Lågtryck har jag aldrig hört i det sammanhanget? Det sitter en lågtryckspressostat som stänger av kompressorn om trycket på sugsidan blir för lågt, men det är inte samma sak. Överhettning och underkylning är de vedertagna termerna när man talar om optimering av arbetscykeln..
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
useless useless skrev:
Lågtryck har jag aldrig hört i det sammanhanget? Det sitter en lågtryckspressostat som stänger av kompressorn om trycket på sugsidan blir för lågt, men det är inte samma sak. Överhettning och underkylning är de vedertagna termerna när man talar om optimering av arbetscykeln..
Där ser man och då har jag ändå haft en värmepumpsexpert runt mig under hela uppväxten. Jo, jag förstår ju tekniken men inte hört termen tidigare. Allting lär man sig något nytt. 🤓
Men för att svara på @karlmbs fråga så ser man temperatur för både förångare och kondensor, men det går inte att styra expansionventilen.
 
Redigerat:
useless useless skrev:
…Överhettning och underkylning är de vedertagna termerna när man talar om optimering av arbetscykeln..
Nu förstår jag. Det är direktöversatt från ”overheating” och ”undercooling/subcooling”. Konsensusbaserat branschslang, med andra ord. 😊
 
  • Gilla
  • Haha
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Litet Gaaaahhhhh i HA världen. De senaste veckorna har min temp sensor på vinden börjat visa konstiga värden, eller egentligen ganska normala men väldigt "hoppande". Se själva (den blåa linjen):
Temperaturövervakning över tid inomhus, vind, ute och växthus; varierande kurvor indikerar temperaturfluktuationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tänkte att batteriet var dåligt och fick den att få fnatt. Men icke. Efter många om och men tror jag att jag har listat ut problemet. Jag gissar att nån granne måste skaffat nån sensor som ligger och skickar data på samma kanal. Det här var en av mina första så den har haft fabriksinställningen på kanal. Provar nu på en annan kanal och då verkar värdena trilla i både på min och på den okända... Så nu får man mecka om lite i HA så att rätt data hamnar på rätt ställe.
 
Målet var att innan årsskiftet ha vatten, el och fjärrvärme övervakat via HA. Nu är jag i mål med det sista, smart styrning av fjärrvärmen med hjälp av en Ohmigo som agerar rumsensor.

I dagens storm så skulle huset normalt sett bli svinkallt och jag skulle behöva vrida upp framledning manuellt, istället så har jag som mest legat 0.4 grader från måltemperatur.

Byggde precis en väderkompensator som tittar 2 timmar framåt i prognosen och ser till att fjärrvärmen eldar på lite extra om den upplevda temperaturen diffar mycket mot den som väderstationen mäter just nu.

Synd bara att det fick bli IR gränssnittet mot fjärrvärmemätaren för förbrukningsinformation. Dels är innehållet i meddelandet rätt värdelöst och sen är det fruktansvärt långsamt.
 
  • Gilla
knightjocke och 3 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
OK. Det är vad jag brukar kalla ”lågtryck”. Har faktiskt inte hört termen användas förrän nu.
Kylteknik är lite speciellt.
 
P
Fn87 Fn87 skrev:
...

I dagens storm så skulle huset normalt sett bli svinkallt och jag skulle behöva vrida upp framledning manuellt, istället så har jag som mest legat 0.4 grader från måltemperatur.

Byggde precis en väderkompensator som tittar 2 timmar framåt i prognosen och ser till att fjärrvärmen eldar på lite extra om den upplevda temperaturen diffar mycket mot den som väderstationen mäter just nu.
Väderkompensator?
Berätta mer 🙂
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Där ser man och då har jag ändå haft en värmepumpsexpert runt mig under hela uppväxten. Jo, jag förstår ju tekniken men inte hört termen tidigare. Allting lär man sig något nytt. 🤓
Men för att svara på @karlmbs fråga så ser man temperatur för både förångare och kondensor, men det går inte att styra expansionventilen.
Det går väl inte ens att styra varvtal på kompressor eller pumpar.
 
Någon som vet varför en Shelly Plus PM mini energimätare visar negativ effekt? Har precis installerat 6 st och två av dem visar negativa värden. Felet visar sig i Shelly:ns webinterface också. Tråkigt när jag skall summera effekt till snygg panel. Energi summeras dock rätt verkar det som.
Jag har nollställt, uppdaterat firmware (1.10), testat på annan plats, men två av dem visar fel.

Några tips om hur man åtgärdar detta?

Gränssnitt visar elektriska parametrar: spänning, ström, aktiv effekt, frekvens för channel PM1.
Digital gränssnittspanel visar sensoruppgifter för energi (0,03 kWh) och effekt (-2 180,5 W), plus tre dolda entiteter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det klämmor så kanske dom är vända åt fel håll?
 
  • Gilla
knightjocke och 1 till
  • Laddar…
Nej, inga klammar på denna modell. Den sitter i dosan ”inline” med uttaget. Kan den vara felmonterad? Växla fas och nolla? Det är bara två av sex som visar fel
Jag får testa den utanför den fasta installationen imorgon.

Vit Shelly Plus PM Mini- strömbrytare, märkt med elektriska specifikationer och anslutningsterminaler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Verkar som om den kan ha problem med induktiv last, vad det nu betyder
Möjligen att en rc snubber kan hjälpa, vad det nu är
Inte en aning vad jag skrev egentligen men du kanske vet 😄
 
nino nino skrev:
Verkar som om den kan ha problem med induktiv last, vad det nu betyder
Möjligen att en rc snubber kan hjälpa, vad det nu är
Inte en aning vad jag skrev egentligen men du kanske vet 😄
Problemet med induktiv last är att det blir gnista/ljusbåge vid brytning. Det är det RC-snubbern/gnistsläckaren tar hand om.

Det är samma fenomen som gör att det blir gnista i tändstiftet när strömmen genom tändspolen bryts av brytarspetsen och då har man en kondensator (C) för att det inte ska bli gnista vid brytaren som bränner upp den i förtid.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
useless useless skrev:
Problemet med induktiv last är att det blir gnista/ljusbåge vid brytning. Det är det RC-snubbern/gnistsläckaren tar hand om.

Det är samma fenomen som gör att det blir gnista i tändstiftet när strömmen genom tändspolen bryts av brytarspetsen och då har man en kondensator (C) för att det inte ska bli gnista vid brytaren som bränner upp den i förtid.
Ok tack, då blev jag lite klokare direkt på morgonen 🙂
 
Ja, jag utgick ifrån att du har åldern inne för att ha sett en brytarspets i verkligheten...
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.