Har du möss som springer på vinden eller på något ställ i huset, så har mössen en ingång och den behöver inte vara särskilt stor för att de skall ta sig in. Det rör sig om sex till 10 mm. Om det är möss. Se till att täta dessa, så springer där inga möss längre. Takfoten är ett ställe som snickaren har en förmåga att inte alla ggr varit så noga med. För att ta sig till kattvinden, kan man ta upp en lucka på gavelspetsen, höger och vänster sida. Kan också vara bra för inspektionen. Att lägga ut fällor, så blir du inte av med mössen.
 
Mössen ska tas bort innan dom kommer in, täta inte nu, dom måste kunna komma ut. Några fällor på utsidan under en låda av trä helst , ca 40X20 cm och ett hål i varje ända på ca 4 cm. Går med kartong med, men den kan bli blöt. ( lägg gärna en tyngd på topp ) Skyddet över fällan behövs för att inte katter ska få en smäll, samt att med 100 % säkerhet får du småfåglar i fällorna. Börja där fram till vintern så blir du av med dom.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 3 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Mössen ska tas bort innan dom kommer in, täta inte nu, dom måste kunna komma ut. Några fällor på utsidan under en låda av trä helst , ca 40X20 cm och ett hål i varje ända på ca 4 cm. Går med kartong med, men den kan bli blöt. ( lägg gärna en tyngd på topp ) Skyddet över fällan behövs för att inte katter ska få en smäll, samt att med 100 % säkerhet får du småfåglar i fällorna. Börja där fram till vintern så blir du av med dom.
Sen tätar vi?
 
Jepp men var går dom in ??? Har du lockpanel så är det ett litet mellanrum mellan dom innersta och det räcker i dim för dom. Som sägs behövs inte mer än någon centimeter för det. Ett talesätt är, får dom in öronen så kommer dom in. Jag har lockpanel men satte ett aluminumnät som tätade till alla hål när jag panelade om. Det går att trycka in bitar av ett insektsnät av aluminum. Men rackarns vilken tid det tar att ligga på rygg och peta in. Annars kollar du in s.k musstopp som sättes i underkant panel. Det ska då vara finmaskigt.
 
  • Gilla
ersk
  • Laddar…
krillek krillek skrev:
Undvik gift. Stor risk att de lägger sig och dör inne och då kommer det lukta allt annat än smultron under några veckor.
Ja och katterna dör också 😪
 
  • Ledsen
Alfredo
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Om du söker mouse trap på youtube hittar du massor av olika tips på hur du kan göra förresten.
Enligt många års erfarenhet är dessa de bästa fällorna https://www.amazon.se/gp/product/B081D3PRCQ/
 
Mössen kommer utifrån, sätt fällor ute så de inte hinner in.
Att täta är väldigt svårt, behövs så litet hål så kommer de in.
Minera med fällor runt huset. Jag har hållit på i typ 15 år och numera tar jag bara någon enstaka.
Från början tog vi i snitt en per dag men nu är det lugnt.

Fällor fällor fällor, giftfritt och de blir inte resistenta.

Protte
 
  • Gilla
Lakritsianen
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Mössen kommer utifrån, sätt fällor ute så de inte hinner in.
Att täta är väldigt svårt, behövs så litet hål så kommer de in.
Minera med fällor runt huset. Jag har hållit på i typ 15 år och numera tar jag bara någon enstaka.
Från början tog vi i snitt en per dag men nu är det lugnt.

Fällor fällor fällor, giftfritt och de blir inte resistenta.

Protte
Lägger du fällorna i lådor se andra större
djur skyddas?
 
lllusion lllusion skrev:
Enligt många års erfarenhet är dessa de bästa fällorna [länk]
Många vill inte döda mössen. Kolla youtube, finns bättre alternativ.
 
  • Gilla
lllusion
  • Laddar…
@
B Bond Vagabond skrev:
Vi har ett nybyggt hus (2022) med kattvind som saknar inspektionslucka. På sistone har vi hört massa ljud från springande möss på vinden.

Hur blir vi av med dessa när vi inte ens kan komma upp i vinden för att lägga ut fällor?
Möss måste ut för att dricka. Sätt fällor utomhus så är du snart av med problemet!
 
Vi vill gärna döda alla möss
 
  • Gilla
jonas9209 och 1 till
  • Laddar…
K
Vi hade tre till fem möss på vinden per år. Irriterande på nätterna när de försöker gnaga sig in in till värmen i huset, vaknade av det ibland. Jag köpte galvaniserat stålnät och gick igenom 100% av utsidan på vårt hus och garage. Satte nät över varje liten öppning som jag kunde hitta. Småhål fyllde jag igen med fogmassa. Det funkade! Viktigast är att inspektera övergången mellan husgrunden och träpanelen. Samt även takfotsventilationen. Och sedan kolla att mössen inte kan klättra upp på utsidan via en pergola, klätterväxter eller annat. Det stoppade även fåglar och getingar från att bygga bo i huset, vilket också är skönt.

Det är ganska mycket jobb, men man kan ju göra lite i taget. Efter noggrann inspektion av husgrunden hittade jag till slut en liten spricka och en liten defekt i översta lagret med leca-stenar i husgrunden. Det var tillräckligt för att mössan skulle komma in, sedan klättrade de i mineralullen i väggen och sökte sig till värmen på vinden. Täppte till hålet och sedan kom det inte in en mus på flera år. Sedan byggde jag en pergola och då kom de in på vinden igen 🙄. Men sedan satte jag galvat när i takfotsventilationen så löste det sig. Vi bor ute på landet så det är en hel del djur. Har tio musfällor på vinden men ingen mus på flera år (peppar, peppar...)

https://www.beijerbygg.se/privat/sv...g-lyft-stall/duk-nat/jarntradduk-galvaniserad
 
  • Gilla
big mike och 1 till
  • Laddar…
P Plutus skrev:
Enda sättet att på sikt bli av med möss i huset är att hindra dom från att komma in, det kan vara tålamodskrävande. är det träfasad så är skarven mellan fasad och grund första åtgärd. En åtelkamera som man flyttar runt huset kan visa var de går in.
Att försöka hindra möss från att komma in blir lätt ett sisyfosarbete, det finns såå många ställen i ett hus dom kan komma in på, jag stoppar dom förvisso när jag ser ett ställe men dom hittar snart ett nytt.

P Plutus skrev:
När de väl är inne i huset kan de gå överallt, kan ni inte sätta fällor på vinden, kan ni ha dom i krypgrunden. Ha tålamod, kämpa, det går att lösa.
Fällor måste sättas på ställen där det är lätt att komma åt dom, eftersom dom måste kollas och tömmas ofta.

Själv måste jag ta en stege upp till vinden vilket gör att det inte är så praktiskt att hlättra upp där 4-5 gånger om dagen, samma sak med krypgrunden, man måste plocka bort möbler, öppna en lucka, ta på sej oömmma klädet och sen klättra ner och kolla/tömma, hopplöst.

Det finns enkla fällor som tar många möss (utan tömning), men de flesta av dessa är olagliga, dom som inte är det är dyra. ..Och även dessa måste ju kollas/tömmas, bara inte lika ofta.

Gift funkar bäst, tyvärr, men nu är det mycket svårt att få ok på gift efter att reglerna skärps.
 
GlennB GlennB skrev:
Att försöka hindra möss från att komma in blir lätt ett sisyfosarbete, det finns såå många ställen i ett hus dom kan komma in på, jag stoppar dom förvisso när jag ser ett ställe men dom hittar snart ett nytt.


Fällor måste sättas på ställen där det är lätt att komma åt dom, eftersom dom måste kollas och tömmas ofta.

Själv måste jag ta en stege upp till vinden vilket gör att det inte är så praktiskt att hlättra upp där 4-5 gånger om dagen, samma sak med krypgrunden, man måste plocka bort möbler, öppna en lucka, ta på sej oömmma klädet och sen klättra ner och kolla/tömma, hopplöst.

Det finns enkla fällor som tar många möss (utan tömning), men de flesta av dessa är olagliga, dom som inte är det är dyra. ..Och även dessa måste ju kollas/tömmas, bara inte lika ofta.

Gift funkar bäst, tyvärr, men nu är det mycket svårt att få ok på gift efter att reglerna skärps.
"Det finns enkla fällor som tar många möss (utan tömning), men de flesta av dessa är olagliga, dom som inte är det är dyra. ..Och även dessa måste ju kollas/tömmas, bara inte lika ofta."

Kan du visa exempel på en sån?
 
L Lakritsianen skrev:
Ja och katterna dör också 😪
Nej, inte med rätt gift.

Jag kollade detta specifikt innan aticimex satte ut gift hos mej, dom hade flera typer men den som användes här var ok för katter. Det fanns värre varianter som är farligt för katter som äter mössen dock.

..Båda mina närmaste grannar har katt, och jags er GÄRNA att dom äter så mycket av mössen som möjligt, utan att skadas..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.