Vad vinner man på det? Alla disk- och tvättmaskiner sedan 90-talet har ju magnetventil i tilloppslangen, eller?

/Fumble
 
F Fumble skrev:
Vad vinner man på det? Alla disk- och tvättmaskiner sedan 90-talet har ju magnetventil i tilloppslangen, eller?

/Fumble
Vinner på vad?
 
F Fumble skrev:
Vad vinner man på det? Alla disk- och tvättmaskiner sedan 90-talet har ju magnetventil i tilloppslangen, eller?
Om det börjat läcka innan maskinen
 
useless useless skrev:
Vinner på vad?
Hade inte du paranormala förmågor att följa citatlösa diskussioner? 😉🤔
 
  • Haha
  • Gilla
David Wallin och 2 till
  • Laddar…
Fan! Jag trodde det skulle bli citat när man svarar/klickar på ett specifikt inlägg, men ni verkar fatta. 😂

Ytterligare magnetventil på tilloppet till disk- och tvättmaskin var det som det handlade om, alltså.

/Fumble
 
Alfredo Alfredo skrev:
Hade inte du paranormala förmågor att följa citatlösa diskussioner? 😉🤔
De försvann tillsammans med eftermiddagskaffet.
 
  • Ledsen
Alfredo
  • Laddar…
F Fumble skrev:
Ytterligare magnetventil på tilloppet till disk- och tvättmaskin var det som det handlade om, alltså.
Rent tekniskt tillför det kanske inte så mycket. Men dels är det krav på att man ska ha avstängning före maskinen och dels får man lite bättre koll med en ventil integrerad i HA. Bl a har ju knycklan en fuktsensor man kan placera under maskinen så att vattnet kan slås av om något läckage detekteras.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Jaså, det är till och med krav på det?🤔 Då är det ju inte så konstigt att alla någorlunda moderna maskiner redan har det. Så här ser de ut:
Vattenanslutning med adapter och slang, under diskbänk eller i utrymme med rör och ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har inte ni en sån på era maskiner? Jag ser inte att en ytterligare magnetventil innan den tillför något annat än ytterligare en skarv? Det aktuella fallet gällde en uppkopplad Bosch-maskin och den kan troligen tala om att magnetventilen löst ut - läsbart i HA.

/Fumble
 
F Fumble skrev:
Jaså, det är till och med krav på det?🤔 Då är det ju inte så konstigt att alla någorlunda moderna maskiner redan har det. Så här ser de ut:
[bild]
Har inte ni en sån på era maskiner? Jag ser inte att en ytterligare magnetventil innan den tillför något annat än ytterligare en skarv? Det aktuella fallet gällde en uppkopplad Bosch-maskin och den kan troligen tala om att magnetventilen löst ut - läsbart i HA.

/Fumble

Så här säger Säker Vatten (Som försäkringsbolagen grundar sina bedömningar på vid en eventuell skada) :

"Vattenanslutning till diskmaskin ska ha en manuell eller
elektronisk avstängningsventil med en manöveranordning
som är synligt placerad ovan bänk och lätt åtkomlig."


Det kravet uppfyller man inte med diskmaskinens inbyggda ventil.
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
Aha, det är DET som är poängen!👍

/Fumble
 
Jag har en gammal Domoticz Pi som börjar sjunga på sista versen. Har tittat lite på HA och funderar på att testa det. Men ville hw ska man välja och varför? Finns ju några alternativ:

- HA green
- Pi med HA
- x86-64 med HA
- Containerlösning

Var först sugen på att testa container, tex proxmox, men orkar nog inte med det, vill ha något enklare. Nu lutar det åt x86-lösningen med en tunn klient som bas. Vad kör ni andra? Har z-wave och 433 pluggar
 
Jag har 2 elitedesk 800, en g4 och g2 med sonoff Zigbee sticka på båda.
Shelly och Zigbee enheter.
Har inget att jämföra mot, körde pi tidigare men mest för test.
Använder dom för att jag fick tag på dom billigt, köpte sticka och ssd på Amazon
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
Jag kör en Ubuntu-server (Ryzen PRO CPU'er med ECC-minnen för jag hatar konstiga fel). De kör bland annat HA, zigbee2mqtt, mqtt i docker compose. Sonoff Zigbee-stickor (E och P-varianterna då alla enheter inte tycker om alla stickor). Varför docker? Enkelt att uppdatera och flytta mellan maskiner.
 
  • Gilla
pfb
  • Laddar…
En Pi4 med 4GB och USB-SSD-disk som lagring (bootar read-only från SD, jobbar mot USB) orkar med väldigt mycket. Enkel att hantera med HAOS. Zwave och 433MHz och hur du kopplar det lokalt i värden (USB?) är jag osäker på. Jag röstar ändå på denna lösning.

En USFF-PC som HPs utmärkta ProDesk/Elitedesk funkar naturligtvis, men de har dragit iväg i pris på begagnatmarknaden. Min G2 för 900:- två år sedan ligger på det dubbla idag.
Proxmox är hyfsat enkelt att hantera om man är nyfiken och kan köra det mesta av de småtjänster man kan behöva hemma. Perfekt för experimenterande då mycket Linux-baserat kan köras i LXC-container. Jag kör Unifi, Docker-VM, AgentDVR, macOS-VM m.m. NVMe, 64GB och extra nätverkskort för iSCSI.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.