Karl-Bertil Jonsson Karl-Bertil Jonsson skrev:
Japp, och kostar väl därefter. 270 cm diskbänk med 63,5 djup och tillräcklig stabilitet för att fungera som primär arbetsyta går på ca 15 tkr vad jag kan se.
Förra året köpte vi en hel diskbänk 3388×635 i rostfritt från Furhoffs via Bejers, vi betalade 17 kkr
http://konfigurator.furhoffs.se/
Konfiguratorn sa drygt 19 kkr.
Ritning och specifikationer för anpassad diskbänk med mått, materialinformation och tillval.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


(Ja, det är egentligen för lite yta mellan diskho och häll,)
 
  • Gilla
Karl-Bertil Jonsson
  • Laddar…
Vi köpte Ikeas underlimmade bänkskiva i mattsvart (läs grafittavla) i Stl. 3440mm som vi reklamerade efter ca:3veckor pga tom brödsmulor skapade repor samt att varje flottfläck syntes. Fick igenom reklamationen pga att kanslisten inte var korrekt monterad (hade ej sett detta själva). Valde då ljusgrå stenmelerad ist och den skivan blev perfekt👌👌 Har haft denna i 2år nu…tror vi valde Ekbacken.
Kan ta bilder i dagsljus om d önskas.
 
  • Gilla
Karl-Bertil Jonsson
  • Laddar…
Karl-Bertil Jonsson Karl-Bertil Jonsson skrev:
Japp, och kostar väl därefter. 270 cm diskbänk med 63,5 djup och tillräcklig stabilitet för att fungera som primär arbetsyta går på ca 15 tkr vad jag kan se.
Laminat och trä med över eller underlimmad tycker jag känns som en riskkonstruktion. Har och har haft lite olika varianter. Men det särklass mest användarvänliga och tåliga är en klassisk rostfri diskbänk. En sådan lär hålla längre än huset. I jämförelse är allt annat mindre hållbart.

Man kan ju ha en 60cm djup rostfri diskbänk som inte täcker hela bredden och komplettera med laminatskivor vid sidan om. Både RF och laminat, inte antingen eller.
 
  • Gilla
Mathildatiger och 2 till
  • Laddar…
Är det så himla kul med de där billiga köken från Ikea?? Jag är så vansinnigt trött på alla som vill vara så lantliga och köra på med TRÄ i köket. Har ni någonsin satt foten i ett professionellt kök? Där har man inga dåligt tillkapade 30° vinklar som döljs med ännu taskigare siliconing. Det är rostfritt stål i varenda detalj. När jag får se någons dödströtta ikea-kök idag så vänder jag på klacken direkt. Jävla söndernötta bänkskivor som om det vore ett billigt hotellrum där man valt samma paketofferterade inredning till alla 87 rum. Jag brukar vara nära att trycka ner ägarens kropp över diskbänken med kniv mot halsen och fråga vad de tror kommer hända när de inte torkar upp sina fucking fusk-ekbordsskivor!
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
R_K_E och 8 till
  • Laddar…
J Jontha skrev:
Är det så himla kul med de där billiga köken från Ikea?? Jag är så vansinnigt trött på alla som vill vara så lantliga och köra på med TRÄ i köket. Har ni någonsin satt foten i ett professionellt kök? Där har man inga dåligt tillkapade 30° vinklar som döljs med ännu taskigare siliconing. Det är rostfritt stål i varenda detalj. När jag får se någons dödströtta ikea-kök idag så vänder jag på klacken direkt. Jävla söndernötta bänkskivor som om det vore ett billigt hotellrum där man valt samma paketofferterade inredning till alla 87 rum. Jag brukar vara nära att trycka ner ägarens kropp över diskbänken med kniv mot halsen och fråga vad de tror kommer hända när de inte torkar upp sina fucking fusk-ekbordsskivor!
Haha, inlägg efter midnatt en lördag😎...
 
  • Haha
  • Gilla
TRJBerg och 7 till
  • Laddar…
MaxHugo
Sockerhög Sockerhög skrev:
Haha, inlägg efter midnatt en lördag😎...
Kan ju gissa vilket typ av kök det är på den efterfesten 😂
 
  • Haha
  • Gilla
Sockerhög och 3 till
  • Laddar…
Karl-Bertil Jonsson Karl-Bertil Jonsson skrev:
Minns du vad det var för märke/modell på den diskhon som hade en så tunn kant?
Det är denna hon från Stala som jag sålt in hos ganska många kunder.
Dock ska nämnas då att än om Hornbach skriver att den passar i ett 60-skåp så är den nästintill omöjlig att montera med de medföljande clipsen om man har ett 60-skåp så jag använder aldrig clipsen utan lägger dit hon i hålet, tejpar intill kanten runt hon och sen lägger jag en silikon innanför tejpen och lägger ner hon med en rejäl tyngd i hon så den pressas nedåt maximalt.
Dagen efter skär jag försiktigt med ett rakblad längs kanten på hon och drar bort tejpen... snyggt , tätt och hållbart. :)

https://www.hornbach.se/p/stala-diskho-combo-p50-60-monoedge/8558375/
 
  • Gilla
Karl-Bertil Jonsson och 2 till
  • Laddar…
Karl-Bertil Jonsson Karl-Bertil Jonsson skrev:
Lockande att montera uppifrån för att det är så enkelt. Dock orolig för att man kommer att irritera sig på att det fastnar skräp och klet vid tröskeln. Men det var inget ni led av?
Man sätter silikon i springan så att det inte ska rinna in vatten. Det stoppar även smuts från att åka in där. Silikonet kan vara väldigt smalt så det behöver inte synas.
Såhär ser det ut i vårt nya kök där vi valde samma lösning till en diskho vid spisen. Den ”riktiga” diskhon på andra sidan köket har rostfri diskbänk.

Rostfritt ståldiskho med kran, inbyggd i träbänkskiva, köksinteriör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rostfri diskbänk möter träimitation arbetsyta, nära kant, selektivt fokus, köksinteriör, diskho i bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Ledsen
1234bjorn och 3 till
  • Laddar…
I förra huset såg det ut såhär med Ikea laminatskiva och en ho monterad uppifrån. Jag hittar tyvärr ingen närbild.


Ett välorganiserat kök med vita skåp, svartvit rutigt golv och en fönster med gröna växter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Karl-Bertil Jonsson
  • Laddar…
J Jontha skrev:
Är det så himla kul med de där billiga köken från Ikea?? Jag är så vansinnigt trött på alla som vill vara så lantliga och köra på med TRÄ i köket. Har ni någonsin satt foten i ett professionellt kök? Där har man inga dåligt tillkapade 30° vinklar som döljs med ännu taskigare siliconing. Det är rostfritt stål i varenda detalj. När jag får se någons dödströtta ikea-kök idag så vänder jag på klacken direkt. Jävla söndernötta bänkskivor som om det vore ett billigt hotellrum där man valt samma paketofferterade inredning till alla 87 rum. Jag brukar vara nära att trycka ner ägarens kropp över diskbänken med kniv mot halsen och fråga vad de tror kommer hända när de inte torkar upp sina fucking fusk-ekbordsskivor!
Om vi ska hålla den tonen här i tråden så kan jag svara att idustrikök är fula och kalla. Det är en bostad vi snackar om, inte en arbetsplats.

Man kan väl torka upp efter sig och inte bete sig som en gris i köket.
 
  • Gilla
  • Älska
MichelleW och 5 till
  • Laddar…
H
Karl-Bertil Jonsson Karl-Bertil Jonsson skrev:
Lockande att montera uppifrån för att det är så enkelt. Dock orolig för att man kommer att irritera sig på att det fastnar skräp och klet vid tröskeln. Men det var inget ni led av?
Det ligger silicon under kanten, inget kommer under kanten, väldigt lätt att hålla rent.
 
  • Gilla
Karl-Bertil Jonsson
  • Laddar…
Jag tycker att det är självklart att man måste kunna torka av smulor och annat från köksbänken rakt ner i diskhon. Jag hade aldrig satt in en diskho med en upphöjd kant som är i vägen för det. Har själv en underlimmad ho från Ikea som jag tycker har fungerat bra.

Men lite ångrar jag kanske att jag snålade och inte valde en skiva av sten eller komposit. Det hade varit bekvämt att kunna ställa ifrån sig heta saker på bänken utan att behöva använda underlägg hela tiden.
 
  • Gilla
  • Älska
MichelleW och 6 till
  • Laddar…
Har inte läst tråden helt.

Men nåt att tänka på är att djupet på Ikeas skivor är 63 cm för att bädda deras underskåp.

Andra tillverkares skivor är gjorda för 60 cm skåpdjup.

Kan bli problem om man s a s blandar åt fel håll.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
nikasp
Vi har nån som tunn skiva som nog är 7 år vid det här laget. Har tejpat med speciell tejp vid diskmaskinen och var noga med silikon i hålet runt spishällen så den har klarat att saker kokat över osv. Bra panga för pengarna. Däremot klarade den inte att en sjukt ting glasskål ramlade från ett skåp, blev märke.
 
  • Köksbänk med lådfasader, stengrått bänkskiva, vita lådor, redskap och en tom plastlåda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Anneli Törnros och 3 till
  • Laddar…
Ett billigt sätt att få en del av fördelarna med rostfri bänk är att sätta in en plåtmodul med integrerad ho och montera valfri skiva fram till den. Har man dessutom de skivorna några millimeter högre och trycker silikon mellan dem och plåten kan man sopa ner smulor och annat i vasken.
Modernt kök, rostfri diskho, träbänkskiva, vit köksinredning, subway kakel, växt, skärbräda, oljeflaska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om man tycker att det är snyggt eller inte kan ju diskuteras. Jag ville göra egna ekskivor och ändå ha ett tåligt kök som skulle funka med både barn och vuxna som hellre gör annat än att torka bort varenda vattendroppe. Snart tre år sedan och skivorna ser ut som på bilden. Lite repiga där det bakats direkt på skivorna, så det är kanske dags för en omgång hårdvaxolja, men inga skador eller märken av fukt. Jag har flera haft kök med olika infällda hoar i trä som alla klarat sig sämre.
Köksinteriör under renovering med träbänkskivor, svarta skåp, vit kakel och installerad diskho.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Diskhon är från IKEA och kostar 1300
 
  • Gilla
MichelleW och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.