Mats-S Mats-S skrev:
Glöm underlimmad laminat, det är bara skit jämfört med en riktig rostfri diskbänk, om du nu vill att det ska hålla ett antal år, positiva inläggen ovan referar ju bara till några års användande.

Om kravet är det som jag citerar så finns det bara ett val, en klassisk rostfri diskbänk, väl beprövat, funkar garanterat :)
Samma här. Körde laminat i nya köket och den har hållt bra, men rostfri bänk är oslagbart. Har man nåt varmt från spisen är det fantastiskt att kunna ställa det var som helst.
 
  • Gilla
Rooney och 1 till
  • Laddar…
Beroende på hur den rostfria bänken är uppbyggd så "tål" den värme olika bra.
Har man en rostfri bänk som är limmad på spånskiva för att göra den stabil så är rekommendationen att inte ställa något varmt direkt på bänken, detta för att limmet kan släppa pga hög värme. Om limmet släpper så kan rostfria bänken "slå sig".
 
  • Gilla
Karl-Bertil Jonsson och 1 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
För att det är svårt att få till kantlisterna snyggt och tätt i hålet när man sågat ur för diskhon.
Jo men lät Ikea göra det. Håller hur bra som helst. I början var jag rädd att det skulle resa sig i kanten så var noga med att torka av, men sen efter ett halvår så slutade jag med det.
 
Nu vet jag inte hur det är med just deras laminatbänkskiva men de är i kvalitetssänkartagen generellt på IKEA, så du kan inte lita på att kvalitén är densamma som för något år sedan. Billy ska få pappersyta istället för fanér, metallbeslag ersätts av plastaskit och själv repade jag en garderob genom att vid montering plocka upp en skruv marginellt oförsiktigt.
 
  • Gilla
tensiden och 2 till
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Ikeas bänkskivor håller inget vidare för underlimmad diskho. Föredrar som många andra att diskhon ligger över bänkskivan, dessutom lättare att hålla rent runt kanterna.
Har haft en underlimmad från Ikea i femton år utan problem.
 
  • Gilla
Sam H och 1 till
  • Laddar…
Jag köpte någon vit sak på IKEA till nya tvättstugan. Jag har inte hunnit bilda mig någon övrig uppfattning. Men trots tejp och fintandad såg. Provade även att såga både uppifrån, och nerifrån. Men ändå lossnade stora flisor av lamineringen i sågsnitten.
 
Karl-Bertil Jonsson Karl-Bertil Jonsson skrev:
Funderar på vilken köksbänk vi ska ha till vårt nya Ikea-kök i sommarstugan. Det ska vara praktiskt och rimligt tåligt, gärna inte alltför dyrt. Verkar råda väldigt delade meningar om Ikeas laminatbänkskivor. Vad har ni för erfarenheter som haft sådana i några år? Finns det andra tillverkare av laminatskivor som man bör titta på istället?

Och sen förstår jag inte riktigt hur det funkar med underlimmad diskho, kan en duktig snickare göra det själv, eller måste det göras på fabrik? I så fall blir man alltså tvungen att köpa bänkskiva och diskho från samma ställe?

[bild]
Kanske var bättre förr men jag har haft min IKEA-laminatskiva i 27år i mitt permanenthus utan att den visar några andra ålderstecken än att träkanten fallit ur modet och jag målat den med polyuretan-färg för sex år sedan.
Men om du kan planera köket så att det bara har raka skivor i olika längder rekommenderar jag att du kollar vad stenskivor kostar innan du bestämmer dig. Blir helt annan känsla och inte så dyrt som man tror men förutsätter såklart komplett diskho i t ex porslin/rostfritt. Har det på mitt landställe sen 2008 och är supernöjd även om det var tungt att bära :)
 
  • Gilla
Karl-Bertil Jonsson
  • Laddar…
H
K Karin Jondelius skrev:
Har haft en underlimmad från Ikea i femton år utan problem.
Grattis!
 
Vi installerade billiga laminatskivor från IKEA när vi renoverade köket för några år sedan, med tanken att vi skulle gjuta egna i Betong när vi orkar. IKEA:s skivor håller dock bra, vilket är bra då det matchar vårt sjunkande sug att gjuta skivor.
 
  • Gilla
Karl-Bertil Jonsson och 1 till
  • Laddar…
Skivor av sten eller betong ökar risken för att glas och porslin skall skadas eller gå sönder helt. Det är egentligen inget speciellt bra material för en köksbänk om man ser köket som en arbetsplats. Har egen erfarenhet av skivor i granit. Man får köpa nya glas oftare om man säger så...
 
  • Gilla
Mathildatiger
  • Laddar…
BirgitS
O O skrev:
Skivor av sten eller betong ökar risken för att glas och porslin skall skadas eller gå sönder helt. Det är egentligen inget speciellt bra material för en köksbänk om man ser köket som en arbetsplats. Har egen erfarenhet av skivor i granit. Man får köpa nya glas oftare om man säger så...
I den här lägenheten så är det granitskivor men det har inte varit vanligare med glas och porslin som gått sönder de här åren än när vi har haft rostfri lång diskbänk. Den gång som glastallriken i mikron, inbyggd i ett överskåp, åkte med ut så gick den sönder och slog ut en flisa ur graniten så skadan på en laminat- eller träskiva hade nog varit väldigt stor i stället.
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
Ikea-skiva med underlimmad ho i mitt L-kök, renoverades för fem år sedan

Inget synbart slitage trots allmän oförsikt med redskap och dåligt upptorkande av våta fläckar..

Tog dock den lite dyrare/tjockare varianten (valnötslook) med laminat nervikt runt kanten fram..

Var noga vid skarven och tätade hålet för spisen/kranen med rikligt med silikon
 
S Spa skrev:
Nu vet jag inte hur det är med just deras laminatbänkskiva men de är i kvalitetssänkartagen generellt på IKEA, så du kan inte lita på att kvalitén är densamma som för något år sedan. Billy ska få pappersyta istället för fanér, metallbeslag ersätts av plastaskit och själv repade jag en garderob genom att vid montering plocka upp en skruv marginellt oförsiktigt.
Har också observerat detta. Man börjar ta lite väl många genvägar i produktionen nu. Mycket plast och papp.
 
putte22 putte22 skrev:
Intressant då jag oxå velar om underlimmad. Spricker dom i laminatet runt underlimmade hon eller kommer det in fukt så dom sväller?
Nej, inget av det händer. Vi har en måttbeställd laminatskiva från IKEA, 4 cm tjock och med rundad framkant. Underlimmat behöver man beställa limmad på fabrik, annars är risken väldigt stor dels att det blir skador på en tunna kanten, dels att det inte blir tätt utan blir fuktskador som flera upplevt.

Vi har haft vår i 15 år nu, en "light"-renovering där vi bara lade den nya bänkskivan ovanpå den gamla och satte en tunn list under för att dölja gamla skivan. Nu åker den snart ut ändå för nu ska köket totalrenoveras, men jag kommer utan att skämmas fråga om det är nån granne som inte har råd med det som vill ha den till skänks.
 
  • Gilla
putte22
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
I den här lägenheten så är det granitskivor men det har inte varit vanligare med glas och porslin som gått sönder de här åren än när vi har haft rostfri lång diskbänk. Den gång som glastallriken i mikron, inbyggd i ett överskåp, åkte med ut så gick den sönder och slog ut en flisa ur graniten så skadan på en laminat- eller träskiva hade nog varit väldigt stor i stället.
Håller med. Jag har haft stenskivor i köket i drygt 20 år. Absolut inga fler sönderslagna glas eller tallrikar än med träskivor här heller.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.