Vi har ett äldre hus, med samma problem - saknas inspektionsrundor till kattvinden. Men vi satte ut fällor på vinden där vi kommer åt och sedan dess har mössen decimerats från 20 talet per vintersäsong till en handfull. Hör sällan några möss nuförtiden. 2 katter har tillkommit (innekatter), kanske har det ngn viss skrämmande effekt…
 
  • Katt inne i ett kattträd, tittar fram, mysig inomhusmiljö, antydan till juldekorationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Katt på klöspelare gapar stort, tegelvägg, fönster, gröna växter, trädgård i dagsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Mnbvcxz och 9 till
  • Laddar…
B Bongtor skrev:
Kan du inte kapa upp en inspektionslucka då? Beror såklart på utformningen av huset men med en tigersåg och motivation är du klar snabbt.
Känns svårt? Nytt hus väldigt märkligt att behöva göra sånt då?
 
E Etrompa skrev:
Vi har ett äldre hus, med samma problem - saknas inspektionsrundor till kattvinden. Men vi satte ut fällor på vinden där vi kommer åt och sedan dess har mössen decimerats från 20 talet per vintersäsong till en handfull. Hör sällan några möss nuförtiden. 2 katter har tillkommit (innekatter), kanske har det ngn viss skrämmande effekt…
Jag kan bara inte se varifrån vi skulle kunna komma in i vinden.

Men tror du att det funkar lika bra att sätta fällorna intill huskanten? Enligt Nomor har de tagit sig in längs med fasaderna.
 
B Bond Vagabond skrev:
Jag kan bara inte se varifrån vi skulle kunna komma in i vinden.

Men tror du att det funkar lika bra att sätta fällorna intill huskanten? Enligt Nomor har de tagit sig in längs med fasaderna.
Hmm, det måste ju gå att kontroller taket underifrån tänker jag. Verkar konstigt/fel att inte ha tillgång till ngt vindsutrymme. Besiktningsmannen anmärkte just vid vår husbesiktning på att det ska finnas inspektionsrundor till kattvinden, så är det ett nytt hus borde detta finnas. Liksom en lucka upp till vinden för kunna ha koll på taket, som är en vital del av ett hus. Vissa luckor är uranpåligfande och du går in från gaveln på huset. Och ja, mössen klättrar på fasaden, så det ska ju också finnas finmaskigt nät (3 mm) vid takfötterna som hindrar dom små liven att ta sig in. Är dock ingen expert på området, men värt att kolla upp och i så fall få det fixat på garantin. Om det är fel.
 
  • Gilla
Lakritsianen och 2 till
  • Laddar…
Undvik gift. Stor risk att de lägger sig och dör inne och då kommer det lukta allt annat än smultron under några veckor.
 
  • Gilla
EvertL och 3 till
  • Laddar…
E Etrompa skrev:
Hmm, det måste ju gå att kontroller taket underifrån tänker jag. Verkar konstigt/fel att inte ha tillgång till ngt vindsutrymme. Besiktningsmannen anmärkte just vid vår husbesiktning på att det ska finnas inspektionsrundor till kattvinden, så är det ett nytt hus borde detta finnas. Liksom en lucka upp till vinden för kunna ha koll på taket, som är en vital del av ett hus. Vissa luckor är uranpåligfande och du går in från gaveln på huset. Och ja, mössen klättrar på fasaden, så det ska ju också finnas finmaskigt nät (3 mm) vid takfötterna som hindrar dom små liven att ta sig in. Är dock ingen expert på området, men värt att kolla upp och i så fall få det fixat på garantin. Om det är fel.
Vi har öppet till nock så vet inte om det definitionsmässigt ska anses vara en vind? Men enligt ritningarna är det isf utrymme mellan yttertak och innertak, där isoleringen mm ligger
 
Ni måste installera Musband under panelen. Har ni gjuten eller plintgrund?
 
  • Gilla
-Björn- och 4 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ni måste installera Musband under panelen. Har ni gjuten eller plintgrund?
Vi har musband men Nomor hittade två brister som vi ska åtgärda

Gjuten grund

Vad mer tänker du på? :)
 
Enda sättet att på sikt bli av med möss i huset är att hindra dom från att komma in, det kan vara tålamodskrävande. är det träfasad så är skarven mellan fasad och grund första åtgärd. En åtelkamera som man flyttar runt huset kan visa var de går in. När de väl är inne i huset kan de gå överallt, kan ni inte sätta fällor på vinden, kan ni ha dom i krypgrunden. Ha tålamod, kämpa, det går att lösa.
 
  • Gilla
Johannesbook
  • Laddar…
Mössen kan visserligen gnaga hål i saker men enligt min erfarenhet är de lata på allt som inte gäller mat. Hör hur de gnager på reglar ibland för att komma vidare och skapa nya utrymmen i andra fack men allt som allt har de under åren varit begränsade till samma vägg för oss. De kunde tidigare ta sig upp till övervåningen genom ett kvisthål som var uppgnagt i innertaket (i utrymmet i väggen) men jag satte metallnät över det och även i utrymmen mellan reglar som de gick genom och de har inte kommit vidare sedan dessa motåtgärder. När vi upptäckte mössen första gången var det under diskbänken få de pallade mat i kompostpåsen. Gjorde misstaget att lägga på locket men det slutade bara med att de gnagt sönder hela plastlocket till småflis på en natt. Mös bor alltid nära en källa till mat, så antingen kan de ta sig ner till köket eller så finns det fallfrukt/svamp/kottar och liknande i närheten. De behöver ju också tillgång till vatten så med all säkerhet kommer de in någonstans utifrån och in i något litet hål i fasaden.
 
@
B Bond Vagabond skrev:
Har inte det annat än i soptunnorna ute vid vägen då
Möss söker sig till värme då det blir kallt ute. Det spelar ingen roll om du har mat framme eller inte.
 
  • Gilla
EvertL och 1 till
  • Laddar…
T
Ska ni tex sätta in en kamin någon gång i framtiden så måste ni ändå ha en lucka så sätt den där ni skulle vilja ha skorsten i framtiden.

Annars är det bara att täta utifrån.

Jag har satt musband i alla ventilationshål i takfoten och sen klippt och tryckt in galvat nät i alla hålrum jag kan hitta runt om huset samt under alla panelbrädor på fasaden. Har inte längre möss på vinden.
 
  • Gilla
Bond Vagabond
  • Laddar…
krillek krillek skrev:
Undvik gift. Stor risk att de lägger sig och dör inne och då kommer det lukta allt annat än smultron under några veckor.
Hål in till kattvinden sen musfälla vid hålet utanför kattvinden då?
 
  • Gilla
Jonas_123 och 1 till
  • Laddar…
T TH885 skrev:
Ska ni tex sätta in en kamin någon gång i framtiden så måste ni ändå ha en lucka så sätt den där ni skulle vilja ha skorsten i framtiden.

Annars är det bara att täta utifrån.

Jag har satt musband i alla ventilationshål i takfoten och sen klippt och tryckt in galvat nät i alla hålrum jag kan hitta runt om huset samt under alla panelbrädor på fasaden. Har inte längre möss på vinden.
Vi har kamin redan
 
Om du söker mouse trap på youtube hittar du massor av olika tips på hur du kan göra förresten.
 
  • Gilla
Bond Vagabond
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.