Status
Tråden går ej att kommentera.
Gimbal skrev:
Såg på nedanstående youtubefilm att Miimon verkar "hoppa" fram längs tråden för att undvika spårbildning. Ungefär som wiper/Stiga också kan göra, fast av videon att döma så funkar det bättre för Miimon än för wiper/stiga. (Som hoppar lite väl yvigt, senaste beta firmwaren sägs vara bättre dock.) Undrar hur den detekterade laddningsstationen?

se
[länk]
Du menar att den vobblar eller vinglar fram utefter tråden kanske. Det är ganska vanligt bland robotarna då de verkar känna efter linan med visst mellanrum och inte kontinuerligt. Vet inte om det är för att undvika spårbildning eller för att spara ström, eller kanske både och. Frågan är vad den gjorde när den vände ut från laddstationen innan den väl åkte in igen.
 
Är det vanligt? Den wiper jag kan bäst följer tråden med väldigt hög precision (vilket kan ge spårbildning på vissa ytor, typ i skuggiga partier där gräset inte växer så kraftigt) såvida man inte slår på funktionen "kurvbana" varpå den svänger ut från tråden i relativt små bågar, som tyvärr kan bli väl stora om tråden samtidigt svänger kraftigt. HQ sköter detta snyggast som kan ligga parallellt med tråden på olika avstånd, men i brist på den tekniken så kan man ju köra i dessa "bågar" istället.

Kruxet när man kör sådana här bågar är ju att när man ska in i laddstationen så krävs det lite bättre precision för att komma in rätt. Miimon stötte på stationen medan den "hoppade" fram, backade ut, slog av hopp-funktionen och följde tråden slaviskt in i laddaren. Det är min tolkning i alla fall.
 
Gimbal skrev:
Är det vanligt? Den wiper jag kan bäst följer tråden med väldigt hög precision (vilket kan ge spårbildning på vissa ytor, typ i skuggiga partier där gräset inte växer så kraftigt) såvida man inte slår på funktionen "kurvbana" varpå den svänger ut från tråden i relativt små bågar, som tyvärr kan bli väl stora om tråden samtidigt svänger kraftigt. HQ sköter detta snyggast som kan ligga parallellt med tråden på olika avstånd, men i brist på den tekniken så kan man ju köra i dessa "bågar" istället.

Kruxet när man kör sådana här bågar är ju att när man ska in i laddstationen så krävs det lite bättre precision för att komma in rätt. Miimon stötte på stationen medan den "hoppade" fram, backade ut, slog av hopp-funktionen och följde tråden slaviskt in i laddaren. Det är min tolkning i alla fall.
Nja, möjligen inte vanligt då men Worx Landroid gör så i alla fall. Om man studerar filmen noga så kör den fort och vobblar till den stöter på stationen, går ut och vänder och kör sedan betydligt saktare men fortfarande lite vobblande in i stationen, utom den allra sista biten då den ju kryper fram. Lyssna på ljudet så hör du det. Intressant är att på en annan film åker den ut igen och verkar då åka utefter tråden tills den kommer till ett ställe där den kanske hakade på för att ladda. Är det så månne att den kommerihåg var den var och åker dit igen eller är det en fördefinierad punkt på linan, tro.
 
Jädrar vad den verkade högljudd, den upplevs verkligen inte så... Jag tror jag ska filma min en gång. Är dock 140 mil hemifrån just nu, men så håller inte min på. Den går fint efter linan och ger hjulspår. Ska laborera med lite inställningar nästa helg för att se vad jag kommer fram till.

Min missar alltid stationen första gången för att backa, vända och sniffa fram slingan igen.
 
Redigerat:
Hej Mattias

Hur upplever du klippresultatet med din? Jag har också en Honda som nu varit i bruk i ca 3 veckor och har två problem som iofs kan hänga ihop med varandra.

1) Den "klipper" inte av grässtråna utan det ser ut som att den slår/piskar dem vilket resulterar i att översta 5-10 mm på grässtråna blir som en tofs av dött gräs istället för ett "clean cut".

2) Den har svårt att klippa om det är lite högre eller tjockare gräs, och då menar jag bara lite högre. T ex, jag justerade klipphöjden från 2,5 till 2,0 på inställningsvredet, men nu klarar den knappt att klippa utan kör fast, stannar och vänder i ny riktning. (detta kan såklart beror på problemet nr 1 att den inte klipper av grässtråna)

Jag bytte till nya knivblad igår eftersom de som satt på vid leverans var helt rundade i eggen, hade då kört den i ca 40 drifttimmar. Ett av bladen kan jag ta på mig för där körde den in i en sten så det var lite böjt och behövde byttas, men jag tycker det är märkligt att de andra två redan var utslitna. Jag har inga rötter, kottar mm på gräsmattan så de bör inte slitas ned så snabbt.

Men även med de nya knivbladet så kvarstår problem 1 och 2, det var faktiskt ingen direkt skillnad den kör fortfarande fast och stänger av klippningen och vänder i ny riktning.

Jag hoppas att få ordning på ovanstående problem för även om den är väldigt lätt att använda och programera samt snygg, så måste den också kunna klippa gräs.
 
Märkligt, inget jag känner igen. Dock har jag inte kollat på stråna i förstoringsglas ;) eller är det något man ser tydligt?

Min gjorde som din en gång. Gick runt i cirklar vände och snurrade. Då hade päronens hunds tennisboll fastnad mellan hjul och karossen så den var tryckt i ändliga hela tiden.

Kollar stråna när jag kommer hem.
Dock vill jag inte ha en så välfriserad gräsmatta så jag kör 3,5 på min mossmatta.
 
Här är en film med min och beteendet när den söker laddstationen... Jag laborerade lite med avståndet till slingan och då började den tveka lite extra när den ska gå till laddaren. Måste finjustera!
http://www.youtube.com/watch?v=8ldH0lcaZ-I

Luckan hade av någon anledning hoppat lite snett. Fick putta till pinnen som agerar gångjärn lite. Pga detta har han inte klippt sen i onsdags och gräset är långt.. Nu får han köra lite maratonpass för att komma ifatt..
 
Det var lite svårt att se, men du kan alltså justera avståndet till slingan?
Kör den parallellt med slingan eller kör den mot slingan och svänger ut i små bågar?
 
Jag kan ställa hur mkt jag tillåter den att avvika från slingan innan den beger sig mot den igen. Har kört 3 innan, testade 10, men då gick den över till andra sidan vid altanen och runt hela trädgården igen... :O

5 är den ställd på inför den suddiga filmen och därför smakade den nog lite på busken i början också. Så har den aldrig gjort innan..
 
Någon som testat??
 
Sorry missade länken:
http://www.hondamiimo.se/robotgrasklippare-simulator/

Testa detta. Håller på just nu och min förståelse för vad inställningarna gör ökar väldigt mkt jämfört med att bara läsa text...

Finns till och med funktion för returloop.. Samma funktion som en guidekabel?
 
Redigerat:
Simulatorn var ju rolig. Ritade upp en trädgård och körde, vid en körning gick roboten över gränsen och körde ur bild -> "miimo error" :)
 
Haha... Det var ju inte bra att den rymde..
 
Du kan låta förstoringsglas och lupp ligga kvar i byrålådan :) Det syns tydligt, ser ut som att det ligger lite maskrosdun eller dött gräsklipp ovanpå gräset. Jag trodde det först och skulle räfsa bort det och det var då jag upptäckte att det var de befintliga grässtråna som var söndertrasade i topparna. Skulle säga att det är översta 10-15 mm på grässtrået.

Jag ska prata med ÅF igen och se vad de säger. Återkommer med uppdatering.
 
Ok, det problemet har inte jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.