peternicklas
Asimow skrev:
.....och HQ kommer att släppa en produkt som är helt ljudlös och som svävar fram ;)

Det är förstås lite svårt att jämföra en befintlig produkt (HQ) med en produkt som sägs vara påväg (LD som klarar allt).

och visst kan du köpa två till priset av en men inte installera dem på samma tomt
Nu får du inte avslöja för mycket. Att släppa något som är ljudlöst skulle uppskattas av många, vi får se vad Landroiden kommer med....... Svävtekniken har funnits i många år och aldrig blivit någon framgång.

LD finns väl redan idag och den är tystare än HQ. Du får vänta ett lite tag sedan kan du installera hur många du vill på samma tomt.
 
Redigerat:
peternicklas
Otjena skrev:
Jag äger ej en klippare än men läser dessa forum med stort nöje. Det jag måste säga är att du har hemskt mycket fakta som det inte finns någon alls källa eller ens sanning bakom. Hittar du bara på saker för att trycka ner HQ? Kan förstå detta med fanboys då jag till exempel ofta utan anledning trycker ner MAC i datortrådar, men jag försöker åtminstone komma med fakta som har källor.

Sedan så ser jag verkligen fram emot denna tråden förutsatt att den kommer hållas hyfsat ren. (Vi kan ju i alla fall hoppas=))
Du får läsa lite mer på Landroidtråden, börja med den sedan får vi se vad du anser om källor. Har kontakt med marknadschefen för Worx i Italien så en mycket säker källa finns det.
Själv ser jag inte HQ som något hot mot Landroiden. De är alldeles för dyra och deras teknik är i vissa fall lite gammal. Det båda märkena ska oroa sig för är den nya teknik som t.ex. Bosch kommer med. Random klippning kommer nog inte att vara säljbart om 5 år. Och då hjälper det inte hur många guides som HQ har.
 
Redigerat:
peternicklas skrev:
Du får läsa lite mer på Landroidtråden, börja med den sedan får vi se vad du anser om källor. Har kontakt med marknadschefen för Worx i Italien så en mycket säker källa finns det.
Själv ser jag inte HQ som något hot mot Landroiden. De är alldeles för dyra och deras teknik är i vissa fall lite gammal. Det båda märkena ska oroa sig för är den nya teknik som t.ex. Bosch kommer med. Random klippning kommer nog inte att vara säljbart om 5 år. Och då hjälper det inte hur många guides som HQ har.
Jo, och jag antar att Husqvarnas utvecklingsavdelning fick gå hem för 10 år sedan när AM G2 kom. Det är ju inte direkt så att Husqvarna sitter och rullar tummarna och räknar pengar (hur mycket de nu har tjänat på AM, det är nog försumbart sett till totala omsättningen). Givetvis har de stenkoll på konkurrenterna och vad de kommer med.

Bosch har hittills inte lyckats presentera något fungerande, och då har de ändå haft 15 år på sig att lära av Husqvarna och Zuchetti.

Att ange marknadsavdelningen som referens är ju inte så säker källa. De är säljare i grunden och givetvis pratar de om hur bra allt kommer bli framöver.

Själv väljer jag att hålla tyst om vad som kommer tills jag sett det, klämt på det och vet att det fungerar. Jag tycker diverse marknadsavdelningar för de märken jag jobbat med ska göra likadant.
 
  • Gilla
Stickan56 och 3 till
  • Laddar…
peternicklas skrev:
HQs alla inställningar och olika sätt att justera guide och slingor mm. skapar många problem för vissa användare. Varför ska det vara så svårt för HQ att få den till att funka på ett enkelt sätt? Landroiden ställer du tiden på och sedan klipper den.
Ditt hitte på.. om det skulle vara så att man skulle trolla bort sig själv i inställnings djungeln kan man ju alltid med en enkel knapptryckning återgå till fabriksinställningarna.. men det verkar värre på en worx då det innebär att riva upp all tråd och ta bort alla hemma byggda guider och annat himpa himpa eftersom det verkar vara så man justerar motsvarande parametrar på worx
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
peternicklas skrev:
Du får läsa lite mer på Landroidtråden, börja med den sedan får vi se vad du anser om källor. Har kontakt med marknadschefen för Worx i Italien så en mycket säker källa finns det.
Själv ser jag inte HQ som något hot mot Landroiden. De är alldeles för dyra och deras teknik är i vissa fall lite gammal. Det båda märkena ska oroa sig för är den nya teknik som t.ex. Bosch kommer med. Random klippning kommer nog inte att vara säljbart om 5 år. Och då hjälper det inte hur många guides som HQ har.
Att referera till sina egna inlägg som källor verkar riktigt seriöst
:screwy: känns lite som aftonbladet skulle vilja låna din ide..
 
  • Gilla
Stickan56 och 4 till
  • Laddar…
Och jag som trodde Worx var tysk och inte Kinesisk:(
 
  • Gilla
theon
  • Laddar…
Nonkan skrev:
Gardenan är starkt mjukvarubegränsad jämfört med Husqvarna 305. Mekaniskt är de samma och båda görs i samma fabrik i England.

Den är mjukvarubegränsad för att vara idiotsäker nog att säljas på stormarknader av någon som inte behöver kunna mer om den än att ta betalt. Har man en mer komplicerad tomt är det 305 som gäller då den hittar bättre och kan jobba effektivare. För Husqvarna är man hänvisad till ÅF där det ska finnas kompetens för att hjälpa till med inställningar och optimering samt serviceverkstad med egen personal inhouse.
Opp. Opp. Opp. "Starkt mjukvarubegränsad". Var har du fått det ifrån? Såvitt jag vet, är den enda mjukvaruskillnaden att du i Automower 305 kan ställa guidebredden för en passage med guideslinga.

Denna mjukvarubegränsning är inte gjord för att R40Li skall vara "idiotsäker" utan för att HQ skall kunna sälja Gardenan till ett lägre pris och kunna motivera ett högre pris för Automower 305. Jag har en ganska komplicerad tomt, men eftersom R40Li har guideslinga och att man kan sätta fjärrstart (vid guideslingans slut) så hittar den lika bra som Automowern.

Eller vet du något mer som är skillnad?

Ursäkta OT, men rätt skall vara rätt.
 
peternicklas
Mabcus skrev:
Att referera till sina egna inlägg som källor verkar riktigt seriöst
:screwy: känns lite som aftonbladet skulle vilja låna din ide..
Och hade du läst mina inlägg så hade du fått info(y)
 
peternicklas
Nonkan skrev:
Att ange marknadsavdelningen som referens är ju inte så säker källa. De är säljare i grunden och givetvis pratar de om hur bra allt kommer bli framöver.
Och där avslöjade din den lilla kunskap du hade.
 
peternicklas
Nimajneb skrev:
Och jag som trodde Worx var tysk och inte Kinesisk:(
Du brukar vara duktig på att hitta info, du kan säker hitta detta med.
Worx ägs och har huvudkontor i Kina.
Säljansvaret ligger i Tyskland.
Utvecklingen ligger i Italien.
Italien som redan innan är störst i världen på just robotgräsklippare, men det visste du nog redan(y)
 
peternicklas
Mabcus skrev:
Ditt hitte på.. om det skulle vara så att man skulle trolla bort sig själv i inställnings djungeln kan man ju alltid med en enkel knapptryckning återgå till fabriksinställningarna.. men det verkar värre på en worx då det innebär att riva upp all tråd och ta bort alla hemma byggda guider och annat himpa himpa eftersom det verkar vara så man justerar motsvarande parametrar på worx
Vi kan ju titta i HQ tråden och se alla som inte klarar av att använda menyerna, finns ett sort antal. Vad beträffa Landroiden så fungerar den till 100% OM MAN FÖLJER MANUALEN, ska det vara så svårt att förstå. Att den har sina begränsningar vet man om när man köper den. Vill man sedan så justear man slingan tills man är nöjd. Så du menar att man inte behöver justera slingan på en HQ??. Finns även här ett antal inlägg där man håller på med justering av både slinga och guide, men det kanske är OK för det är en HQ?
 
peternicklas skrev:
Du brukar vara duktig på att hitta info, du kan säker hitta detta med.
Worx ägs och har huvudkontor i Kina.
Säljansvaret ligger i Tyskland.
Utvecklingen ligger i Italien.
Italien som redan innan är störst i världen på just robotgräsklippare, men det visste du nog redan(y)
När du skriver att Italien är störst på Robotklippare så antar jag du menar företaget Zuchetti och inte Italien, om dom är större än HQ vet jag inte men det kan kanske vara så.
Att marknaden skulle vara störst i Italien håller jag för tveksamt. Vad däremot kan stämma är att det finns många duktiga ingenjörer inom Automation i Italien, min personliga teori där har länge varit är att det krävs pga den dyra arbetskraften och extrem anställningstrygghet.

När det kommer till Worx så verkar dom följa trenden med att kapitalstarka kinesiska företag etablerar sig på sin exportmarknader för att både inhämta kunskap och att bli rumsrena ur ett Kinafobiiskt perspektiv.
 
  • Gilla
Gudahov
  • Laddar…
peternicklas
Nimajneb skrev:
När du skriver att Italien är störst på Robotklippare så antar jag du menar företaget Zuchetti och inte Italien, om dom är större än HQ vet jag inte men det kan kanske vara så.
Att marknaden skulle vara störst i Italien håller jag för tveksamt. Vad däremot kan stämma är att det finns många duktiga ingenjörer inom Automation i Italien, min personliga teori där har länge varit är att det krävs pga den dyra arbetskraften och extrem anställningstrygghet.

När det kommer till Worx så verkar dom följa trenden med att kapitalstarka kinesiska företag etablerar sig på sin exportmarknader för att både inhämta kunskap och att bli rumsrena ur ett Kinafobiiskt perspektiv.
Ärligt, vet inte om man kan kall Kina för att vara rumsrena men pengar har de än så länge. Ta fallet med Volvo, vi kan ju bara spekulera i vad som händer om några år. Dock verkar det som att Worx har en någerlunda seriös plan med tanke på att de har fått beviljat över 2000 patent de senaste 10 åren.http://www.positectoolgroup.com/innovation/. Och visst företagen i Italien som utvecklar robotklippare avses. Skulle gissa att USA kan vara hyggligt stor marknad. Skulle vara kul att få reda på hur stor och var marknaden är störst för robotklippare, även vem som är störst till antalet sålda är klart intressant. Skulle gissa att HQ kommer en bit ner i listan.
 
peternicklas skrev:
Vi kan ju titta i HQ tråden och se alla som inte klarar av att använda menyerna, finns ett sort antal. Vad beträffa Landroiden så fungerar den till 100% OM MAN FÖLJER MANUALEN, ska det vara så svårt att förstå. Att den har sina begränsningar vet man om när man köper den. Vill man sedan så justear man slingan tills man är nöjd. Så du menar att man inte behöver justera slingan på en HQ??. Finns även här ett antal inlägg där man håller på med justering av både slinga och guide, men det kanske är OK för det är en HQ?
Att försöka förklara för dig känns ibland så här :banghead:

Men jag ska göra ett försök till..

Självklart är det så att man ibland inte valt att följa installations avstånden i manualen även när man installerar en Husqvarna men om man följer den till punkt och prickar, kan man sedan göar sina justeringar till stor del via programvaran.. har man då hamnat snett med inställningarna kan man börja om genom att fabriksåteställning. men worx saknar möjligheten att i programvaran ändra dessa parametrar vilket innebär att man har då flyttat slingan istället. vilket följd aktligen ger resultatet att man får slita upp slingan för att fabriksåterställa maskinen. blev mitt inlägg klarare eller ska jag försöka utveckla det mer?
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
Mabcus skrev:
Att försöka förklara för dig känns ibland så här :banghead:

Men jag ska göra ett försök till..

Självklart är det så att man ibland inte valt att följa installations avstånden i manualen även när man installerar en Husqvarna men om man följer den till punkt och prickar, kan man sedan göar sina justeringar till stor del via programvaran.. har man då hamnat snett med inställningarna kan man börja om genom att fabriksåteställning. men worx saknar möjligheten att i programvaran ändra dessa parametrar vilket innebär att man har då flyttat slingan istället. vilket följd aktligen ger resultatet att man får slita upp slingan för att fabriksåterställa maskinen. blev mitt inlägg klarare eller ska jag försöka utveckla det mer?
Nu skall vi inte överdriva och glorifiera för mycket. Vad jag förstått, men rätta mig gärna om jag har fel som en viss Patrik Sjöberg brukar säga, så kan man inte ställa in hur långt HQ klipparen skall gå över begränsningslinan per sträcka av densamma utan samma avstånd gäller runt hela slingan. Har man då hamnat lite fel med installationen någonstans på slingan, t.ex. att den kom för nära ett hårt hinder så kan man ju förstås justera ned övergångssträckan men följden blir ju då att man får trimma mer runt resten av tomten. För att slippa det skulle i alla fall jag då "slita upp" slingan och justera till rätt avstånd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.