A
Hej!

Väldigt korkat och oigenomtänkt kan tyckas men jag undrar hur man byter lampa på downlights, dvs inbyggda spots. Har köpt Massives downlights på Krauta som mina hantverkare installerat. Det ska väl bara vara att pilla ut lampan eller? Man ska väl inte behöva pilla ut hela mojängen ur sitt hål först? :eek:

Det sitter inget skyddsglas som hålls fast av en fjäder?

A
Uhu? Det finns en böjd metallpinne som man kan lossa.

Jag vet ju inte exakt hur din spotlight ser ut, men det är vanligt med ett skyddsglas framför. I synnerhet på lite högre IP-klassade för ex. badrum.

Vet du vad din modell heter? Kan Maxels hemsida hjälpa?

Massive skrev du ju.. Vet inte vad jag fick Maxel ifrån.. :confused:

Svårt att se på bilden, men det verkar rimligt att det sitter en fjäderring som håller ett skyddsglas.

Man får alltså ta loss fjäderringen, och så kommer skyddsglaset och lampan (i sin sockel hängande i trådarna) ner..

Vi har två infällda Massive spotlights i vårt entrétak, och de fungerar så.

A
Aha, hoppas det. Borde väl inte vara så dumt i alla fall att man måste ta ner hela taket för att komma åt baksidan av lampan för att byta hoppas jag.

Tack för att du tog dig tid GoForlt.

Jag har samma modell i min hall, och det är precis som GoForit säger. Du tar loss fjäderringen så trillar ljuskällan ut. Givetvis fast i sin sockel.

A
Tack!

snaggletooth skrev:
Nån som vet hur många forum-medlemmar som krävs för att byta en glödlampa? Inte det?

Här är svaret:
[länk]

:D:D
Haha :D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.