AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Ingen vill bo yngre än 1930 :)
Jag söker på max 1930 för max 3 miljoner i min bild ovan.

Men, men. Ett hus nära stan kostar minst 15 miljoner idag och då är det runt 100 till 120 kvadratmeter. Vill du ha 150 sticker det iväg
Har man då lite sans och klarar av pendeln i 30 minuter så sjunker ju priset avsevärt.

Men sen ville inte snubben bo som dig så då sjunker de ännu mer. Men då får han pendla lite mer, attan han kommer aldrig få ett hus om han har för höga krav.
 
Centralt och utan grannar är verkligen motsägelsefullt. Han måste bo centralt men vill slippa grannar tolkar jag det som. Hittar naturligtvis inget som uppfyller både och. Även centralt läge är ovanligt, men det här var ju både centralt och snyggt:

https://www.hemnet.se/bostad/villa-...gborgs-kommun-karl-x-gustavs-gata-2-17887435?

En höginkomsttagare kan ha råd om det finns två inkomster i hushållet och det finns sparande eller bostad att sälja.
 
N
J JohanLun skrev:
Många är inte intresserade av att gå på krogen eller på restaurang.

Jag tror också många har paus på AW, restaurang och teaterbesök när barnen är 0-15 år gamla.

Vad som är bäst för barnen kan man ju också diskutera. Bo i skitig storstad eller på landet? Nära många arrangerade aktiviteter eller nära natur, hästar, crossbanor? Ha 100 kompisar inom 20 minuter eller ha 5 bra kompisar som kräver skjuts av föräldrarna?

Jag växte upp i stor villa i Uppsala, promenadavstånd till citykärnan men 100 m till "stadsskogen", 200m till botaniska trädgården. I Stockholm är det vad jag förstår (om man inte är skittät = 50MSEK hus eller mer antar jag) omöjligt att bo centralt men ändå i stor villa, trädgård och nära naturområden. Men Uppsala har inget egentligt kulturutbud, och vad gäller "krogen" så är Uppsala skitkul om man är universitetsstudent men för alla andra är det en rätt torftig stad. Tyvärr är det för dyrt för mig att bo så (priserna i Uppsala har gått upp rejält så man har nog svårt att bo bra centralt i villa nuförtiden om man inte kommer upp närmare 10MSEK), men jag prioriterar hellre villa och natur än nära till krogen. Men tur är väl att vi alla har olika preferenser.

Det finns väl ett mellanting mellan Åmål och nån av Sveriges 3-4 största städer.
[länk]
Hur är Helsingborg, Lund, Norrköping, Jönköping mfl? Några av dessa har väl hyfsat utbud på "stadskvalitet" till "småstadspris"?
Håller med till 100 om icke-behovet av krog/AW i småbarnsåren. Finns inget jag blivit mer osugen på efter det. Och hemmajobb underlättar mycket med att hinna med några träningspass i veckan innan barn kommer från förskolan samt att äta nyttigare. Finns inget i kontorsväg som kan ersätta det.

För övrigt är jag från Lund och din beskrivning av Uppsala är klockrent applicerbar på Lund . Nu bor jag inte kvar sen 10+ år så generellt dålig koll på marknaden.
 
  • Gilla
7ender och 1 till
  • Laddar…
Z ZipLock skrev:
Tror inte 10 MSEK räcker på långa vägar för det huset du beskriver i Uppsala. 10 MSEK ger dig ett stort hus i Södra Gottsunda eller Sunnersta. Det huset du beskriver kostar snarare 15 MSEK.

Uppsala måste vara en av de sämsta städerna för en villaköpare. Litet utbud, minimal nyproduktion, höga priser utan matchande höga löner.
...nu ja... tyvärr sålde mina föräldrar det huset för länge sedan. Det hade nog kostat en bra bit över 15 mille idag... På 90-talet kostade dessa hus bara ett par tre miljoner... Men fastighetsskatten var på nånstans 50-100k/år plus en ränta på 10%. :D Så det kostade nog mycket att bo i hus då också...

Men det finns mindre hus med nästan lika bra läge som går på under eller kring 10MSEK... om jag fattat rätt, bor inte i Uppsala längre så har inte så superbra koll på priserna...

Själv skulle jag välja ett mindre hus men mer centralt i just Uppsala, eftersom det ändå går att få hyfsat centrala lägen till priser en vanlig löntagare har råd med. De dyra husen i södra gottsunda och sunnersta har jag själv aldrig förstått. Min bror bor där, jag tycker det är ruggigt off - cyklade dit till kompisar när jag var liten. Har vänner som bor vad jag tycker är "utanför" stan. Det går förvisso att cykla - men tveksamma vägar, annars är man ju hänvisad till buss... Downside, det är inte "på landet" utan i ett vanligt villaområde. Uppsidan är väl att barnen har gott om kompisar. För dem är troligen den "förorten" hemma, det är där alla kompisar och skolan är...

Men igen, allt handlar om preferenser och ekonomi. Jag kan nog hålla lite med om det jag läst Anders M skrivit förut, om man inte har krypavstånd hem så kan det nästan kvitta. Bor man utanför gångavstånd och måste ta bilen eller har trafik som går en gång i halvtimmen eller mer sällan så är man ju rätt låst.

Sen bor jag ju själv betydligt längre från centrala stockholm, men det finns ju inte på kartan att bo i villa på promenadavstånd från centrum i stockholm som vanlig löntagare... och här finns ju tåget så vill jag in till city så är jag på t-centralen på i snitt mindre än 30 minuter från jag lämnar huset så länge pendeltåget går. Ju större stad, desto längre från stan kommer man som vanlig löntagare... Men bor man utmed pendeltåg eller t-bana (gångavstånd) så minskar ju tiden in till centrum rejält. Är det bussbyte till tåget, då är man ju uppe på en timme snabbt...

Nu har jag inte koll på andra städer, men för inte så många år sen har man väl kunnat för 5MSEK få en villa på ganska bra läge om man tar nån av de städerna som ligger från 5e - 10e plats på listan på största tätorter. Men samtidigt verkar man ju inte få ens ett ödehus för 1MSEK nuförtiden. Så en sjysst villa kostar väl 2-3 miljoner även i glesbygd?

Vill man bo utan grannar tätt inpå och med en timmes bilfärd till tex Gävle, Eskilstuna eller Södertälje finns nog gott om möjligheter med rimliga priser. Och många vill ju bo så. En timme från Stockholm är det fortfarande dyrt...
 
Kör man en timme norrut från Stockholm när det är lite trafik hamnar man i Björklinge. Där kostar ett mindre 50-/60-talshus med renoveringsbehov 3 miljoner. För 5 år sedan kostade samma hus 2 miljoner.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
N Nafs nafs skrev:
Håller med till 100 om icke-behovet av krog/AW i småbarnsåren. Finns inget jag blivit mer osugen på efter det.
Haha, jo, har många kollegor och bekanta som sagt att sist de var på krogen eller på bio sen de skaffade barn kan röra sig om år. Tar man med (mindre) barn så är det många gånger bara en plåga. Och innan man skaffade barn var man ju tokig på ungar som på restaurang eller nåt kulturevent satt med ett blinkande och pipande spel och störde alla andra... Men vissa kanske har ordnat med nån lämplig barnvakt på nära håll så det är en möjlighet att gå själv.

Det där med AW, det var länge sen det lockade, oftast var det ju isåfall med de man INTE jobbade med utan med nå gamla kompisar man normalt inte träffar, kanske man hade en eller två på jobbet man umgicks privat med som hakade på. De man jobbar med varje dag... Tycker jag själv det oftast räcker att snacka med på kafferast och lunch. Visst, nån gång ibland kanske man kan orka ut, men de som ska ut nån gång i månaden med arbetskamraterna... Näe, det är jag nog för asocial för att orka med... Men nu jobbar jag ju en bra bit från jag bor åxå...
 
  • Gilla
Nafs nafs
  • Laddar…
Z ZipLock skrev:
Kör man en timme norrut från Stockholm när det är lite trafik hamnar man i Björklinge. Där kostar ett mindre 50-/60-talshus med renoveringsbehov 3 miljoner. För 5 år sedan kostade samma hus 2 miljoner.
Jag har åkt mycket på E4 från Uppsala i norr till Södertälje i söder och att åka från björklinge till stockholm med bil så ska man vara bra motiverad och räkna med mer än en timme rätt ofta... Men visst, det finns absolut möjligheter att pendla till stockholm ganska långt bort ifrån...
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
K Kallens skrev:
Nej vi har ju inte så mycket siffror här, men han nämnde att husen 1 timme (med bil låter orimligt långt, då är man ju förbi uppsala om det varit sthlm) utanför stan går för 3-5 mkr, och sa också att han ville bo i skogen så tolkade det som att det var något han kunde tänka sig.

Men egentligen så är det kanske mest "prickfri ekonomi, stabil och hög inkomst" och "bli utskrattad om jag gick till banken" som inte går ihop. Någon av de påståendena måste vara fel.
Har man noll i sparande så blir man nog utskrattad.
 
K katho75 skrev:
Har man noll i sparande så blir man nog utskrattad.
Blancolån betyder ju bra business för banken :)
 
Ju mer pengar man tjänar, desto mer utgifter har man. (Oftast)

Man kan ju vara en höginkomsttagare med så pass mycket utgifter att du går +- varje månad medan en med en inkomst på 20tkr kan ha 10tkr över varje månad.
Allt handlar om prioriteringar.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Det finns väl ingen som köpt bostad i Sthlm de senaste 10 åren som är nöjd ?

gör som alla andra fattiga, spara pengar, pumpa upp lönen, renovera själv, låna och viktigast - sänk dina krav
 
M
J Jonasdzm skrev:
Varje år får vi ca 500 kr mer i lönehöjning på jobbet (per månad). Detta har varit konstant i 20 års tid.
Va? Har ni inget kollektivavtal? Min löneökning ligger på ”märket”, minst, varje år. 2,2% vill jag minnas att det brukar vara. Vanlig arbetare med kollektivavtal.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag skulle bli galen om jag inte fick komma in till stan och luncha iaf en 2, 3 gånger i veckan :)
Jag har ingen att luncha med förutom grabben som precis slutat skolan men jag sticker ut ändå bara för att få se lite folk ett par tre gånger i veckan. Kollegorna klarar jag mig utan nu när man varit hemma i snart två år. Poolen av gamla och nya privata kompisar har däremot ökat rejält av den här epedemin.
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Det finns väl ingen som köpt bostad i Sthlm de senaste 10 åren som är nöjd ?
Va?
 
  • Gilla
katho75 och 1 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Va?
Det är dyrt för alla...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.