tommypeters skrev:
Skämt åsido, den info jag sett hos leverantörer är att skruva ner skruvarna 1mm. Skulle de senare krypa upp gör man en översyn och skruvar ner dem till 1mm igen.
Skruvar du bara ner dom 1mm så kommer dom garanterat att krypa upp, och att sedan dra ner dom efter ett tag är inte så lätt när dom har nypt fast.skruven skall ner minst 4mm
 
B
trädet torkar ju och blir blött om vart annat.
ska man då skruva skruven upp och ner efter hur blött det är??
jag tog i lite med mitt förra inlägg.
men skruvar man in den så långt slipper du tänka på att du någon gång kommer se skallen
 
J
Daniel-GBG skrev:
Skruvar du bara ner dom 1mm så kommer dom garanterat att krypa upp, och att sedan dra ner dom efter ett tag är inte så lätt när dom har nypt fast.skruven skall ner minst 4mm


byggare henke skrev:
trädet torkar ju och blir blött om vart annat.
ska man då skruva skruven upp och ner efter hur blött det är??
jag tog i lite med mitt förra inlägg.
men skruvar man in den så långt slipper du tänka på att du någon gång kommer se skallen
Antingen så använder ni dåliga skruv eller så är det usel virke som sväller och torkar så mycket.

Att dra ner en skruv 4 mm är enligt mig i alla fall helt fel och kollar du med t.ex. Grabber eller ESSVE så säger de detsamma.
 
Håller med!!! och det blir ju inte snyggt med hål ...hellre skalle än smågropar över hela altan

Mvh
 
John J skrev:
Antingen så använder ni dåliga skruv eller så är det usel virke som sväller och torkar så mycket.

Att dra ner en skruv 4 mm är enligt mig i alla fall helt fel och kollar du med t.ex. Grabber eller ESSVE så säger de detsamma.
Förvånar mig att du gjort 50-60 altaner och inte vet hur furu fungerar. Fuktig furu sväller och krymper sedan när det torkar (ja, virket blir fuktigt).

Om du skruvar exakt till skallens huvud vid monteringen så har du garanterat en liten "hatt" som sticker upp efter ett tag.
 
J
HusByggarTomten skrev:
Förvånar mig att du gjort 50-60 altaner och inte vet hur furu fungerar. Fuktig furu sväller och krymper sedan när det torkar (ja, virket blir fuktigt).

Om du skruvar exakt till skallens huvud vid monteringen så har du garanterat en liten "hatt" som sticker upp efter ett tag.
Föredrar virke som är torrt och att olja in trallen men...


Från Grabbers hemsida:

Trallmontage (28x120 mm, inte nära kant)

Monteringsanvisning
Skruva trallbrädorna så att skruvarna kommer att ligga i raka rader. OBS! Skruva inte ner skruven för djupt, aldrig djupare än max 1,0 mm under brädans yta. Du skall kunna se hela skruvskallens ovansida. Använd dig av Grabber TU58. Du kan räkna med en skruvåtgång på ca 35 skruvar per kvadratmeter.

TIPS
Generellt för alla trall- och staketbyggen är att så snart trallvirket torkat så skall du olja virket. Blanda gärna i lite extra linolja i träoljan, ca 5-10% så får du ett bättre resultat och ett skönare trallgolv att gå på.


http://grabber.verktyget.se/website...xtern/montering.asp?mont=00661&mont2=&mont3=2
 
hej!
att dra ner skruven 5-7 mm e dumheter.
du drar ner trallskruven lite längre in än man drar en gipsskruv i en gipsskiva.
alltså, runt 2 mm EJ mer.
sen kommer virket att svälla över en liten bit.

mvh
snickar estwing
 
J
estwing skrev:
hej!
att dra ner skruven 5-7 mm e dumheter.
du drar ner trallskruven lite längre in än man drar en gipsskruv i en gipsskiva.
alltså, runt 2 mm EJ mer.
sen kommer virket att svälla över en liten bit.

mvh
snickar estwing
Så skruvtillverkaren Grabber har fel och du har rätt?
 
Sa inte bägge samma sak? Grabber säger 1mm snickaren säger max 2...
 
J
thewolf skrev:
Sa inte bägge samma sak? Grabber säger 1mm snickaren säger max 2...
Nja.. Grabber säger MAX 1 mm och Estwing säger runt 2 mm

Men vem har skjutmått när man skruvar:D

Det viktiga enligt mig i alla fall är att det inte ligger kvar vatten i något hål.
 
John J skrev:
Nja.. Grabber säger MAX 1 mm och Estwing säger runt 2 mm

Men vem har skjutmått när man skruvar:D

Det viktiga enligt mig i alla fall är att det inte ligger kvar vatten i något hål.
med en skruvdragare ställer du in djupet.
då får du samma djup.
 
J
estwing skrev:
med en skruvdragare ställer du in djupet.
då får du samma djup.

Menar du momentinställningen?

Det där fungerar ju inte särskilt exakt, alla brädor måste ju vara lika hårda och lika torra osv..
 
Mikael_L
nikson skrev:
... Nu till frågan. Hur djupt ner skall skruvskallen gå i brädan? ...
...Svar önskas till praktisk idiot. Jaja, jag har andra förtjänster.
Börjar allt att klarna nu, nikson ? :D :D ;)
 
John J skrev:
Nja.. Grabber säger MAX 1 mm och Estwing säger runt 2 mm

Men vem har skjutmått när man skruvar:D

Det viktiga enligt mig i alla fall är att det inte ligger kvar vatten i något hål.
Skulle vara intressant att titta lite närmare på trall du lagt, en dag när regnet öser ner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.