Var och klämde på en Stala på Hornbach igår. Kändes bra! Synd bara att de endast verkar gå att få med korgventil.

Konfigurerar jag min via Stalas hemsida blir priset ca 11 tkr. Någon som vet om man kan få det billigare via återförsäljare?
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Det är denna hon från Stala som jag sålt in hos ganska många kunder.
Dock ska nämnas då att än om Hornbach skriver att den passar i ett 60-skåp så är den nästintill omöjlig att montera med de medföljande clipsen om man har ett 60-skåp så jag använder aldrig clipsen utan lägger dit hon i hålet, tejpar intill kanten runt hon och sen lägger jag en silikon innanför tejpen och lägger ner hon med en rejäl tyngd i hon så den pressas nedåt maximalt.
Dagen efter skär jag försiktigt med ett rakblad längs kanten på hon och drar bort tejpen... snyggt , tätt och hållbart. :)

[länk]
Intressant! Köpte en ho som var tänkt att underlimmas, dvs inga clips på den, så beställde dessa från tillverkaren som jag tänkte limma fast med epoxy i hon. Men kanske onödigt arbete om det funkar att bara limma.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Karl-Bertil Jonsson Karl-Bertil Jonsson skrev:
Var och klämde på en Stala på Hornbach igår. Kändes bra! Synd bara att de endast verkar gå att få med korgventil.

Konfigurerar jag min via Stalas hemsida blir priset ca 11 tkr. Någon som vet om man kan få det billigare via återförsäljare?
Vid vårat senare köp av rostfri bänk fick vi drygt 10% billigare än det pris som räknades ut på hemsidan, det var dock en Purus. Flera återförsäljare kunde göra priset lite bättre än vad det såg ut på hemsidan, så mitt tips är att komma runt på de butiker du kan tänka dig handla med och kanske också komma olika tillverkare.
 
  • Gilla
Karl-Bertil Jonsson
  • Laddar…
O O skrev:
Skivor av sten eller betong ökar risken för att glas och porslin skall skadas eller gå sönder helt.
Risken ökar. Det är fakta pga ren fysik.
BirgitS BirgitS skrev:
I den här lägenheten så är det granitskivor men det har inte varit vanligare med glas och porslin som gått sönder de här åren än när vi har haft rostfri lång diskbänk.
Gratulerar! Vi är alla olika. Om man inte tappar något i stenskivan är det naturligtvis inget problem. Men för den som då och då råkar tappa saker kan det vara värt att vara medveten om risken.

Att risken är större risk betyder inte att olyckan är framme oftare, bara att resultatet riskerar bli värre om olyckan är framme. Inte många kristallglas eller porslinsaker tål att tappas i en granitskiva.

"Alla" vet att risken är större för krockar i trafiken när det är is på vägen. Det finns många som aldrig krockat. Men det hör liksom inte hit att många är kloka och försiktiga, samt att några få har tur.
BirgitS BirgitS skrev:
Den gång som glastallriken i mikron, inbyggd i ett överskåp, åkte med ut så gick den sönder och slog ut en flisa ur graniten så skadan på en laminat- eller träskiva hade nog varit väldigt stor i stället.
Typiskt exempel på vad som kan hända med en stenskiva. Glastallriken i mikron är normalt väldigt tålig. Troligen hade varken den eller bänkskivan gått sönder om ni haft en laminat- eller träskiva.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
BirgitS
O O skrev:
Typiskt exempel på vad som kan hända med en stenskiva. Glastallriken i mikron är normalt väldigt tålig. Troligen hade varken den eller bänkskivan gått sönder om ni haft en laminat- eller träskiva.
Jag är rätt säker på att det hade blivit åtminstone intryck på andra typer av bänkskivor också, glastallriken var tung och när den landar med kanten först så blir det ett rejält tryck mot skivan. Det är inte lätt att slå bort en bit mitt i en stenskiva.

Tillägg: Här är ett exempel på en som tappar en skål och får skador på laminatskiva och ho: https://www.byggahus.se/forum/threads/laga-maerke-i-laminat-baenkskiva-och-diskho.507175/
 
Redigerat:
En mjuk yta flexar och reducerar kraften som uppstår avsevärt. Med en hård yta går all energin på kort tid i islagspunkten.

Mest troligt hade inget hänt på en laminatskiva, kanske en liten repa. Träskiva får en liten grop som återgår en del med tiden. Rostfri bänk får en buckla och stenskivan spricker eller slår en flisa.
 
  • Gilla
Fideliox och 1 till
  • Laddar…
O O skrev:
Risken ökar. Det är fakta pga ren fysik.

Gratulerar! Vi är alla olika. Om man inte tappar något i stenskivan är det naturligtvis inget problem. Men för den som då och då råkar tappa saker kan det vara värt att vara medveten om risken.

Att risken är större risk betyder inte att olyckan är framme oftare, bara att resultatet riskerar bli värre om olyckan är framme. Inte många kristallglas eller porslinsaker tål att tappas i en granitskiva.

"Alla" vet att risken är större för krockar i trafiken när det är is på vägen. Det finns många som aldrig krockat. Men det hör liksom inte hit att många är kloka och försiktiga, samt att några få har tur.

Typiskt exempel på vad som kan hända med en stenskiva. Glastallriken i mikron är normalt väldigt tålig. Troligen hade varken den eller bänkskivan gått sönder om ni haft en laminat- eller träskiva.
Man behöver inte en krocksäker bil om man aldrig krockar ;)
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
En mjuk yta flexar och reducerar kraften som uppstår avsevärt. Med en hård yta går all energin på kort tid i islagspunkten.

Mest troligt hade inget hänt på en laminatskiva, kanske en liten repa. Träskiva får en liten grop som återgår en del med tiden. Rostfri bänk får en buckla och stenskivan spricker eller slår en flisa.
Precis.👍
En laminatskiva klarar en tappad tallrik även om tallriken är tung. Laminat är väldigt segt och tåligt, samt fjädrar det där lilla som räcker för att inget händer.
Sten däremot är stenhårt😂 och skört och kan därför spricka. Precis som glas. Slår man glas mot sten spricker glaset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.