35 157 läst · 206 svar
35k läst
206 svar
Hur är arbetsinsatsen rimlig
Du blandar återigen ihop anställning med att företag säljer en tjänst. 2 helt olika sakar. Du behöver tex inte debitera kunden 8h för att få 8h lön.A AG A skrev:
Jag tar ett exempel, bilkostnader. Om man inte berättar för kunden att det tillkommer så kan man heller inte debitera för det. Eller jo det kan man och många gör det men man har inte rätt att göra det. På samma sätt som om man anger ett timpris exkl moms och inte berättar det får man inte debitera momsen. Nu pratar vi om en situation när kunden är en privatpersonAlfredo skrev:
Vi kan ta ett exempel till som jag tycker personligen är intressant för jag tror att lagen strider emot hur 90% av hantverkare arbetar. Nedan är urklippt direkt ur lagtexten så det innebär alltså att hantverkaren måste tala om att det tillkommer kostnader för material. Gör hantverkaren inte det så kan alltså kunden strida mot fakturan. Då återigen är det viktigt att förmedla till kunden vad arbetet medför för kostnader.Alfredo skrev:
”Om inte annat får anses avtalat, ingår det i tjänsten att näringsidkaren skall tillhandahålla behövligt material.”
Var i konsumenttjänstlagen menar du att detta stipuleras?P PHPersson skrev:
Hur kan detta vara relevant? @AG A har väl aldrig ens antytt att han ämnar uppge ett timpris exklusive moms för att sedan debitera ett pris inklusive moms?P PHPersson skrev:
Jo men den texten är ju inte avsedd till löpande timpenning så om jag säger att jag tar 650kr/tim så ingår material i det. Skulle inte tro att kunden kommer undan med det så lite dum jämförelse.P PHPersson skrev:Vi kan ta ett exempel till som jag tycker personligen är intressant för jag tror att lagen strider emot hur 90% av hantverkare arbetar. Nedan är urklippt direkt ur lagtexten så det innebär alltså att hantverkaren måste tala om att det tillkommer kostnader för material. Gör hantverkaren inte det så kan alltså kunden strida mot fakturan. Då återigen är det viktigt att förmedla till kunden vad arbetet medför för kostnader.
”Om inte annat får anses avtalat, ingår det i tjänsten att näringsidkaren skall tillhandahålla behövligt material.”
Nej, fel av mig. Men i alla avtal, muntliga eller offerter är det att rekommendera att de kostnader som ska betalas är redovisade. Och näringsidkaren har mycket större erfarenhet av vilka kostnader som dyker upp. Också större ansvar att redovisa dem. Men som du säger, diskussionen om restider ingår inte i TS fråga.A AG A skrev:
Jo han skrev ”Han behöver inte heller berätta att han inte ger bort material”.Alfredo skrev:
Jag vill bara belysa att många dispyter hade kunnat undvikas om hantverkaren innan berättar vad han kommer att debitera. Alternativt berätta att ”det tillkommer material men tyvärr vet jag inte innan vad som behövs”.
Men vi släpper detta nu tycker jag.
Tyvärr för näringsidkaren tror jag att en domstol skulle tycka tvärt om. Man har rimligen avtalat om ett visst jobb som ska utföras på löpande räkning. Lagen gäller alltid oberoende av vad näringsidkaren tyckt eller tänkt. Orsaken är att skydda konsumenter från oseriösa hantverkare som lägger på saker i efterhand. Då drabbas även de seriösa som missat att vara tydliga.R Janu78 skrev: