En kombo med tavla för verktyg som ofta används, hyllor för maskiner och framförallt min Teng Tools vagn med handverktyg...
 
I mitt garage råder kaos....försöker hänga upp på väggarna men det ligger även på bänkar och i bilar eller båtar...har för mycket saker och för lite plats och ordning....
 
  • Gilla
Krukmakaren och 1 till
  • Laddar…
Pelpet. Vi kämpar mot entropi. Vi är dömda att förlora. Ha inte dåligt samvete för det. När allt är ordnat och nystädat så räcker det med att ta fram ett jobb och lite prylar för att kaos skall vara återställt.
Fasaden
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Verkligheten innanför
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


mvh Findus
 
Redigerat:
  • Gilla
Lars-Erik och 13 till
  • Laddar…
Du har ju i alla fall selektiv entropi inom lådan..

Jag har inte dåligt samvete, men mitt preussiska ordningssinne störs av situationen.

Visst har man nått någon slags mänsklig medelklassbotten när man drömmer om prylar från Clas Ohlson? Och sen vet jag inte om ett sånt här skåp är tillräckligt heller.

9273009963038.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
-MH- och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Jag har också funderat på att färdigställa en liten mindre verktygslåda, kanske typ 50cm lång.
Och i den ha en mindre uppsättning med det som vanligast behövs inne i själva hushållet, för div småfix. Ungefär det som skulle vara vettigt att ha om man bodde i hyresrätt.
Och ställa denna i en garderob, så man slipper gå och hämta andra verktyg varenda gång en tavla ska spikas upp, en IKEA-möbel monteras eller grejas med någon hushållspryl.

Jag tänker mig att det skulle underlätta att verktygen på sina ordentligt utvalda platser i garaget inte börjar spridas överallt igen.


Jag har minst dubbelt av väldigt många verktyg, så det handlar mest om att skaffa en lämplig verktygslåda. :)
Det fungerar bra för mig. En verktygslåda som jag plockar med grejor och verktyg i när det ska fixas någon annan stans än i verkstaden. Innan brukade jag ta saker i plastbackar och det funkar givetvis men känns tråkigare. Den stora fördelen är att verktygen kommer tillbaka till verkstaden igen. Eller åtminstone med lite större sannolikhet gör det :surprised: FullSizeRender.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
bulleribock och 2 till
  • Laddar…
Jag bygger in lådor i allt. Men det är aldrig tillräckligt verkar det som. Jag går och drömmer om mera lådor.
 
DennisCA låter som han är lådberoende??

Fast ska erkänna, hade gärna byggt lådor själv men får aldrig tummen ur *biip*
 
  • Gilla
Totte lille
  • Laddar…
Min stora skiftnyckel, modell bamsestor, ser numera ut som den är gjord i Cortenstål,hittade den där den blev sist använd, på gräsmattan i ett geggahål, den har legat där förut så den verkar ha hittat sin givna plats!
 
  • Haha
Akka66 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
nanowire skrev:
Det fungerar bra för mig. En verktygslåda som jag plockar med grejor och verktyg i när det ska fixas någon annan stans än i verkstaden. Innan brukade jag ta saker i plastbackar och det funkar givetvis men känns tråkigare. Den stora fördelen är att verktygen kommer tillbaka till verkstaden igen. Eller åtminstone med lite större sannolikhet gör det :surprised: [bild]
Snygg låda!
Skönt att någon har lite klass på sina verktygs bostad. :)
 
Snailman
Jag svetsade ihop ett verktygsskåp med fyra hjul med stopp på, i ramen satte jag nån sorts osb som jag brunbetsade.

Nåt i den här stilen alltså http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Arbetsbank-och-forvaring/Verktygsvagn/Verktygsvagn-2000017027/

Det var väl en 20 år sen, den är fortfarande som ny (pga att den inte har använts för verktygsförvaring :surprised:)
På bygget tycker jag det är bra att ta en tom 10 liters spackel eller färgburk i plast med handtag och slänga i de verktyg man för tillfället tänker använda.

För trettio år sen? i Köping när överskottbolaget var överskottsbolaget så köpte jag några verktygslådor i plåt för nån tia stycket som var från flyget, och de var typ oanvända och var så flådiga så att när man öppnade handtagen så öppnades locken automagiskt. De har jag verktyg i, men har glömt vilka verktyg:surprised: så de är fortfarande som nya pga sparsam användning. (kan ha nånting med deras icke föraktliga tyngd, ingen tunn dålig plåt direkt)

På sistone så har jag skaffat en armada med måttband på byggmax och pennor från biltema, så jag har en penna och måttband vid sågen och en annan uppsättning där jag jobbar för tillfället osv, så slipper jag stoppa på mig penna och måttband varje gång.
 
Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Jag har äntligen bringat reda i verktygshärket. Tanken har varit att dels försöka hålla verktygen på sin plats och dels skilja på riktigt bra och ok verktyg.

Vad gäller mek-verktyg så har en rejäl verktygstavla inrättats över mek-bänken i källaren med det mesta som behövs i form av blocknycklar, skruvmejslar och tänger. Verktygen där lämnar inte den lokalen med mindre än att de bärs tillbaka direkt efter användning. Sedan ha jag sedan gammalt en portfölj-stor Bahco-sats som används vid jobb utanför huset, och den flyttas aldrig annat än i ett stycke. Slutligen, det som blev över, udda skruvmejslar, några kinaskiftnycklar osv bor i en klassisk verktygslåda och därur kan verktyg utan dåligt samvete tas för att läggas i bilen, lånas ut osv. Där ligger inget som det inte gör något om det förkommer.

I snickeriet ligger alla verktyg i ett par begagnade garderober med hemsnickrad, anpassad, inredning. Jag vill inte ha något framme i snickeriet, det blir för dammigt.

Handmaskiner av alla de slag bor i första hand i sina orginallådor med sina tillbehör på hyllor i anslutning till mek-verkstan.

Slutligen har jag ett par verktygstavlor och ett skåp där alla mer ovanliga verktyg har ett område på tavlorna eller en hylla per funktion, plåtslagarverktygen på en taveldel, elmejslar och tänger på en del, mätverktyg på en hylla, rörmokarverktyg på en osv.
 
PNO skrev:
Jag har äntligen bringat reda i verktygshärket. Tanken har varit att dels försöka hålla verktygen på sin plats och dels skilja på riktigt bra och ok verktyg.

Vad gäller mek-verktyg så har en rejäl verktygstavla inrättats över mek-bänken i källaren med det mesta som behövs i form av blocknycklar, skruvmejslar och tänger. Verktygen där lämnar inte den lokalen med mindre än att de bärs tillbaka direkt efter användning. Sedan ha jag sedan gammalt en portfölj-stor Bahco-sats som används vid jobb utanför huset, och den flyttas aldrig annat än i ett stycke. Slutligen, det som blev över, udda skruvmejslar, några kinaskiftnycklar osv bor i en klassisk verktygslåda och därur kan verktyg utan dåligt samvete tas för att läggas i bilen, lånas ut osv. Där ligger inget som det inte gör något om det förkommer.

I snickeriet ligger alla verktyg i ett par begagnade garderober med hemsnickrad, anpassad, inredning. Jag vill inte ha något framme i snickeriet, det blir för dammigt.

Handmaskiner av alla de slag bor i första hand i sina orginallådor med sina tillbehör på hyllor i anslutning till mek-verkstan.

Slutligen har jag ett par verktygstavlor och ett skåp där alla mer ovanliga verktyg har ett område på tavlorna eller en hylla per funktion, plåtslagarverktygen på en taveldel, elmejslar och tänger på en del, mätverktyg på en hylla, rörmokarverktyg på en osv.
Ameh! Så kan man väl inte göra? Skriva allt det här och sen inte posta en enda bild?!? Skämmes!
 
  • Gilla
hyggabus och 2 till
  • Laddar…
Jag var inget sugen på att gå ner i källaren och fotografera kvart i elva i går kväll...

Mek-bänken:
IMG_5088.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bänken i sig är fällbar för att spara plats.

Plåtslagar respektive elverktyg, och lite saker som används ofta eller bara inte passar någon annan stans:
IMG_5083.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bakomvarande hyllor härbergerar främst handmaskiner.

Skåp för mätverktyg, lite annat finmekaniskt som gängtappar m.m. och sortiment av skruv och elmateriel:
IMG_5090.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Återstår att ändra märkningen.

Skåp för snickeriverktyg:
IMG_5089.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mindre verktyg som stämjärn m.m. håller på att flytta in i ett mindre skåp över snickarbänken, så där de fanns ligger nu träskruv m.m. Man kan för övrigt inte ha för många skruvtvingar.

Givetvis har även pelarborren sin egen verktygstavla:
IMG_5091.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Slutligen, slasken:
IMG_5085.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det som blev över, dubletter m.m. Fungerande verktyg, men inget som det gör något om det försvinner.
 
Redigerat:
  • Gilla
RmK_71 och 11 till
  • Laddar…
Så, för att svara på ursprungsfrågan - blandat, som ni ser. Ganska mycket färdiga verktygstavlor. Jag kör med biltemas. Bra att snabbt kunna köpa till delar när behoven ändras. Också enkelt att göra egna tillbehör eller modifiera andra sorters krokar så de passar på tavlor med skruvhål. Som jämförelse så kör vi rakt av med tavlor med fyrkanthål på jobbet (exponent tror jag de heter). Där får man ofta borra extra hål för att man vill sätta upp något som inte passar med orginalkrokarna.

I garderoberna för snickeriverktyg så är det mycket som hänger på vanliga skruvar, och en del egenbyggda hållare som de för limknäktar och koben.

Sedan ska man inte underskatta vanlig fyrtumsspik heller. I stort sett alla mina trädgårdsredskap hänger på spikar inslagna i väggarna i redskapsboden (nej, den kommer inte komma på bild).

Sedan går det ju alltid att ta vad som finns till hands. En russinburk blev en utmärkt hållare för pennor, ritsnålar och dylikt vid mek-bänken, som exempel.
 
PNO skrev:
Jag var inget sugen på att gå ner i källaren och fotografera kvart i elva i går kväll...

Mek-bänken:
[bild]
Bänken i sig är fällbar för att spara plats.

Plåtslagar respektive elverktyg, och lite saker som används ofta eller bara inte passar någon annan stans:
[bild]
Bakomvarande hyllor härbergerar främst handmaskiner.

Skåp för mätverktyg, lite annat finmekaniskt som gängtappar m.m. och sortiment av skruv och elmateriel:
[bild]
Återstår att ändra märkningen.

Skåp för snickeriverktyg:
[bild]
Mindre verktyg som stämjärn m.m. håller på att flytta in i ett mindre skåp över snickarbänken, så där de fanns ligger nu träskruv m.m. Man kan för övrigt inte ha för många skruvtvingar.

Givetvis har även pelarborren sin egen verktygstavla:
[bild]

Slutligen, slasken:
[bild]
Det som blev över, dubletter m.m. Fungerande verktyg, men inget som det gör något om det försvinner.
Ser ju jättebra ut :)
Har haft så där 3ggr...varje gång jag har flyttat så har det sett ut så där...men så fort jag börjat med något av mina projekt som står på tur...och det är många...så fallerar allt och kaoset är ett faktum...vilket också har resulterat i att istället för att bli förbannad över oordning och spilld tid för att leta så köper jag mer verktyg...vilket i sin tur gör att när jag väl städar...nja...röjer iaf så finns inte krokar eller hyllor för allt....ahhhhh
 
  • Gilla
findus42 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.