Inte min mening att vara otrevlig men NEJ det gör den inte! Möjligtvis om man har en helt platt tomt men några 25graders lutning som det står att den skall klara i manualen gör den inte. Känns väldigt dumt att ljuga om vad maskinen klarar och inte i en tråd där det frågas om vad som passar bäst!

För att svara på topic så har jag haft 2st Landroid som jag kommer lämna tillbaka då de strular för mycket. Är ganska säker att efter studerat ett par olika HQ att de inte skulle vållat mig dessa bekymmer.

Så jag säger HQ om du har en kuperad el lite avancerad tomt. Har men en enklare tomt samt kan tänka sig att fixa lite och ha lite driftstörningar (återställa maskinen när den kör utanför etc) så kör på landroiden. Den klipper säkerligen lika bra som en HQ.

MVH
Kalle

peternicklas skrev:
Vi kan ju titta i HQ tråden och se alla som inte klarar av att använda menyerna, finns ett sort antal. Vad beträffa Landroiden så fungerar den till 100% OM MAN FÖLJER MANUALEN, ska det vara så svårt att förstå. Att den har sina begränsningar vet man om när man köper den. Vill man sedan så justear man slingan tills man är nöjd. Så du menar att man inte behöver justera slingan på en HQ??. Finns även här ett antal inlägg där man håller på med justering av både slinga och guide, men det kanske är OK för det är en HQ?
 
Redigerat:
  • Gilla
Otjena och 2 till
  • Laddar…
peternicklas skrev:
Du brukar vara duktig på att hitta info, du kan säker hitta detta med.
Worx ägs och har huvudkontor i Kina.
Säljansvaret ligger i Tyskland.
Utvecklingen ligger i Italien.
Italien som redan innan är störst i världen på just robotgräsklippare, men det visste du nog redan(y)


Detta är som vanligt från dig spekulationer och inte fakta.

Sverige är störst på robotgräsklippare ÄNSÅLÄNGE med HQ.

Finns flera källor på det, men här är en.

http://robotland.blogspot.se/2012/05/robotic-lawn-mowers-2012.html


2a är lawnbotts (som säger sig vara störst med en total försäljning långt under HQS)

http://www.lawnbotts.com/lawnbott/index.html

3a zucchetti


Största marknaderna för HQ är Sverige, Tyskland och Schweiz....
 
  • Gilla
Otjena och 3 till
  • Laddar…
MBygga skrev:
Nu skall vi inte överdriva och glorifiera för mycket. Vad jag förstått, men rätta mig gärna om jag har fel som en viss Patrik Sjöberg brukar säga, så kan man inte ställa in hur långt HQ klipparen skall gå över begränsningslinan per sträcka av densamma utan samma avstånd gäller runt hela slingan. Har man då hamnat lite fel med installationen någonstans på slingan, t.ex. att den kom för nära ett hårt hinder så kan man ju förstås justera ned övergångssträckan men följden blir ju då att man får trimma mer runt resten av tomten. För att slippa det skulle i alla fall jag då "slita upp" slingan och justera till rätt avstånd.
:banghead:
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
MBygga skrev:
Nu skall vi inte överdriva och glorifiera för mycket. Vad jag förstått, men rätta mig gärna om jag har fel som en viss Patrik Sjöberg brukar säga, så kan man inte ställa in hur långt HQ klipparen skall gå över begränsningslinan per sträcka av densamma utan samma avstånd gäller runt hela slingan. Har man då hamnat lite fel med installationen någonstans på slingan, t.ex. att den kom för nära ett hårt hinder så kan man ju förstås justera ned övergångssträckan men följden blir ju då att man får trimma mer runt resten av tomten. För att slippa det skulle i alla fall jag då "slita upp" slingan och justera till rätt avstånd.
Självklart är det så att man ibland inte valt att följa installations avstånden i manualen även när man installerar en Husqvarna men om man följer den till punkt och prickar, kan man sedan göra sina justeringar till stor del via programvaran..
 
MBygga skrev:
Nu skall vi inte överdriva och glorifiera för mycket. Vad jag förstått, men rätta mig gärna om jag har fel som en viss Patrik Sjöberg brukar säga, så kan man inte ställa in hur långt HQ klipparen skall gå över begränsningslinan per sträcka av densamma utan samma avstånd gäller runt hela slingan. Har man då hamnat lite fel med installationen någonstans på slingan, t.ex. att den kom för nära ett hårt hinder så kan man ju förstås justera ned övergångssträckan men följden blir ju då att man får trimma mer runt resten av tomten. För att slippa det skulle i alla fall jag då "slita upp" slingan och justera till rätt avstånd.

...Men om du gjort enligt instruktion så har du ju förmodligen samma avstånd på hela, annat är slarv.
Och DÅ kan du ju faktiskt "rätta" till så man får rätt överklippning.


Inte så svårt alls att förstå och en riktig lifesaver för de som installerar för första gången!
 
theon skrev:
Detta är som vanligt från dig spekulationer och inte fakta.

Sverige är störst på robotgräsklippare ÄNSÅLÄNGE med HQ.

Finns flera källor på det, men här är en.

[länk]

2a är lawnbotts (som säger sig vara störst med en total försäljning långt under HQS)

[länk]

3a zucchetti


Största marknaderna för HQ är Sverige, Tyskland och Schweiz....

Bara en fundering, lawnbotts är väl egentligen zuccheti, precis som Ambrogio, Wiper och Stiga?
 
Vet faktiskt inte, de gör ju vissa ganska lika.

Jag gick bara på officiella siffrorna från respektive.

Detta året skall enligt samtliga vara bästa säsongen hittintills.
 
6
theon skrev:
Detta är som vanligt från dig spekulationer och inte fakta.

Sverige är störst på robotgräsklippare ÄNSÅLÄNGE med HQ.

Finns flera källor på det, men här är en.

[länk]

2a är lawnbotts (som säger sig vara störst med en total försäljning långt under HQS)

[länk]

3a zucchetti


Största marknaderna för HQ är Sverige, Tyskland och Schweiz....
Lite fel i det du skriver, Lawnbott tillverkas av Zucchetti som även tillverkar Wiper, Ambrogio, Stiga och Mowbot.

På länken:
http://robotland.blogspot.se/2012/05/robotic-lawn-mowers-2012.html

står det att HQ tillverkat 130000 robotklippare.

På länken:
http://www.lawnbotts.com/lawnbott/index.html

så står det att Lawnbott sålt mer än 100000 robotklippare och sen ska Ambrogios, Wipers, Stigas och Mowbots försäljningssiffror läggas till det. Så jag gissar på att Zucchetti har sålt mer än HQ sammanlagt. Men som sagt JAG GISSAR;)
 
6
theon skrev:
Rättelse. Alla zuchetti tillsammans har sålt mer än 100 000 enheter, dvs 30000 under hqs sales.

[länk]

Det är bara Clever marketing från lawnbott att säga att de sålt 100 000 .
Njae, vet inte om jag tolkar det som du?

"LawnBott (also known as Ambrogio) has been imported from Italy to the US since 2005. LawnBott robotic lawn mowers have been sold in Europe for over 10 years with more than 100,000 in-use units worldwide so far."

Då är bara Lawnbot och Ambrogio inräknade i den summan. Sen framgår det inte när det är publicerat på Lawnbot-sidan?
 
  • Gilla
peternicklas
  • Laddar…
Årets är i vart fall inte inräknade, men jag vill minnas att i HQs årsrapport så stod det att de fortfarande var marknadsledande (försäljning t o m 2011 då).

Jag skulle tro att Ambrogio, Wiper, Lizard, Lawnbott och co uppger total sales för att boosta sin marknadsimage, så nästa gång kanske du ser att Wiper uppger över 100 000 sales.


Edit : vid strategiska samarbetet med Stiga 2/1 2012 så var de INTE marknadsledande iallafall, men "EN" av marknadsledarna. Nu skall jag sluta diskutera off topic här


Åter till topic - HQ vs Landroid



Ekohallen i fjälkinge hade 2 st kvar i lager som lördag 18/8 2012.

8995sek


inga reservdelar , däremot reservdelar till gardenan som de också hade där.
 
Redigerat:
peternicklas
matte75 skrev:
Njae, vet inte om jag tolkar det som du?

"LawnBott (also known as Ambrogio) has been imported from Italy to the US since 2005. LawnBott robotic lawn mowers have been sold in Europe for over 10 years with more than 100,000 in-use units worldwide so far."

Då är bara Lawnbot och Ambrogio inräknade i den summan. Sen framgår det inte när det är publicerat på Lawnbot-sidan?
Jo det du skriver stämmer. Italien har länge haft en bra utveckling kring robotklippare. Sedan att många bara har ett annat namn kan ju kvitta. Gardena vs HQ305.
 
Mycket dribblande här med siffror o varumärken.
Skrev inte HVA i ett pressmeddelande i maj att dom sålt 220.000 robotar?

Strunt i det, vi kan nog alla vara överens om att HVA och Zuchetti är dom två dominerande spelarna på marknaden.
 
  • Gilla
peternicklas och 1 till
  • Laddar…
Nimajneb skrev:
Mycket dribblande här med siffror o varumärken.
Skrev inte HVA i ett pressmeddelande i maj att dom sålt 220.000 robotar?

Strunt i det, vi kan nog alla vara överens om att HVA och Zuchetti är dom två dominerande spelarna på marknaden.

Det skriver jag under på.

Åter till LD vs HQ, det känns som att denna tråden skall kunna bli längre än Worx tråden på egna meriter - ingen anledning att blanda in andra klippare . Det får startas en HQ vs ZCS tråd med sen =)
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
peternicklas
Nimajneb skrev:
Mycket dribblande här med siffror o varumärken.
Skrev inte HVA i ett pressmeddelande i maj att dom sålt 220.000 robotar?

Strunt i det, vi kan nog alla vara överens om att HVA och Zuchetti är dom två dominerande spelarna på marknaden.
Jo jag har sett den siffran men HVA och Zuchetti är dom två dominerande spelarna på marknaden. Vad jag ville ha sagt är att många tror att HQ är de enda som finns på marknaden och bara HQ gäller detta är nu motbevisat(y).
Regnsensor är väl inte värt att nämna då det har ......
Hur klarar HQ branter, tänker då på att den inte slirar eller kanar? Någon har försett LD med dubbar för att få bättre fäste.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.