A ajn82 skrev:
Som svar på någon som påstod att alla yrkesgrupper givetvis alltid får betalt för resor från arbetsplats till kund, det här var alltså ett motexempel som visar att så inte alls alltid är fallet.
Det beror ju på att alla kollektivavtal har sina egna paragrafer om vad resor/restid etc.
Varje gång ni klagar på hantverkare och resor så drar ni upp någon annan yrkesgrupps resor eller icke resor, LÄS KOLLEKTIVAVTALEN så ser ni vad som gäller innan ni spyr galla
 
S sepani skrev:
Jaha...betalningsvillkor är 10 dagar netto...antagligen att man inte ska kunna tveka utan rusa iväg och betala. 23% dröjsmål...😆
Till privatkunder brukar man använda 10 dgr eller om man är snäll 15dgr finns inga krav att man ska ge lång betalningstid. Många kör kort för att privatkunder brukar ”krångla” med betalning ävensom nöjda och godkända utförda arbeten
 
J Josko1 skrev:
Det beror ju på att alla kollektivavtal har sina egna paragrafer om vad resor/restid etc.
Varje gång ni klagar på hantverkare och resor så drar ni upp någon annan yrkesgrupps resor eller icke resor, LÄS KOLLEKTIVAVTALEN så ser ni vad som gäller innan ni spyr galla
Och innan man SKRIKER på folk kanske man ska ha för sig att avtalet mellan arbetsköpare och arbetare inte är relevant för avtalet mellan kund och företag.
 
  • Gilla
PHPersson och 3 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Och innan man SKRIKER på folk kanske man ska ha för sig att avtalet mellan arbetsköpare och arbetare inte är relevant för avtalet mellan kund och företag.
Helt ofattbart att det ska vara så svårt att förstå.
 
J Josko1 skrev:
Till privatkunder brukar man använda 10 dgr eller om man är snäll 15dgr finns inga krav att man ska ge lång betalningstid. Många kör kort för att privatkunder brukar ”krångla” med betalning ävensom nöjda och godkända utförda arbeten
Å andra sidan får man inte debitera dröjsmålsränta förrän efter 30dagar (om det inte är avtalat) så i praktiken har man alltid 30dagar på sig att betala.
 
  • Gilla
sepani och 1 till
  • Laddar…
M Mortsken skrev:
Helt ofattbart att det ska vara så svårt att förstå.
13th Marine 13th Marine skrev:
Och innan man SKRIKER på folk kanske man ska ha för sig att avtalet mellan arbetsköpare och arbetare inte är relevant för avtalet mellan kund och företag.
Det folk klagar på är många fall arbetstagarna som gör sitt jobb och skriver sina tider enligt KOLLLEKTIVAVTALETS art och dem har ingenting med hur företaget debiterar kunden. Har inte sagt att kollektivavtal har med kunden att göra utan att ni borde LÄSA KOLLEKTIVAVTAL på respektive yrkesgrupp innan ni yppar om vad arbetstagarna gör eller icke gör.
 
P PHPersson skrev:
Å andra sidan får man inte debitera dröjsmålsränta förrän efter 30dagar (om det inte är avtalat) så i praktiken har man alltid 30dagar på sig att betala.
Det beror på vad som står i avtalet mellan kund och företag. Dröjsmålsränta kan utgå redan första förfallodag om det är det som skrivits under
 
J Josko1 skrev:
Det folk klagar på är många fall arbetstagarna som gör sitt jobb och skriver sina tider enligt KOLLLEKTIVAVTALETS art och dem har ingenting med hur företaget debiterar kunden. Har inte sagt att kollektivavtal har med kunden att göra utan att ni borde LÄSA KOLLEKTIVAVTAL på respektive yrkesgrupp innan ni yppar om vad arbetstagarna gör eller icke gör.
Nu var det att företaget debiterade för resorna som det klagades på och det har absolut inget med kollektivavtalen att göra. Dessutom skulle jag gissa att 95% av alla hantverkare som hyrs in av människor på det är forumet är anställda på företag utan kollektivavtal.
 
J Josko1 skrev:
Det beror på vad som står i avtalet mellan kund och företag. Dröjsmålsränta kan utgå redan första förfallodag om det är det som skrivits under
Japp, precis det jag skrev men står det bara 10 dagar på en faktura utan tidigare avtal är det bara att skita i det rent juridiskt.
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Nu var det att företaget debiterade för resorna som det klagades på och det har absolut inget med kollektivavtalen att göra. Dessutom skulle jag gissa att 95% av alla hantverkare som hyrs in av människor på det är forumet är anställda på företag utan kollektivavtal.
P PHPersson skrev:
Japp, precis det jag skrev men står det bara 10 dagar på en faktura utan tidigare avtal är det bara att skita i det rent juridiskt.
Så är det i mitt fall. Inte skrivit under något avtal, faktura säger 10 dgr. Vill som TS för ordningens skull säga att jag inte anmärkt på just resorna (som har vuxit ut till en ganska stor punkt i tråden...).
 
J Josko1 skrev:
Det folk klagar på är många fall arbetstagarna som gör sitt jobb och skriver sina tider enligt KOLLLEKTIVAVTALETS art och dem har ingenting med hur företaget debiterar kunden. Har inte sagt att kollektivavtal har med kunden att göra utan att ni borde LÄSA KOLLEKTIVAVTAL på respektive yrkesgrupp innan ni yppar om vad arbetstagarna gör eller icke gör.
Varför ska jag läsa kollektivavtalet?
Det beror mig inte alls vad som står i det, det som är relevant för mig är vad som avtalats mellan konsument och näringsidkare.

Och snälla sluta skrik, det är rätt otrevligt.
 
  • Gilla
PHPersson och 1 till
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
men står det bara 10 dagar på en faktura utan tidigare avtal är det bara att skita i det rent juridiskt.
Nej rent juridiskt är det absolut inte så! Lagstiftningen är extremt tydlig! Om inget annat är avtalat gäller:

Svensk text om betalningstid från ett avtal eller lagtext. Regel om konsumentbetalning efter tjänsteutförande.
Att säljaren saknar sanktionsmöjligheter genom räntedebitering betyder inte att man har rätt att betala först efter 30-dagar. Att man sedan i praktiken kommer undan med det betyder inte att det är rätt!
 
S sepani skrev:
Så är det i mitt fall. Inte skrivit under något avtal, faktura säger 10 dgr. Vill som TS för ordningens skull säga att jag inte anmärkt på just resorna (som har vuxit ut till en ganska stor punkt i tråden...)
Alfredo Alfredo skrev:
Nej rent juridiskt är det absolut inte så! Lagstiftningen är extremt tydlig! Om inget annat är avtalat gäller:

[bild]
Att säljaren saknar sanktionsmöjligheter genom räntedebitering betyder inte att man har rätt att betala först efter 30-dagar. Att man sedan i praktiken kommer undan med det betyder inte att det är rätt!
Nu har du missförstått vad vi skrev… vi skrev just att det är ok att sätta 10 dagar men att det rent juridiskt inte kommer några påföljder så därför kan man skita i det. Trodde jag var övertydlig men sorry om jag inte var det.
 
P PHPersson skrev:
Nu har du missförstått vad vi skrev…
Nej jag tror nog jag förstår men du verkar helt missförstå mig.

P PHPersson skrev:
vi skrev just att det är ok att sätta 10 dagar men att det rent juridiskt inte kommer några påföljder
Så långt är vi fullkomligt överens!

P PHPersson skrev:
så därför kan man skita i det.
Här är vi absolut inte överens! Jag anser man ska följa lagstiftningen även om det går att bryta mot den utan påföljd.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Nej jag tror nog jag förstår men du verkar helt missförstå mig.

Så långt är vi fullkomligt överens!

Här är vi absolut inte överens! Jag anser man ska följa lagstiftningen även om det går att bryta mot den utan påföljd.
Om ett företag som i detta fallet gör ett dåligt jobb (enligt TS) och dessutom inte vill diskutera betalningsvillkor så är vi verkligen inte överens, jag skulle personligen inte betala efter 10 dagar om jag inte måste bara för att lagen säger det. Men all respekt för din laglydighet. Själv skulle jag utnyttja varandra kryphål.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.