B Bond Vagabond skrev:
"Det finns enkla fällor som tar många möss (utan tömning), men de flesta av dessa är olagliga, dom som inte är det är dyra. ..Och även dessa måste ju kollas/tömmas, bara inte lika ofta."

Kan du visa exempel på en sån?
Vilken av dom ? dom lagliga ? Jag tror det finns flera men jag tänkte på dom där kolsyredrivna, jag har aldrig testat en själv, delvis pga priset.

Dom olagliga innehåller ofta en hink med glykol som mössen trillar ner i och drunknar i.


Anledningen att "vanliga" fällor måste vittjas ofta är f.ö två, dels kan inte fällan ta fler möss när dne är utlöst, dels börjar mössen äta på sina döda kompisar annars, tämligen äckligt.
 
Jag förstår inte varför det skulle vara svårt att ta upp en lucka till kattvinden i ett nybyggt hus?
Ett problem är naturligtvis om det är isolerat med lösull hela vägen från taknock och ner i stödbensväggen.... men det är det knappast ............ och det borde framgå av ritningar. I bästa fall sitter isoleringen i snedtaket hela vägen ner till takfot och då är ju stödbensväggen oisolerad vilket gör det riktigt lätt.

Du har fått in möss och de bör du få bort och eftersom de kommit in en gång så är risken att de kommer igen och då behöver du kunna ta dem.... så du behöver ju luckan även för framtiden. Att till 100% stänga ute möss är svårt.

Använd inte gift.... risken är att de ligger och dör och hinner ruttna innan de hinner torka upp och då har du ett mycket större problem. Speciellt om det inte är möss du har utan råttor.... och det kan du ju inte vara helt säker på i detta läge.
 
O OWbygg skrev:
Använd inte gift.... risken är att de ligger och dör och hinner ruttna innan de hinner torka upp och då har du ett mycket större problem. Speciellt om det inte är möss du har utan råttor.... och det kan du ju inte vara helt säker på i detta läge.
Det är inget större problem, det luktar ett tag och sen slutar det lukta. Men oftast beger dom sej ut efter vatten och dör där.

Däremot är det en poäng att använda fällor först för att se exakt vad man har för angrepp, i mitt fall är det skogsmus. Är det råttor är problemet mycket större och jag tror att man enl lag måste bekämpa det då.
 
  • Gilla
Lakritsianen
  • Laddar…
Om det börjar låta redan vid 1800 tiden och solen ligger på, kan man då utesluts fladdermöss iaf?
 
Angående utomhusfällor:
Jag har några hemsnickrade, som snart skall ställas ut igen, på särskilt utvalda ställen. Jag brukar gå en runda 1-2 gånger i veckan för att inspektera dem.
Det brukar inte bli några större fångster, men det kan bero på att vi är flera här som jagar möss.
Beskrivningarna ligger i ett annat forum, där jag medverkar under ett annat namn.
https://www.alternativ.nu/index.php?topic=195535.0

Nysnö är mycket avslöjande! Då kan du gå ut och leta spår.
 
GlennB GlennB skrev:
Nej, inte med rätt gift.

Jag kollade detta specifikt innan aticimex satte ut gift hos mej, dom hade flera typer men den som användes här var ok för katter. Det fanns värre varianter som är farligt för katter som äter mössen dock.

..Båda mina närmaste grannar har katt, och jags er GÄRNA att dom äter så mycket av mössen som möjligt, utan att skadas..
Vilket gift skadar inte katt och andra djur? Jag menar möss och råttor är ganska tåliga? Och hur dödar detta ofarliga gift mössen?
Jag måste säga att jag tror inte på detta! Anticimex vill inte förlora kunder.

Men vet att det finns burar med bete där råttorna dör i burarna men de är inte effektiva för då lär sig andra råttor att inte gå dit. De brukar använda gift som de förblöder sakta av...så de dör längre bort och råttorna/ mössen inte kan lägga ihop ett och ett.
 
L Lakritsianen skrev:
Vilket gift skadar inte katt och andra djur? Jag menar möss och råttor är ganska tåliga? Och hur dödar detta ofarliga gift mössen?
Det vanligaste är väl att det är blodförtunnande. Så var det jag använde (som anticimex la ut)

L Lakritsianen skrev:
Jag måste säga att jag tror inte på detta! Anticimex vill inte förlora kunder.

Men vet att det finns burar med bete där råttorna dör i burarna men de är inte effektiva för då lär sig andra råttor att inte gå dit. De brukar använda gift som de förblöder sakta av...så de dör längre bort och råttorna/ mössen inte kan lägga ihop ett och ett.
Exakt, och det innebär också att mängden blodförtunnande i musen är såpass lågt att djur som äter musen inte påverkas.

..SÅ säger dom iaf, och jag frågade specifikt då jag egentligen inte ville ha gift men tillslut gett upp pga att jag inte kunde springa och tömma fällor all min vakna och sovande tid.
 
GlennB GlennB skrev:
Det vanligaste är väl att det är blodförtunnande. Så var det jag använde (som anticimex la ut)


Exakt, och det innebär också att mängden blodförtunnande i musen är såpass lågt att djur som äter musen inte påverkas.

..SÅ säger dom iaf, och jag frågade specifikt då jag egentligen inte ville ha gift men tillslut gett upp pga att jag inte kunde springa och tömma fällor all min vakna och sovande tid.
Klart det är farligt men de vill ju sälja
https://giftinformation.se/farligt-for-djur-register/rattgift---husdjur/
 
L Lakritsianen skrev:
Klart det är farligt men de vill ju sälja
[länk]
Det mesta där gäller ju om katten ätit direkt av giftet, vilket är gasnka osannolikt, speciellt på min vind.

Sekundärförgiftning nämdes med, men i en bisats.
 
GlennB GlennB skrev:
Det mesta där gäller ju om katten ätit direkt av giftet, vilket är gasnka osannolikt, speciellt på min vind.

Sekundärförgiftning nämdes med, men i en bisats.
Primärt eller sekundärt kvittar väl om djuret blir förgiftat och mår dåligt?
Min äldre hund dog troligtvis av råttgift från ett bostadsområde där de lägger ut råttgift.
Hund hade jätteont i magen och flåsade och när veterinären tittade i munnen på slemhinnorna var hon helt blek ( inre blödningar) och vet. misstänkte råttgift.
Tyvärr åt hon allt hon hittade ute. Kunde varit slarvigt utlagt bete, råtter som tagit med sig betet ut, råttavföring eller kadaver.
Mörkertalet är högt för dödsfall av råttgift. Man måste obducera och det kostar ca 10000kr. Och fastighetsägarna varnar för utlagt råttgift i området och har inget mer ansvar.
 
GlennB GlennB skrev:
Det mesta där gäller ju om katten ätit direkt av giftet, vilket är gasnka osannolikt, speciellt på min vind.

Sekundärförgiftning nämdes med, men i en bisats.
Nämdes? Tror du får läsa texten igen för att förstå vidden av problemet med råttgift. Du vill inte ta till dig för du vill sova gott om nätterna.
Sedan finns det också igelkottar, ekorrar och fåglar mfl som tar skada
 
GlennB GlennB skrev:
Vilken av dom ? dom lagliga ? Jag tror det finns flera men jag tänkte på dom där kolsyredrivna, jag har aldrig testat en själv, delvis pga priset.

Dom olagliga innehåller ofta en hink med glykol som mössen trillar ner i och drunknar i.


Anledningen att "vanliga" fällor måste vittjas ofta är f.ö två, dels kan inte fällan ta fler möss när dne är utlöst, dels börjar mössen äta på sina döda kompisar annars, tämligen äckligt.
Jag vill bli av mössen. Målet helgar medlet.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Många vill inte döda mössen. Kolla youtube, finns bättre alternativ.
När jag var liten hade vi fällor som ej dödade mössen. De blev otroligt stressade av det. Känns inte humant om man inte har möjlighet att tömma omgående. Jag använder fällan mjölner som är konstruerad så den alltid ska bryta nacken på mössen. Känns mer humant, de lär inte hinna fatta mycket innan de redan är döda. Och nej man behöver kolla dem flera ggr per dag. Köp många fällor ist.
 
  • Gilla
Lakritsianen
  • Laddar…
L Lakritsianen skrev:
Primärt eller sekundärt kvittar väl om djuret blir förgiftat och mår dåligt?
Va ? Hur skulle de andra djuren kunna bli primärförgiftade menar du ? hur skulle dom komma åt det utlagda giftet ?

Därför blir den delen irrlevant, i alla fall i mitt specifika fall.

L Lakritsianen skrev:
Min äldre hund dog troligtvis av råttgift från ett bostadsområde där de lägger ut råttgift.
Hund hade jätteont i magen och flåsade och när veterinären tittade i munnen på slemhinnorna var hon helt blek ( inre blödningar) och vet. misstänkte råttgift.
Tyvärr åt hon allt hon hittade ute. Kunde varit slarvigt utlagt bete, råtter som tagit med sig betet ut, råttavföring eller kadaver.
Mörkertalet är högt för dödsfall av råttgift. Man måste obducera och det kostar ca 10000kr. Och fastighetsägarna varnar för utlagt råttgift i området och har inget mer ansvar.
Nu är det ganska osannolikt att en hund klättrar upp för stegen till min vind, elelr öppnar luckan och klättrar ner i min grund för att komma åt det utlagda giftet, dessutom ligger det i plåtbehållare med ett ganska litet hål in.

Jag bedömer risken för primärförgiftning som ganska exakt noll, däremot kan säkert andra djur ta mössen som ätit av giftet, men det ska ju inte vara någon fara enligt anticimex, och länken ovan handlade ju framförallt om primärförgiftning.
 
L Lakritsianen skrev:
Nämdes? Tror du får läsa texten igen för att förstå vidden av problemet med råttgift.
Att äta råttgift som det är kan vi nog vara överens om att det är en mycket dålig ide, oavsett vilken sorts djur (inkl människa) man är.

L Lakritsianen skrev:
Du vill inte ta till dig för du vill sova gott om nätterna.
Sedan finns det också igelkottar, ekorrar och fåglar mfl som tar skada
Tror du att igelkottar, ekorrar eller fåglar kommer åt giftet på min vind ? eller grund ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.