Hej,
Jag skulle sätta in en zigbee switch bakom en brytare och upptäcker då att någon vid renovering använt blå som fas och brun som nolla i vad som verkar vara ett helt rum (eller mer)
Min elanläggning är från 1963. Det som är orginal-el är genomgående vit=fas, svart=nolla, röd=jord förutom för trefasdelarna. I vissa delar är det övergånget till nutida brun,blå,gulgrön.
Men i detta rum verkar man gått över till att använda blå som fas och brun som nolla. Jag blev förvånad när jag såg kopplingen på brytaren. Jag mätte sedemera med spänning på (jag har sådan voltmeter som kan detektera nätspänning med bara en mätprob) och kan bekräfta att man verkligen använt fel färger.
I den andra bilden från matande dosa (tidstypisk för byggåret i plåt) ser jag också att man kopplat vit mot blå och svart mot brun och därmed gått över till moderna färger men omkastat.
man ser också att i matande dosa är det hål upptagna med vp rör instuckna från tidigare renovering samt att väggen klätts med spånskiva och inte som i övriga huset masonit. Det är också tomtehattar i plast där den äldre elen har dito i porslin (wagokopian är senare).
Långt inlägg, men frågan kokar egenligen ner till: hur grovt fel detta är och fordrar det en åtgärd?
Jag skulle sätta in en zigbee switch bakom en brytare och upptäcker då att någon vid renovering använt blå som fas och brun som nolla i vad som verkar vara ett helt rum (eller mer)
Min elanläggning är från 1963. Det som är orginal-el är genomgående vit=fas, svart=nolla, röd=jord förutom för trefasdelarna. I vissa delar är det övergånget till nutida brun,blå,gulgrön.
Men i detta rum verkar man gått över till att använda blå som fas och brun som nolla. Jag blev förvånad när jag såg kopplingen på brytaren. Jag mätte sedemera med spänning på (jag har sådan voltmeter som kan detektera nätspänning med bara en mätprob) och kan bekräfta att man verkligen använt fel färger.
I den andra bilden från matande dosa (tidstypisk för byggåret i plåt) ser jag också att man kopplat vit mot blå och svart mot brun och därmed gått över till moderna färger men omkastat.
man ser också att i matande dosa är det hål upptagna med vp rör instuckna från tidigare renovering samt att väggen klätts med spånskiva och inte som i övriga huset masonit. Det är också tomtehattar i plast där den äldre elen har dito i porslin (wagokopian är senare).
Långt inlägg, men frågan kokar egenligen ner till: hur grovt fel detta är och fordrar det en åtgärd?
Produkter som diskuteras: "spänningsmätare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Ok, men jag tog en genväg i min text. I verkligheten mätte jag med NCV-funktionen, enprobs-mätning samt med båda proberna mot jordat element med min habotest HT128A.E elmont skrev:
Vi kan försöka få in @Sintra1965 i tråden för ett professionellt utlåtande.
Det är poänglöst att fixa det om man inte gör det konsekvent på alla ställen. Är det bara några få ställen kan det vara idé att fixa det om man verkligen vet vad man pysslar med.
Om det var installerat i "rätt" tidsperiod på 70-talet kan det varit tillåtet (men inte bra) när det installerades. Så om man griper efter halmstrån så behöver det teoretiskt inte vara fel.
Jag skulle sannolikt låta det vara om det är enda problemet, men man kan ju lämna en inofficiell notering vid elcentralen, kanske på en bit papperstejp, om att blå fas och brun nolla förekommer eftersom det är en avvikelse som är förvillande.
Om det var installerat i "rätt" tidsperiod på 70-talet kan det varit tillåtet (men inte bra) när det installerades. Så om man griper efter halmstrån så behöver det teoretiskt inte vara fel.
Jag skulle sannolikt låta det vara om det är enda problemet, men man kan ju lämna en inofficiell notering vid elcentralen, kanske på en bit papperstejp, om att blå fas och brun nolla förekommer eftersom det är en avvikelse som är förvillande.
Jag tycker det ju är genomgående konsekvent annars. vit/svart/röd i äldre och brun/blå/gulgrön i nya grenar på vissa grupper. Det är ju just detta rummet som är fel.D dan_norstedt skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 314 inlägg
Moderna färger som är omkastade är ganska dåligt tycker jag. Sker denna omkastning på ett enda ställe är det dessutom enkelt att åtgärda. Svårigheten är kanske trippelkolla att det verkligen är så. Annars så är det ingenting farligt för stunden och kan dokumenteras bort genom att märka ledarna. Har du en JFB så gör det heller inte så mycket att strömbrytarna bryter nollan, om det förekommer.
Ja, JFB finns och det låter ju då som att det inte föreligger en direkt fara i normalt bruk. Däremot är jag ju mån om att min elanläggning ska vara korrekt.Bo.Siltberg skrev:Moderna färger som är omkastade är ganska dåligt tycker jag. Sker denna omkastning på ett enda ställe är det dessutom enkelt att åtgärda. Svårigheten är kanske trippelkolla att det verkligen är så. Annars så är det ingenting farligt för stunden och kan dokumenteras bort genom att märka ledarna. Har du en JFB så gör det heller inte så mycket att strömbrytarna bryter nollan, om det förekommer.
Jag tänker ju att det borde vara rätt lätt att få rätsida på bara man lyckas dokumentera EXAKT vilka trådar går mellan vilka dosor hela vägen ut i dragningen från där det var fel färgval i övergång till "nya färger".
I bästa fall finns det då en symmetri som gör att det bara är koppla om tråd för tråd mellan dosorna. Det är väl kanske bara taklampans matning som kan behöva ett fysiskt byte från brun till blå.
Men första steget måste ju bli dokumentation i lugn och ro: rita medan man drar lite försiktigt i trådarna för att se/höra vilka som går var och sedan ren-rita och dubbelkolla igen.
Har du kompetens att hitta felet så är det en skitsak för dej att göra om och göra rätt.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Gör jag fel med min golvvärme från minishunt?
Värme allmänt -
Plötsligt uppkommet och allvarligt elfel i villa? [Bild]
El -
Kan det här vara något allvarligt fel?
El -
Hur allvarligt? Använt fel olja vid grundning innan målning staket / stolpar
Färg, Måla & Tapetsera -
Fall åt fel håll! Vad göra? Har allvarligt är detta? Brådskande!
Vatten & Avlopp