En av de större fördelarna med HQ (om nu inte LD också gör detta) är när den följer en guide eller slinga att den inte går i exakt samma hjulspår varje gång. Det räknar jag som ett riktigt stort plus.
 
  • Gilla
Stickan56 och 2 till
  • Laddar…
peternicklas
Gimbal skrev:
En av de större fördelarna med HQ (om nu inte LD också gör detta) är när den följer en guide eller slinga att den inte går i exakt samma hjulspår varje gång. Det räknar jag som ett riktigt stort plus.
LD går i nästan samma spår. Beror lite på hur den vinglar när den går hem. Har hitills inte varit något större problem men jag kan se 2 platser som börjar bli lite tunna på gräs. Nu gär min alltid 03-23 alla dagar för att få bort mossan. Detta har lyckats. Ska ställa om den till att gå varannan dag istället.
 
Varför skriver inte TS något själv i tråden, hen är väl den som borde veta mest då hen tydligen ska ha båda märkena i sin ägo...?
 
  • Gilla
Mabcus
  • Laddar…
Mabcus skrev:
:banghead:
:thumbdown:
 
Mabcus skrev:
Självklart är det så att man ibland inte valt att följa installations avstånden i manualen även när man installerar en Husqvarna men om man följer den till punkt och prickar, kan man sedan göra sina justeringar till stor del via programvaran..
Jag förstår vad du skriver men det gör tydligen inte du med flera, för intallerar man Worx Landroid till punkt och pricka efter manualen så behöver man inte riva upp någon slingtråd!
Men visst man kan inte heller göra någon justering via mjukvaran och på den bristen kan man också spara ca. 10000 kr om man har en större tomt >500 kvm.
 
Kalle LKPG skrev:
Inte min mening att vara otrevlig men NEJ det gör den inte! Möjligtvis om man har en helt platt tomt men några 25graders lutning som det står att den skall klara i manualen gör den inte. Känns väldigt dumt att ljuga om vad maskinen klarar och inte i en tråd där det frågas om vad som passar bäst!

För att svara på topic så har jag haft 2st Landroid som jag kommer lämna tillbaka då de strular för mycket. Är ganska säker att efter studerat ett par olika HQ att de inte skulle vållat mig dessa bekymmer.

Så jag säger HQ om du har en kuperad el lite avancerad tomt. Har men en enklare tomt samt kan tänka sig att fixa lite och ha lite driftstörningar (återställa maskinen när den kör utanför etc) så kör på landroiden. Den klipper säkerligen lika bra som en HQ.

MVH
Kalle
Det står definitivt inte i manualen att LD klarar några 25 graders lutningar, den klarar 35% vilket är ungefär 20 grader när det gäller klippytor, längs begränsningslinan gäller lägre lutning, runt 10%, även om jag i mitt fall har större lutning än så (>10%) på sina ställen längs linan så klarar den det faktiskt galant.
Detta är precis det samma som bl.a. HQ skriver att deras maskiner (från 220 och uppåt) klarar så det skall inte vara någon skillnad och är det nu så att du kört dina två maskiner i förhållanden som överstiger detta förstår jag mycket väl att du fått problem men tyvärr lär du inte lyckas mycket bättre med HQ maskiner i så fall.
 
Gimbal skrev:
En av de större fördelarna med HQ (om nu inte LD också gör detta) är när den följer en guide eller slinga att den inte går i exakt samma hjulspår varje gång. Det räknar jag som ett riktigt stort plus.
Det är helt rätt, i och med att man kan ställa in korridorbredd vilket man inte kan på LD. Det finns en visss fast korridorbreddsmått på LD som gör att den varierar lite men i stort sett kör den i samma hjulspår vilket inte stör mig och min gräsmatta speciellt mycket dock.
 
MBygga skrev:
Det står definitivt inte i manualen att LD klarar några 25 graders lutningar, den klarar 35% vilket är ungefär 20 grader när det gäller klippytor, längs begränsningslinan gäller lägre lutning, runt 10%, även om jag i mitt fall har större lutning än så (>10%) på sina ställen längs linan så klarar den det faktiskt galant.
Detta är precis det samma som bl.a. HQ skriver att deras maskiner (från 220 och uppåt) klarar så det skall inte vara någon skillnad och är det nu så att du kört dina två maskiner i förhållanden som överstiger detta förstår jag mycket väl att du fått problem men tyvärr lär du inte lyckas mycket bättre med HQ maskiner i så fall.
Kanske va 20 grader det stod. Har inte varit uppe så brant men det har trots det inte fungerat. På det ena stället va det endast några grader där det strulade. som jag skrev tidigare så har jag kollat på en HQ som används i en trädgård som är betydligt brantare och det fungerade utan problem. Men nu lägger jag ned detta då jag inte orkar att folk skall vrida och vända på vad jag säger för att försvara Landroiden. Jag har jämfört vart min Landroid fått problem gentemot en HQ AM 230 och HQ`n va överlägsen Landroiden att klara slänter.
Men det är bara att gratulera er som är nöjda med era Landroid. Jag va det tyvärr inte.
 
  • Gilla
theon och 1 till
  • Laddar…
theon skrev:
Detta är som vanligt från dig spekulationer och inte fakta.

Sverige är störst på robotgräsklippare ÄNSÅLÄNGE med HQ.

Finns flera källor på det, men här är en.

[länk]

2a är lawnbotts (som säger sig vara störst med en total försäljning långt under HQS)

[länk]

3a zucchetti


Största marknaderna för HQ är Sverige, Tyskland och Schweiz....
Du som är så uppmärksam borde väl lätt kunna se och annars ta reda på att Lawnbott är ytterligare ett Zucchetti varumärke att sälla till alla övriga de har, Wiper, Stiga(tidigare Lizard), Ambrogio, m.fl. Alltså får du slå ihop 2'an och 3'an och då kanske volymen överstiger HQ's nuvarande årsvolym. Att HQ sålt flest totalt är ju ganska självklart med alla år de haft på sig men hur är nuvarande årstakt ställt mot konkurrensen kan man ju undra.
 
Om det blir hjulspår eller inte tycks bero en hel del på gräset. Har en Wiper som också går i samma hjulspår (det finns en speciell "hopp" mode som ska fixa detta, men den använder vi inte.) På vissa sträckor blir det väldigt tydliga spår, på andra (lika hårt trafikerade delar) märks det knappast alls. Vet inte riktigt vad som gör att det blir så stor skillnad.
 
MBygga skrev:
Du som är så uppmärksam borde väl lätt kunna se och annars ta reda på att Lawnbott är ytterligare ett Zucchetti varumärke att sälla till alla övriga de har, Wiper, Stiga(tidigare Lizard), Ambrogio, m.fl.
Hm, du är nu den tredje som påpekat detta....
 
  • Gilla
Mabcus
  • Laddar…
Gimbal skrev:
Hm, du är nu den tredje som påpekat detta....
Sorry :surprised: började skriva tidigare men blev upptagen så det kom inte iväg då och när jag väl kom tillbaka var jag inte uppmärksam på inläggen som kommit in helt klart.
 
Kalle LKPG skrev:
Kanske va 20 grader det stod. Har inte varit uppe så brant men det har trots det inte fungerat. På det ena stället va det endast några grader där det strulade. som jag skrev tidigare så har jag kollat på en HQ som används i en trädgård som är betydligt brantare och det fungerade utan problem. Men nu lägger jag ned detta då jag inte orkar att folk skall vrida och vända på vad jag säger för att försvara Landroiden. Jag har jämfört vart min Landroid fått problem gentemot en HQ AM 230 och HQ`n va överlägsen Landroiden att klara slänter.
Men det är bara att gratulera er som är nöjda med era Landroid. Jag va det tyvärr inte.
Då får jag önska dig lycka till med den maskin du väljer i stället, självklart skall man vara nöjd med det man köper annars är det ju inte prisvärt hur lite man än betalar.
 
(y)
MBygga skrev:
:thumbdown:
 
MBygga skrev:
Jag förstår vad du skriver men det gör tydligen inte du med flera, för intallerar man Worx Landroid till punkt och pricka efter manualen så behöver man inte riva upp någon slingtråd!
Men visst man kan inte heller göra någon justering via mjukvaran och på den bristen kan man också spara ca. 10000 kr om man har en större tomt >500 kvm.
Tjolla hopp det var ju det jag försökte komma fram till kanske då da... att man måste riva upp tråden om man vill att den ska gå ett par cm till närmare häcken eller vad man nu har intill med en worx.. eller är det inte precis det du nu skriver???
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.