S Simsgrodan skrev:
Just nu pratar vi väl om situationen med offert?
Det vet jag inte. TS hade ingen offert. I övrigt har vi duskuterat reseersättning och timdebitering överlag. Jag har inte sett att vi diskuterat jobb på offert. Men det kanske jag har missat?
 
Ett timpris är ju också en offert, fast med rörligt totalpris.
Alla punkter som dyker upp på fakturan bör vara specade på offerten för jobbet för att undvika konflikter.
 
  • Gilla
PHPersson och 1 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Hur har det varit när du har sökt jobb. Har du informerat företaget om att du förutom jobb, även vill ha lön. Det är inte så att du sett det som en självklarhet?
Du blandar återigen ihop anställning med att företag säljer en tjänst. 2 helt olika sakar. Du behöver tex inte debitera kunden 8h för att få 8h lön.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Oj! Vilket fruktansvärt sätt att ha mot kunder. Rekommenderar dig att läsa konsumenttjänstlagen
Menar du att @AG As resonemang på något sätt strider mot konsumenttjänstlagen? I så fall får du gärna förklara hur.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Menar du att @AG As resonemang på något sätt strider mot konsumenttjänstlagen? I så fall får du gärna förklara hur.
Jag tar ett exempel, bilkostnader. Om man inte berättar för kunden att det tillkommer så kan man heller inte debitera för det. Eller jo det kan man och många gör det men man har inte rätt att göra det. På samma sätt som om man anger ett timpris exkl moms och inte berättar det får man inte debitera momsen. Nu pratar vi om en situation när kunden är en privatperson
 
Alfredo Alfredo skrev:
Menar du att @AG As resonemang på något sätt strider mot konsumenttjänstlagen? I så fall får du gärna förklara hur.
Vi kan ta ett exempel till som jag tycker personligen är intressant för jag tror att lagen strider emot hur 90% av hantverkare arbetar. Nedan är urklippt direkt ur lagtexten så det innebär alltså att hantverkaren måste tala om att det tillkommer kostnader för material. Gör hantverkaren inte det så kan alltså kunden strida mot fakturan. Då återigen är det viktigt att förmedla till kunden vad arbetet medför för kostnader.

”Om inte annat får anses avtalat, ingår det i tjänsten att näringsidkaren skall tillhandahålla behövligt material.”
 
Känns som den här tråden har spunnit över till något annat än vad som var kärnpunkten. Kanske dags att knyta ihop säcken?
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
T trojlee skrev:
Känns som den här tråden har spunnit över till något annat än vad som var kärnpunkten. Kanske dags att knyta ihop säcken?
Japp, håller med. Så jag tar mitt ansvar och slutar :)
 
P PHPersson skrev:
Jag tar ett exempel, bilkostnader. Om man inte berättar för kunden att det tillkommer så kan man heller inte debitera för det. Eller jo det kan man och många gör det men man har inte rätt att göra det.
Var i konsumenttjänstlagen menar du att detta stipuleras?

P PHPersson skrev:
På samma sätt som om man anger ett timpris exkl moms och inte berättar det får man inte debitera momsen. Nu pratar vi om en situation när kunden är en privatperson
Hur kan detta vara relevant? @AG A har väl aldrig ens antytt att han ämnar uppge ett timpris exklusive moms för att sedan debitera ett pris inklusive moms?
 
R
P PHPersson skrev:
Vi kan ta ett exempel till som jag tycker personligen är intressant för jag tror att lagen strider emot hur 90% av hantverkare arbetar. Nedan är urklippt direkt ur lagtexten så det innebär alltså att hantverkaren måste tala om att det tillkommer kostnader för material. Gör hantverkaren inte det så kan alltså kunden strida mot fakturan. Då återigen är det viktigt att förmedla till kunden vad arbetet medför för kostnader.

”Om inte annat får anses avtalat, ingår det i tjänsten att näringsidkaren skall tillhandahålla behövligt material.”
Jo men den texten är ju inte avsedd till löpande timpenning så om jag säger att jag tar 650kr/tim så ingår material i det. Skulle inte tro att kunden kommer undan med det så lite dum jämförelse.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Vi kan ta ett exempel till
Hur kan detta vara relevant? @AG A har väl inte diskuterat material alls?
 
A AG A skrev:
Det vet jag inte. TS hade ingen offert. I övrigt har vi duskuterat reseersättning och timdebitering överlag. Jag har inte sett att vi diskuterat jobb på offert. Men det kanske jag har missat?
Nej, fel av mig. Men i alla avtal, muntliga eller offerter är det att rekommendera att de kostnader som ska betalas är redovisade. Och näringsidkaren har mycket större erfarenhet av vilka kostnader som dyker upp. Också större ansvar att redovisa dem. Men som du säger, diskussionen om restider ingår inte i TS fråga.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Hur kan detta vara relevant? @AG A har väl inte diskuterat material alls?
Jo han skrev ”Han behöver inte heller berätta att han inte ger bort material”.
Jag vill bara belysa att många dispyter hade kunnat undvikas om hantverkaren innan berättar vad han kommer att debitera. Alternativt berätta att ”det tillkommer material men tyvärr vet jag inte innan vad som behövs”.
Men vi släpper detta nu tycker jag.
 
  • Gilla
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
R Janu78 skrev:
Jo men den texten är ju inte avsedd till löpande timpenning så om jag säger att jag tar 650kr/tim så ingår material i det. Skulle inte tro att kunden kommer undan med det så lite dum jämförelse.
Jaså? Var står det?
 
R Janu78 skrev:
Jo men den texten är ju inte avsedd till löpande timpenning så om jag säger att jag tar 650kr/tim så ingår material i det. Skulle inte tro att kunden kommer undan med det så lite dum jämförelse.
Tyvärr för näringsidkaren tror jag att en domstol skulle tycka tvärt om. Man har rimligen avtalat om ett visst jobb som ska utföras på löpande räkning. Lagen gäller alltid oberoende av vad näringsidkaren tyckt eller tänkt. Orsaken är att skydda konsumenter från oseriösa hantverkare som lägger på saker i efterhand. Då drabbas även de seriösa som missat att vara tydliga.
 
  • Gilla
TobiasStockholm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.