35 157 läst · 206 svar
35k läst
206 svar
Hur är arbetsinsatsen rimlig
Korrekt med momsfrågan, var bara en dålig liknelse från mig. Fel av mig sorryAlfredo skrev:
Rimligt att hantverkaren säger vid muntligt löpande avtal vad hen tar per timme och att resor och material tillkommer.
Vill kunden ha mer specificerat; dagar, antal resor, milersättning, mängd material etc
Så är det läge både för kund och hantverkare att övergå till fast pris på offert.
Ska man ta det administrativa att räkna på jobbet in i det minsta (vilket oftast brukar vara ”gratis”) så måste man självklart ta höjd för att täcka dom kostnaderna samt marginal på saker som kan vara oförutsägbara.
Resor och milersättningen är enligt mig rimligt då ett byggföretag ofta har personal som kör service och sen personal som har fasta arbetsplatser som byggen.
Sen kan personal hoppa mellan dessa arbetsplatser/uppgifter
Att ta höjd i grunddebitering per gubbe för att räkna hem ev bilkostnader när halva styrkan en period är på fast arbetsplats ger dig som företagare inte särskilt attraktiv timdebitering.
Vill kunden ha mer specificerat; dagar, antal resor, milersättning, mängd material etc
Så är det läge både för kund och hantverkare att övergå till fast pris på offert.
Ska man ta det administrativa att räkna på jobbet in i det minsta (vilket oftast brukar vara ”gratis”) så måste man självklart ta höjd för att täcka dom kostnaderna samt marginal på saker som kan vara oförutsägbara.
Resor och milersättningen är enligt mig rimligt då ett byggföretag ofta har personal som kör service och sen personal som har fasta arbetsplatser som byggen.
Sen kan personal hoppa mellan dessa arbetsplatser/uppgifter
Att ta höjd i grunddebitering per gubbe för att räkna hem ev bilkostnader när halva styrkan en period är på fast arbetsplats ger dig som företagare inte särskilt attraktiv timdebitering.
Så, om du ber en hantverkare komma och bygga ett hus, på lösvirke åt dig. Du frågar hur mycket han brukar ta, och han svarar 550kr/h +moms. Tror verkligen att det är inklusive material då?P PHPersson skrev:Vi kan ta ett exempel till som jag tycker personligen är intressant för jag tror att lagen strider emot hur 90% av hantverkare arbetar. Nedan är urklippt direkt ur lagtexten så det innebär alltså att hantverkaren måste tala om att det tillkommer kostnader för material. Gör hantverkaren inte det så kan alltså kunden strida mot fakturan. Då återigen är det viktigt att förmedla till kunden vad arbetet medför för kostnader.
”Om inte annat får anses avtalat, ingår det i tjänsten att näringsidkaren skall tillhandahålla behövligt material.”
Bara som avslutning innan vi släpper det vill jag bara säga att jag helt och fullt håller med dig om detta. Det är klokt, bra och förnuftigt om en hantverkare i förväg är tydlig med de olika delarna i prissättningen, vad han kommet att ta betalt för och hur mycket.P PHPersson skrev:
Det är dock inget lagkrav enligt konsumenttjänstlagen. Lagen är tvärtom tydlig med att den medger avtal där priset ej behandlas.
Självklart inte… men om du ringer och felanmäler din bergvärmepump och du sen får en faktura på 68000kr + moms för installation på en ny pumo när du trodde det var en tempgivare som var trasig. Hade du bara betalt och sett glad ut då?A AG A skrev:
Redigerat:
Skönt, då är vi överens och jag tror de flesta egentligen tycker så.Alfredo skrev:Bara som avslutning innan vi släpper det vill jag bara säga att jag helt och fullt håller med dig om detta. Det är klokt, bra och förnuftigt om en hantverkare i förväg är tydlig med de olika delarna i prissättningen, vad han kommet att ta betalt för och hur mycket.
Det är dock inget lagkrav enligt konsumenttjänstlagen. Lagen är tvärtom tydlig med att den medger avtal där priset ej behandlas.
[bild]
Priset är såklart helt ok att ha öppet, men det är skillnad på pris och om det alls skall kosta något. Dvs säger hantverkaren att det tillkommer milersättning så kan priset vara öppet.
Nej, naturligtvis inte. Men å andra sidan säger jag inte till en tekniker: "laga den, kosta vad det vill".P PHPersson skrev:
Firman backar inte en mm. De tycker att timmarna är helt OK och att de har varit schyssta som ö h t klämt in mig mellan alla sina jobb...och de kommer att gå efter pengarna med alla medel. Vad har jag för alternativ? Om jag väljer att bara rakt av betala kommer jag för alltid att vara misnöjd....Kan jag betala men på något sätt överklaga...? bestrida? Allmänna reklamationsnämnden...andra idéer..?
Du kan betala det som anses skäligt för ett sådant jobb, men direkt där blir det ju problem vad är skäligt?S sepani skrev:Firman backar inte en mm. De tycker att timmarna är helt OK och att de har varit schyssta som ö h t klämt in mig mellan alla sina jobb...och de kommer att gå efter pengarna med alla medel. Vad har jag för alternativ? Om jag väljer att bara rakt av betala kommer jag för alltid att vara misnöjd....Kan jag betala men på något sätt överklaga...? bestrida? Allmänna reklamationsnämnden...andra idéer..?
Jag hade betalat dom timmarna du anser att dom har varit där och materialet och bestridit resten.
Då måste företaget gå via tinget för att pröva o få betalt resterande del men du behöver inte göra så mycket mer i det tidiga skedet.
Oftast så blir det förlikning eller likvärdigt.
Allt är inte svart o vitt när det blir rättsligt.
Jag tänker såhär:S sepani skrev:Firman backar inte en mm. De tycker att timmarna är helt OK och att de har varit schyssta som ö h t klämt in mig mellan alla sina jobb...och de kommer att gå efter pengarna med alla medel. Vad har jag för alternativ? Om jag väljer att bara rakt av betala kommer jag för alltid att vara misnöjd....Kan jag betala men på något sätt överklaga...? bestrida? Allmänna reklamationsnämnden...andra idéer…
1. Är ni osams? Om ja stå på dig om nej kanske det är värt något att få hjälp i framtiden, slippa bråka?
2. Om jag förstår dig rätt så har de varit på plats ungefär så många timmar som de fakturerat och jag tror dessvärre att det blir svårt juridiskt att vinna en tvist där de är långsamma men i ditt fall verkar det så extremt så kanske ändå. Isf be om en offert från annan firma först?