Status
Tråden går ej att kommentera.
Har nu kört min för första gången och gräset var ganska högt. Men jag kan inte se att det ligger gräsklipp ovanpå eller att grässtråna är söndertrasade
 
Är det någon som har provat andra knivblad än originalet på sin Miimo?
 
Jag tycker den klipper väldigt bra. Inget uppruffsat som näms ovan och då har den kört över ett par stenar och är lite böjda. Något som jag däremot har problem med är när den går tillbaka till stationen. Ibland går den motsols tillbaka trotts inställd på medsols. Ibland när den kommer in för dockning vrider den som den ska göra sin lilla lov som den alltid gör. Men sticker helt oväntat i väg och kör ett varv till. Detta har hänt ett par gånger och detta har faktiskt laddat ur batterierna så jag fått bära tillbaks den till stationen. Nån som vart med om liknande problem?
 
Den senaste veckan så har jag laborerat lite med slingdragningen runt stationen för att kunna montera den i ett garage, men jag får inte till det. Den har gjort precis som du skriver ovan. Har du alla mått rätt före och efter stationen?

Har du testat med en återgångsguide?
 
Måtten är vad jag skulle kalla "innom marginalerna" det kanske skiljer på någon decimeter. Jag var in på hondas miimo sida och såg att man kunde ha en quick return loop. Inget jag testat än.
Tyckte dock det var lite märkligt eftersom det inte står något om det i manualen.
 
Ja den där quick return loop lyser med sin frånvaro i manualen.. Frågan är om det är något som kommit efter manualen skrevs, kanske när maskinen börjat användas?
 
Mailade precis honda om problemet. Vi får se vad dom har att säga.
 
På Hondas web sida http://www.hondamiimo.se/robotgrasklippare-support/ står det följande om återgångsslinga.
Om återgångsslinga används skall känsligheten justeras upp av återförsäljaren till Hög, samt överlappningen skall ökas till minst 35 cm.
 
Enligt honda ska miimo köra varannan gång moturs och varannan gång medurs tillbaka till stationen.
 
Det var ju ganska intressant.. Tror inte min gör det...

Jag frågade om hur man skulle kunna bygga ett hus till Miimo, det är en carport som gäller. Öppen mot klippområdet.
Jag har inte gett upp att få det till att fungera på något annat sätt.. Vi får väl se.
 
Jag tror inte min gör det heller. Men men.

Det här fick jag i svar från honda och jag antar att ni använder den här informationen på egen risk. Men info ska vara fritt :)

Från honda servicetekniker.

Det är viktigt att den får sitt utrymme på 2,5 x2,5 x3 meter, eller iallafall så mkt som möjlig i närheten.

Om den är inställd på anpassad måste Gångbredden ut vara lika med eller Större än gångens returbredd

Områdets känslighet kan ändras: ( stå så att du ser menyval 1-6 )
med vänster hand tryck och håll nere 2 och 4 och med högerhanden 9 och Enter, då skall du få upp 2 skiftnycklar på 4 testa och 5 historik
Gå in i meny 4 Testa
välj 5 Område, tetsa dom olika, Hög , Medel, Låg börja med Hög och se om detta avhjälper felet
 
Min kör alltid moturs tillbaka till laddning.

När det gäller dockning så gjorde min likadant dvs kom fram körde in i dockan vände om gjorde ett nytt försök vände om och körde sen helt ut och ett nytt varv. När jag kollade manualen och följde rådet dvs att lägga slingan i skåran under dockan. Sen dess har min gått helt felfritt tills den klippte av slingan precis vid dockan. När jag skarvade slingan och lyfte dockan för att sätt in kabeln så började min sluta docka som den skulle. Har just nu varit ute och kontrollerat och min slinga låg inte i skåran. Nu har jag lagt dit den och nu funkar dockningen som den skall igen.

Tror också man får bygga typ carport modell med tre ben och öppet mot klippområdet. Enda nackdelen som jag ser det är hur man skall få sina barnbarn att inte kliva upp på denna..
 
Förlåt skall var medurs tillbaka
 
Har en annan fråga som någon av er kan svara på. Eftersom användare manualen är ofullständig enligt mig så gör den mig lite förvirrad. Men detta är det enda jag kan klaga på när det gäller min Miimo. För som klippare gör den ett fantastiskt bra jobb. När det gäller ansluta slingan så finns det 5 stift på dockan. I manualen står det MEDURS slinga MOTURS Typ 1 MOTURS Typ 2 MOTURS Typ 3 MOTURS Typ 4. Jag har kopplat min slinga i MEDURS och sen i MOTURS Typ1. Men jag förstår inte riktigt varför det finns fler kontakter?

Och i manualen står följande:
• Anslutningsplatsen för att ställa in MEDURS
eller MOTURS måste vara korrekt.
• Signalpositionens anslutning ska vara
densamma som den som ställts in i menyn

Men efterson man sätter en kontakt i Medurs och den andra i Moturs vad skall man då ställa in klipparen på?
 
Intressant med åtkomst till annan meny..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.