J
nikson skrev:
Lite förvirrad är jag ju. Jag har lagt 25 kvadrat av 60. De skruvar som dragits ner 5-6 mm syns bara små hål i träet, diameter typ tandpetare. De första skruvarna jag drog ligger 1-2 mm ner och de syns verkligen. Det ser fult ut i mina ögon.

Jag tycker vi fortsätter debatten. Förmodligen blir jag lika förvirrad, men på ett högre plan. Ja just det. Jag lägger brädorna med kärnan uppåt, glad gubbe kallas det visst. Det verkar vettigt då kärnsidan av brädan drar ihop sig mindre än den andra sidan. Det borde således bli åsar snarare än rännor när träet har torkat.
:D

Att diskutera på Byggahus.se är lite som det gamla ordspråket; Fråga två fransmän om något och du har tre olika åsikter!

Ta inte upp frågan om gladgubbe, Estwing har redan massakrerat 3-4 strängar om detta och han har visat sig lika ödmjuk och trevlig i den debatten.

estwing skrev:
man skruvar ej trall med batterimaskiner.......
Vilken tur för oss att du finns här som är så bra och kan allt..

Vågar slå vad om hur mycket som helst att över 50% av alla trallar läggs med batterimaskiner.

HusByggarTomten skrev:
Okej, men då har du bara inte förstått vad fukthalten i virket innebär. Det är definitivt inget du märker huruvida det skvätter eller inte.
Ett paket med trall som stått hos bygghandeln i ett par veckor är inte torrt, hur torrt det än ser ut och även om det inte "skvätter" om det.
Menade bara att jag undviker helt nytryck virke. Faktiskt t.om fått utslag utav nytryck genom byxorna och på händerna när det skvätt.

Nej, dags att gå ut i regnet och lägga trall eller brygga som en del kallar det. Lär ju vara mindre folk idag i alla fall :)

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/37/Smögenbryggan,_den_19_aug_2006,_bild_2.JPG
 
Redigerat av moderator:
J
Redigerat av moderator:
estwing skrev:
man skruvar ej trall med batterimaskiner.......
Min altan har ingen aning om att jag använt en batterimaskin. När du säger så där känns det ju som om jag lurat den.

Nästa gång jag skruvar ska jag köpa en förlängningssladd och ta bort kontakten i ena änden. Därefter tejpar jag fast sladdänden på undersidan av batteripacket. Då kan jag ge mig den på att hela min altan kommer at se ut som en glad gubbe. ;)
 
  • Gilla
  • Haha
jonle336 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
nikson skrev:
min altan har ingen aning om att jag använt en batterimaskin. När du säger så där känns det ju som om jag lurat den.

Nästa gång jag skruvar ska jag köpa en förlängningssladd och ta bort kontakten i ena änden. Därefter tejpar jag fast sladdänden på undersidan av batteripacket. Då kan jag ge mig den på att hela min altan kommer at se ut som en glad gubbe. ;)
:D :D :D

Du har börjat greppa hela grejen, helt klart ;)
 
nikson skrev:
Min altan har ingen aning om att jag använt en batterimaskin. När du säger så där känns det ju som om jag lurat den.

Nästa gång jag skruvar ska jag köpa en förlängningssladd och ta bort kontakten i ena änden. Därefter tejpar jag fast sladdänden på undersidan av batteripacket. Då kan jag ge mig den på att hela min altan kommer at se ut som en glad gubbe. ;)
handlar om att få samma djup...
ända jag använder batterimaskinen till är att nästa alla ändar å nån skruv i mitten påt rallen.
sen när man skruvar allt då kör man med skruvdragare för att få samma djup samt går fortare å lättare.

john: skärp dig nu.

sen din bild på sprucket virke på sur gubbe , kan lägga upp 1000 tals bilder på skit virke med gladgubbe.
saken e fortfarande att med trallen kör man sur gubbe.

sen skall man köra vaximpregnerat norrlandsvirke, som du ej användt förut.
testa det sen kommer du skippa ditt torra virke.

mvh
snickar estwing
 
estwing skrev:
sen skall man köra vaximpregnerat norrlandsvirke, som du ej användt förut.
testa det sen kommer du skippa ditt torra virke.
Nu blir jag nyfiken. Vaximpregnerat och norrlandsvirke. Här får vi nog ta och förklara att vaximpregnerat virke är tryckimpregnerat virke med en tillsats (bl a bestående av vax) i impregneringsvätskan. Nu är detta en helt ny metod i Sverige och det skulle vara intressant att veta vem som tryckimpregnerar just norrlandsvirke och var man i sådana fall kan köpa det.

Sedan måste vi bena upp det här med norrland. Norrland utgör cirka 59 % av Sveriges yta. Var i norrland måste träden fällas för att det ska få kallas norrlandsvirke?

Är det skillnad på virke som växer en meter norr om norrlandsgränsen och virke som växer en meter söder om norrlandsgränsen? Hur långt från gränsen måste man komma för att det skall bli någon skillnad på virket?

Vad består skillnaden egentligen av?

Utan att du tar illa vid dig estwing, men det du skriver låter som snömos i mina öron.
 
  • Gilla
jonle336
  • Laddar…
;) Nikson, om det är så fult varför skruvar du inte underifrån? Det finns bra beslag för detta som gör det enkelt, men de kostar några kronor mer. Kommer såklart inte ihåg vad de heter nu, men de gör alltid reklam för dem i vi i villa tidningen.

Hälsningar
D
 
skruva så "grunnt" som möjligt så frilägger du inte nytt ändträ, som lättare drar in vatten som ger svällskador.
om det p.g.a träets rörelser är skruvar som sticker upp och blir "strumprivare" så får du efterdra dessa.
 
nikson skrev:
Nu blir jag nyfiken. Vaximpregnerat och norrlandsvirke. Här får vi nog ta och förklara att vaximpregnerat virke är tryckimpregnerat virke med en tillsats (bl a bestående av vax) i impregneringsvätskan. Nu är detta en helt ny metod i Sverige och det skulle vara intressant att veta vem som tryckimpregnerar just norrlandsvirke och var man i sådana fall kan köpa det.

Sedan måste vi bena upp det här med norrland. Norrland utgör cirka 59 % av Sveriges yta. Var i norrland måste träden fällas för att det ska få kallas norrlandsvirke?

Är det skillnad på virke som växer en meter norr om norrlandsgränsen och virke som växer en meter söder om norrlandsgränsen? Hur långt från gränsen måste man komma för att det skall bli någon skillnad på virket?

Vad består skillnaden egentligen av?

Utan att du tar illa vid dig estwing, men det du skriver låter som snömos i mina öron.
vaddå gränsen?
hur vet jag det? virket är ej miljömärkt, då kan du se exakt vilken rot trallen kommer ifrån.
trallen är ej miljömärkt.

det är iaf stor skillnad på detta virke jämfört med vanligt trallvirke som finns på brädgårdarna.
kostar 17,7kr/m

men denna diskusion kan vi ta i min tråd: mitt projekt. där kan vi tjöta om detta.
då jag förklarat lite om det, här handlar det om skruvdjup.
å det är ej nytt med vaximp i sverige..

mvh
snickar estwing
 
J
estwing skrev:
vaddå gränsen?
hur vet jag det? virket är ej miljömärkt, då kan du se exakt vilken rot trallen kommer ifrån.
trallen är ej miljömärkt.

det är iaf stor skillnad på detta virke jämfört med vanligt trallvirke som finns på brädgårdarna.
kostar 17,7kr/m

men denna diskusion kan vi ta i min tråd: mitt projekt. där kan vi tjöta om detta.
då jag förklarat lite om det, här handlar det om skruvdjup.
å det är ej nytt med vaximp i sverige..

mvh
snickar estwing
Vem säljer Vaximpregnerat Norrlandsvirke?

Sökte på Google men fick 0 träffar förutom dina inlägg här..
 
John J skrev:
Vem säljer Vaximpregnerat Norrlandsvirke?

Sökte på Google men fick 0 träffar förutom dina inlägg här..
gå in på min tråd!!!


mvh
snickar estwing
 
J
estwing skrev:
gå in på min tråd!!!


mvh
snickar estwing
Oj oj, visste inte att du hade en egen tråd..

:eek:

Såg att du skrev någonstans att du köpt det i Uddevalla men för mig är det en stad inte ett butiksnamn.
 
Redigerat av moderator:
John J skrev:
Oj oj, visste inte att du hade en egen tråd..

:eek:
mitt projekt!!!
 
estwing skrev:
sen skall man köra vaximpregnerat norrlandsvirke, som du ej användt förut.
testa det sen kommer du skippa ditt torra virke.
mvh
snickar estwing
estwing skrev:
vaddå gränsen?
hur vet jag det? virket är ej miljömärkt, då kan du se exakt vilken rot trallen kommer ifrån.
trallen är ej miljömärkt.

det är iaf stor skillnad på detta virke jämfört med vanligt trallvirke som finns på brädgårdarna.
kostar 17,7kr/m

men denna diskusion kan vi ta i min tråd: mitt projekt. där kan vi tjöta om detta.
då jag förklarat lite om det, här handlar det om skruvdjup.
å det är ej nytt med vaximp i sverige..

mvh
snickar estwing
Nu var det du som tog upp detta i "min" tråd och då får du vackert besvara det i den också.

Mitt virke kostade 16.75 per lpm och jag bryr mig inte om ifall det är odlat 16 minuter cykelvägen nordväst om Vilhelmina eller inte.
 
Redigerat:
J
nikson skrev:
nu var det du som tog upp detta i "min" tråd och då får du vackert besvara det i den också.

Mitt virke kostade 16.75 per lpm och jag bryr mig inte om ifall det är odlat 16 minuter cykelvägen nordväst om vilhelmina eller inte.
:)

!!!
 
Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.