Jag är inte speciellt praktiskt lagd. Hade jag inte haft ett plåster i handflatan hade tummen suttit där.

Jag har kommit så långt i mitt altanbygge att det är dags att skruva fast brädorna som är 28x120 mm brunt tryckimpregnerade. Nu till frågan. Hur djupt ner skall skruvskallen gå i brädan? Lägger man den någon mm ner i brädan syns den väldigt tydligt och jag tycker det ser fult ut. Skruvar man ner den långt har i alla fall inte jag koll på hur långt ner den går. Skruven liksom bara äter sig ner i brädan när man skruvar. Visst, skallen syns inte så tydligt men jag vet inte om skallen sitter 25 mm ner i brädan eller om den sitter 15 mm ner. Finns det något slags optimalt djup och hur når man det?

Svar önskas till praktisk idiot. Jaja, jag har andra förtjänster.
 
Gör det förstnämnda!! du får rikta blicken uppåt och sträcka på ryggen så ser du inte skruvskallarna;),

lycka till.......
 
Tack PX-21.

Jag skulle behöva vara lite längre och ha lite sämre syn... :)

/nikson
 
B
för djupt ska dom ju inte gå.
låt spåren på bitsen försvinna ner i brädan.
man kan ställa in moment också. men då skruvar den olika i grenar och resten. (hoppas du förstår)
 
Skruva ner den ca 6-7mm så slipper du att skruven vandrar upp när virket torkar och att du även kan slipa ner altanen om det skulle behövas.
 
Drar jag ner skruvarna 6-7 mm ser man nästan inte skallarna. Det är egentligen så jag vill ha det. Ännu bättre vore om man kunde fylla igen hålen med en blandning av sågspån och snickarlim. Men det är väl overkill?

/nikson
 
J
Nu börjar jag bli en smula förvirrad. Jag tror jag väntar med att skruva fler brädor innan vi kan komma överens om hur det skruvas.

En tvehågsen nikson.
 
Mikael_L
nikson skrev:
Nu börjar jag bli en smula förvirrad. Jag tror jag väntar med att skruva fler brädor innan vi kan komma överens om hur det skruvas.

En tvehågsen nikson.
Har du aldrig tänkt fortsätta? :D



Jag skulle sikta på ca 2-3 mm ner. För att dom inte ska krypa fram alltför snabbt.
John's argument med att samla vatten har jag förståelse för, men jag tror risken är lite för stor att skallarna ganska snart är lite ovanför ytan då.

En Mikael med bara två altaner's erfarenhet.
 
J
nikson skrev:
Nu börjar jag bli en smula förvirrad. Jag tror jag väntar med att skruva fler brädor innan vi kan komma överens om hur det skruvas.

En tvehågsen nikson.
Vad menar du är fördelen med att dra ner skruven långt i trallen?

Mikael_L skrev:
Har du aldrig tänkt fortsätta? :D



Jag skulle sikta på ca 2-3 mm ner. För att dom inte ska krypa fram alltför snabbt.
John's argument med att samla vatten har jag förståelse för, men jag tror risken är lite för stor att skallarna ganska snart är lite ovanför ytan då.

En Mikael med bara två altaner's erfarenhet.
Hmm skulle väl gissa på att jag i alla fall gjort 50-60 altaner på yttersta västkusten och skulle jag skriva ner skruven 5 mm så skulle trallen spricka isär mycket fortare det kan jag lova.

Visste krymper trallen lite men inte 5-7 mm :D
 
På John Js fråga. Jag vill egentligen inte se skruvskallarna.

Nu verkar ni forumkamrater vara överens om att 2-3 mm är tilräckligt. Ska vi klubba det så jag kan gå ut och fortsätta? Frugan ser en smula luguber ut och betraktar mig med korslagda armar. Jag ser inget leende. ;)

Fortfarande förvirrad men på ett högre plan.

/nikson
 
Skruva ner den så att den inte syns. Varken mer eller mindre. Hur många mm det är vet jag inte. Tycker det ser för jävligt ut om skallarna syns och sticker upp.
 
Håller me "raveper", skruva ner dom så dom inte syns, det går ändå inte att mäta men ca 5 mm då. Vänta inte på att vi ska bli överens på forumet, det är för det första inte forumets mening :) och för det andra inte möjligt heller :) Händig är inte nåt man är utan nåt man blir, ingen av oss föddes med förmågan att skruva trallvirke :) övning ger färdighet sen får man leva me att nåra blev duktigare än en själv, som tur är finns alltid nån sämre me :)
 
Skruva underifrån...
 
  • Haha
jonle336
  • Laddar…
Skämt åsido, den info jag sett hos leverantörer är att skruva ner skruvarna 1mm. Skulle de senare krypa upp gör man en översyn och skruvar ner dem till 1mm igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.