Ja, via HA. Slår jag på diskmaskinen utan att starta ett program så drar den ca 5 W och fortsätter göra det om jag ställer in fördröjd start. När programmet börjar så är det första som händer att avloppspumpen startar och då reagerar HA med att slå på vattnet.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
D
Det var en toppenstyrning, smart tycker jag!
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Precis.
En template sensor (i config-filen) som hämtar nattens lägsta pris (vi har dygntariff) från Nordpool-integrationen, det finns många abonenter på detta värde hos oss.
En automat som känner av sensor.current för DM pluggen, bryter strömmen om klockan är efter 20 och sätter en boolsk helper till true (DM väntar på lägst pris).
En automat som väntar på T = "h för lägsta pris" och om DM-flaggan är satt slår på strömmen, när DM är klar nollas flaggan.
 
tveksamt tveksamt skrev:
Jo, jag är med på vad syftet med den är. Jag hittade en för någon annan variant av biltema-lampa som jag försökte knö in, men det gick inte. Oklart om det var fel på yaml jag hittade eller om det var SBS. Jag är mer benägen att tro på det senare eftersom jag inte pillat med ESPhome tidigare och inte har en susning om vad jag håller på med.. =)
Om du installerar ESPhome-Libretiny-tillägget (det är egentligen en egen instans av ESPhome, men den kan rulla samtidigt som den officella i HA) så blir det enklare med namngivningen och därmed dns-uppslaget (<abcdefg>.local) när man installerar YAML-filen. När sedan enheten dyker upp på närverket plockar man den i den ordinaire ESPhome-tillägget/modulen. Notera att ESPhome-verktyget (det som är i vänsterkant i HA) bara är just ett verktyg. Själva integrationen under ”Enheter…” är det som styr allt och är separerad från verktyget.

https://github.com/libretiny-eu/esphome-hass-addon/pkgs/container/libretiny-esphome-hassio
 
Sådär ja, efter sju svåra år, ett antal ominstallationer av en drös olika saker, ungefär 47 olika justeringar i nätverksinställningar och trettioelva andra saker som strulat verkar en liten lampa nu gå att styra från HA. Förhoppningsvis blir nästa lättare kan vi säga...

Tack @Johan Gunverth för tipset.
 
  • Gilla
  • Haha
David Wallin och 2 till
  • Laddar…
Tänkte uppdatera HA till senaste
Spelar det nån roll vilken ordning, core eller OS först?
 
Det spelar ingen roll. Jag uppgraderar när det kommer nya versioner (men undviker de som slutar på .0).
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
Hur gjorde jag om jag vill ha koll på drift tiden på en apparat?
Har en Shelly1 där jag har koll om den är av eller på via sw
 
nino nino skrev:
Hur gjorde jag om jag vill ha koll på drift tiden på en apparat?
Har en Shelly1 där jag har koll om den är av eller på via sw
Du får skapa en Hjälpare under Enheter som summerar aktiv tid utifrån en entitet. Riemannsumma, typ.
 
Hittar inte sensorn i listan
Den heter binary_sensor.spetsberedare_input. Tror jag
 
Runt sidan 130 fick jag hjälp för att göra ett diagram på samma grej, borde väl gå att använda det till en räknare?
 
@fam-lundborg har rätt i att ”History Stats” behövs i det här läget. Det finns ingen information om tidslängd för olika status i dina entiteter, bara klockslag för förändring. Därmed ingen statistik tillgänglig,
De entiteter jag själv har använt tidigare till ”Hjälpare” är utan tid eller redan färdigpackade, t.ex. ”kWh”

Denna sida är användbar för att förstå variablerna i ”Mallar”
https://www.home-assistant.io/docs/configuration/templating/#home-assistant-template-extensions
 
Skulle behöva en avfuktare att sätta in i garaget för att ta hand om all snö och slask som följer med bilen in. Förstås så vore det bra om den går bra att integrera och inte heller är alltför kostsam. Någon som har stött på något bra i den kategorin?
 
Bra avfuktare behöver ingen extern intelligens. De är så bra på att känna av luftfuktigheten att du kan låta den vara helt ”autonom”. Jag har haft en Mitsubishi SX16 i verkstaden/garaget på 50% RF i 20år utan tillstymmelse till problem med restfukt.

…men för mätandets skulle kan du ju placera en Xiamoi Mijia termometer/fuktmätare i utrymmet. Naturligtvis har du hackat den med egen firmware. 😄😉
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.