Alfredo Alfredo skrev:
Var i konsumenttjänstlagen menar du att detta stipuleras?

Hur kan detta vara relevant? @AG A har väl aldrig ens antytt att han ämnar uppge ett timpris exklusive moms för att sedan debitera ett pris inklusive moms?
Korrekt med momsfrågan, var bara en dålig liknelse från mig. Fel av mig sorry
 
Rimligt att hantverkaren säger vid muntligt löpande avtal vad hen tar per timme och att resor och material tillkommer.

Vill kunden ha mer specificerat; dagar, antal resor, milersättning, mängd material etc
Så är det läge både för kund och hantverkare att övergå till fast pris på offert.
Ska man ta det administrativa att räkna på jobbet in i det minsta (vilket oftast brukar vara ”gratis”) så måste man självklart ta höjd för att täcka dom kostnaderna samt marginal på saker som kan vara oförutsägbara.

Resor och milersättningen är enligt mig rimligt då ett byggföretag ofta har personal som kör service och sen personal som har fasta arbetsplatser som byggen.
Sen kan personal hoppa mellan dessa arbetsplatser/uppgifter
Att ta höjd i grunddebitering per gubbe för att räkna hem ev bilkostnader när halva styrkan en period är på fast arbetsplats ger dig som företagare inte särskilt attraktiv timdebitering.
 
P PHPersson skrev:
Vi kan ta ett exempel till som jag tycker personligen är intressant för jag tror att lagen strider emot hur 90% av hantverkare arbetar. Nedan är urklippt direkt ur lagtexten så det innebär alltså att hantverkaren måste tala om att det tillkommer kostnader för material. Gör hantverkaren inte det så kan alltså kunden strida mot fakturan. Då återigen är det viktigt att förmedla till kunden vad arbetet medför för kostnader.

”Om inte annat får anses avtalat, ingår det i tjänsten att näringsidkaren skall tillhandahålla behövligt material.”
Så, om du ber en hantverkare komma och bygga ett hus, på lösvirke åt dig. Du frågar hur mycket han brukar ta, och han svarar 550kr/h +moms. Tror verkligen att det är inklusive material då?
 
R
A AG A skrev:
Så, om du ber en hantverkare komma och bygga ett hus, på lösvirke åt dig. Du frågar hur mycket han brukar ta, och han svarar 550kr/h +moms. Tror verkligen att det är inklusive material då?
Självklart enligt denna tråden🤣
 
P PHPersson skrev:
Jag vill bara belysa att många dispyter hade kunnat undvikas om hantverkaren innan berättar vad han kommer att debitera.
Bara som avslutning innan vi släpper det vill jag bara säga att jag helt och fullt håller med dig om detta. Det är klokt, bra och förnuftigt om en hantverkare i förväg är tydlig med de olika delarna i prissättningen, vad han kommet att ta betalt för och hur mycket.

Det är dock inget lagkrav enligt konsumenttjänstlagen. Lagen är tvärtom tydlig med att den medger avtal där priset ej behandlas.

Svensk text om pris i avtal, paragraf 36, konsumentlagen, skäligt pris vid avvikelse.
 
  • Gilla
AG A och 1 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Så, om du ber en hantverkare komma och bygga ett hus, på lösvirke åt dig. Du frågar hur mycket han brukar ta, och han svarar 550kr/h +moms. Tror verkligen att det är inklusive material då?
Självklart inte… men om du ringer och felanmäler din bergvärmepump och du sen får en faktura på 68000kr + moms för installation på en ny pumo när du trodde det var en tempgivare som var trasig. Hade du bara betalt och sett glad ut då?
 
Redigerat:
Alfredo Alfredo skrev:
Bara som avslutning innan vi släpper det vill jag bara säga att jag helt och fullt håller med dig om detta. Det är klokt, bra och förnuftigt om en hantverkare i förväg är tydlig med de olika delarna i prissättningen, vad han kommet att ta betalt för och hur mycket.

Det är dock inget lagkrav enligt konsumenttjänstlagen. Lagen är tvärtom tydlig med att den medger avtal där priset ej behandlas.

[bild]
Skönt, då är vi överens och jag tror de flesta egentligen tycker så.

Priset är såklart helt ok att ha öppet, men det är skillnad på pris och om det alls skall kosta något. Dvs säger hantverkaren att det tillkommer milersättning så kan priset vara öppet.
 
P PHPersson skrev:
Självklart inte… men om du ringer och felanmäler din bergvärmepump och du sen får en faktura på 68000kr + moms för installation på en ny pumo när du trodde det var en tempgivare som var trasig. Hade du bara betalt och sett glad ut då?
Nej, naturligtvis inte. Men å andra sidan säger jag inte till en tekniker: "laga den, kosta vad det vill".
 
T trojlee skrev:
Känns som den här tråden har spunnit över till något annat än vad som var kärnpunkten. Kanske dags att knyta ihop säcken?
Jag är som TS böjd hålla med….men min egentliga fråga har iofs besvarats
 
S sepani skrev:
De har valt att vara två man på plats, vilket man absolut kan ifrågasätta behovet av...
Är det inte ur ett säkerhets/arbetsmiljöperspektiv lämpligt eller till och med nödvändigt att vara två på plats när en person arbetar under mark i en såpass djup grävd grop?
 
  • Gilla
sepani och 1 till
  • Laddar…
A adron skrev:
Är det inte ur ett säkerhets/arbetsmiljöperspektiv lämpligt eller till och med nödvändigt att vara två på plats när en person arbetar under mark i en såpass djup grävd grop?
Säkert. Sen var ju iofs inte gropen så djup hela tiden.
 
  • Gilla
adron
  • Laddar…
Undrar om TS skulle uppskatta kameraövervakning på sitt arbete.
 
Firman backar inte en mm. De tycker att timmarna är helt OK och att de har varit schyssta som ö h t klämt in mig mellan alla sina jobb...och de kommer att gå efter pengarna med alla medel. Vad har jag för alternativ? Om jag väljer att bara rakt av betala kommer jag för alltid att vara misnöjd....Kan jag betala men på något sätt överklaga...? bestrida? Allmänna reklamationsnämnden...andra idéer..?
 
R
S sepani skrev:
Firman backar inte en mm. De tycker att timmarna är helt OK och att de har varit schyssta som ö h t klämt in mig mellan alla sina jobb...och de kommer att gå efter pengarna med alla medel. Vad har jag för alternativ? Om jag väljer att bara rakt av betala kommer jag för alltid att vara misnöjd....Kan jag betala men på något sätt överklaga...? bestrida? Allmänna reklamationsnämnden...andra idéer..?
Du kan betala det som anses skäligt för ett sådant jobb, men direkt där blir det ju problem vad är skäligt?
Jag hade betalat dom timmarna du anser att dom har varit där och materialet och bestridit resten.
Då måste företaget gå via tinget för att pröva o få betalt resterande del men du behöver inte göra så mycket mer i det tidiga skedet.
Oftast så blir det förlikning eller likvärdigt.
Allt är inte svart o vitt när det blir rättsligt.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
S sepani skrev:
Firman backar inte en mm. De tycker att timmarna är helt OK och att de har varit schyssta som ö h t klämt in mig mellan alla sina jobb...och de kommer att gå efter pengarna med alla medel. Vad har jag för alternativ? Om jag väljer att bara rakt av betala kommer jag för alltid att vara misnöjd....Kan jag betala men på något sätt överklaga...? bestrida? Allmänna reklamationsnämnden...andra idéer…
Jag tänker såhär:
1. Är ni osams? Om ja stå på dig om nej kanske det är värt något att få hjälp i framtiden, slippa bråka?
2. Om jag förstår dig rätt så har de varit på plats ungefär så många timmar som de fakturerat och jag tror dessvärre att det blir svårt juridiskt att vinna en tvist där de är långsamma men i ditt fall verkar det så extremt så kanske ändå. Isf be om en offert från annan firma först?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.