PX-21 skrev:
Håller med!!! och det blir ju inte snyggt med hål ...hellre skalle än smågropar över hela altan

Mvh

Skruvar man ner dem lite så går ju trät ihop och täcker skruven.
 
Mikael_L skrev:
Börjar allt att klarna nu, nikson ? :D :D ;)
Kristallklart. ;) Jag drar ner skruvarna ca 6 mm. Dagen efter ser man knapt att man skruvat.
 
  • Gilla
Axeltorparn
  • Laddar…
John J skrev:
man skall ALLTID skriva altan och bryggor osv som utsättas för regn exakt till skruvens huvud.

Skruvar man ner skruven längre som kommer det ligga vatten kvar i "hålet" och det vill man inte.

[länk]

Nordisk träskruv, klart bästa skruven ute.
håller väl delvis med men altanen har väl kanske ett tak så det funkar ändå?
jag skulle nog skruvat dom 2 - 3 mm max djupt men det är jag
 
J
raveper skrev:
Skulle vara intressant att titta lite närmare på trall du lagt, en dag när regnet öser ner.
Skall fixa bilder på ett par trallar jag gjort i morgon.
 
John J skrev:
Föredrar virke som är torrt och att olja in trallen men...

Jaha, så du packar upp trallhögen och låter den torka i typ 8 veckor innan du skruvar?
 
J
HusByggarTomten skrev:
Jaha, så du packar upp trallhögen och låter den torka i typ 8 veckor innan du skruvar?
Nej köper virke som är torrt, finns faktiskt sådan ställen kvar :D

Att skruva i tryckt som det skvätter om vid varje skruv överlåter jag åt folk som köper på Byggmax och K-Rauta
 
John J skrev:
Nej köper virke som är torrt, finns faktiskt sådan ställen kvar :D

Att skruva i tryckt som det skvätter om vid varje skruv överlåter jag åt folk som köper på Byggmax och K-Rauta
att köpa torrt å sprucket virke överlåter jag till folk som vill ta slattarna på brädgårn.

nä, man använder en gipsadragare(fein) när man skruvar trall, har inget med att hur torrt å vått det är när man skruvar.
tror ej du vet vad en skruvdragare är.
så du menar att om jag skruvar vanlig gips inte blir samma djup som med hårdgips?:eek:

det blir samma.

ställ in djupet på dryga 2 millimeter så kommer det bli kanon.

mvh
snickar estwing
 
Om nu stackars "Nikson" skriver redan i sin första tråd att han inte är så praktiskt lagd, behöver ni väl inte förvirra ännu mer genom att tetas om huruvida skruven ska en eller två mm ner i brädan. :D

Kan bara tillägga att om du inte drar i dom tillräckligt och sen vill ha ner dom efter ett år eller så, så har träet hårdnat och skruvens spår (torx, eller stjärna) är fulla av diverse grus och annan skit... Då är det inte så lätt att få ner dom...
Talar av egen erfarenhet... Snåldrog vissa, för att kunna efterjustera, men f-n vad dum jag var! :p
Bara att konstatera att helsvenska "lagom" är bäst - kör en-två-tre mm!

För övrigt - trallen borde väl snart vara färdigskruvad, med tanke på när tråden startades? ;)

//Daniel
 
raveper skrev:
Skruvar man ner dem lite så går ju trät ihop och täcker skruven.
Jodå! men likt förbenat ett litet hål bakom "småflisorna" huuh..:)

Mvh
 
J
estwing skrev:
att köpa torrt å sprucket virke överlåter jag till folk som vill ta slattarna på brädgårn.

nä, man använder en gipsadragare(fein) när man skruvar trall, har inget med att hur torrt å vått det är när man skruvar.
tror ej du vet vad en skruvdragare är.
så du menar att om jag skruvar vanlig gips inte blir samma djup som med hårdgips?:eek:

det blir samma.

ställ in djupet på dryga 2 millimeter så kommer det bli kanon.

mvh
snickar estwing
Jag har en Dewalt DC920KB och en DW274KN men jag tvivlar på att de flesta hemmapulare har skruvdragare med "djupkänslig nos" eller som Makita kallar det Djupanslag .

nikson, har du en skruvdragare med "djupkänslig nos"?
 
John J skrev:
Jag har en Dewalt DC920KB och en DW274KN men jag tvivlar på att de flesta hemmapulare har skruvdragare med "djupkänslig nos" eller som Makita kallar det Djupanslag .

nikson, har du en skruvdragare med "djupkänslig nos"?
då kan gö du ta fram ditt skjutmått:D
när man jobbar skall man ha rätt maskiner.
du som byggt 50 altaner borde gö ha en skruvdragare....

mvh
snickar estwing
 
J
estwing skrev:
då kan gö du ta fram ditt skjutmått:D
när man jobbar skall man ha rätt maskiner.
du som byggt 50 altaner borde gö ha en skruvdragare....

mvh
snickar estwing
Öhh läste du vad jag skrev ovan? har ju 2 st som jag använder en Dewalt DC920KB och en DW274KN.

Sedan tror jag att jag har 2-3 gamla batterimaskiner liggande också.

Du som anser dig vara sådan expert att du kan mer än skruvtillverkarna, vad har du själv för skruvdragare?
 
DeEss skrev:
Om nu stackars "Nikson" skriver redan i sin första tråd att han inte är så praktiskt lagd, behöver ni väl inte förvirra ännu mer genom att tetas om huruvida skruven ska en eller två mm ner i brädan. :D

Kan bara tillägga att om du inte drar i dom tillräckligt och sen vill ha ner dom efter ett år eller så, så har träet hårdnat och skruvens spår (torx, eller stjärna) är fulla av diverse grus och annan skit... Då är det inte så lätt att få ner dom...
Talar av egen erfarenhet... Snåldrog vissa, för att kunna efterjustera, men f-n vad dum jag var! :p
Bara att konstatera att helsvenska "lagom" är bäst - kör en-två-tre mm!

För övrigt - trallen borde väl snart vara färdigskruvad, med tanke på när tråden startades? ;)

//Daniel
Lite förvirrad är jag ju. Jag har lagt 25 kvadrat av 60. De skruvar som dragits ner 5-6 mm syns bara små hål i träet, diameter typ tandpetare. De första skruvarna jag drog ligger 1-2 mm ner och de syns verkligen. Det ser fult ut i mina ögon.

Jag tycker vi fortsätter debatten. Förmodligen blir jag lika förvirrad, men på ett högre plan. Ja just det. Jag lägger brädorna med kärnan uppåt, glad gubbe kallas det visst. Det verkar vettigt då kärnsidan av brädan drar ihop sig mindre än den andra sidan. Det borde således bli åsar snarare än rännor när träet har torkat.
 
  • Gilla
Kimastor
  • Laddar…
man skruvar ej trall med batterimaskiner.......
 
John J skrev:
Nej köper virke som är torrt, finns faktiskt sådan ställen kvar :D

Att skruva i tryckt som det skvätter om vid varje skruv överlåter jag åt folk som köper på Byggmax och K-Rauta
Okej, men då har du bara inte förstått vad fukthalten i virket innebär. Det är definitivt inget du märker huruvida det skvätter eller inte.
Ett paket med trall som stått hos bygghandeln i ett par veckor är inte torrt, hur torrt det än ser ut och även om det inte "skvätter" om det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.