T tunellm skrev:
Hur exakt vill du att jag ska vara? :)

Jag har 3 Aqarapluggar, 1 som jag köpte igår som går att slå på/av utan problem men den mäter inte förbrukningen.

De 2 jag har sen tidigare fungerar klockrent och har gjort det i 12 och 14 månader. Alla 3 pluggar ser ut att ha samma firmware (41).

I övrigt kör jag ZHA på en Sonoff dongel kopplat till en RPI4 4GB. Det enda som verkar strula är denna nya plug.
Kan vara intervjun med enheten som strulat . Vissa gånger har jag behövt para om flera gånger
 
T
P pennybridge skrev:
Kan vara intervjun med enheten som strulat . Vissa gånger har jag behövt para om flera gånger
Det var fler som pratade om det också, kanske får försöka ett par gånger till sen testar jag Zigbee2MQTT och ser om det är större lycka. Om inte annat är det kanske nyttigt att testa något nytt för testandets skull även om jag varit nöjd med ZHA nu under det gångna året i övrigt
 
tveksamt tveksamt skrev:
Min tappade lite info från nordpool-integrationen, i övrigt har jag inte märkt något.
Justja. Vill minnas att det var en jättebugg sist, men som fixades. Men fortfarande lite förvirrad kanske. 😃
 
Nåt sånt, en omstart löste problemet.
Min elmätare verkar ha funkat upp lite också, den tror att vi precis passerat midnatt. Oklart dock om det är den faktiska elmätaren från nätägaren eller min dongel kopplad i kommunikationsporten som är ute och cyklar.
 
David Wallin David Wallin skrev:
Morrn! Hur gick nattens tidsomställning? Min Trådfri gateway har tidigare haft för vana att hänga sig varje gång man byter mellan normaltid/sommartid. Dock känns det som att det funkat de senaste gångerna - tills i natt då den helt tappade kontakten med HA. 😬 Men en omstart löste alltihop (tur att man inte var bortrest som jag varit en del år tidigare).
Tidsomställningen gick utmärkt 😀
Jag har "löst" det genom att undvika gateway:ar - men det beror mest på att jag är snål.
Alla mina Trådfri hänger som vanliga zigbee-enheter direkt under conbee:n. De två gw jag har är gardena till gräsklipparen respektive Somfy till markis. Gardenaintegrationen ger inte så mycket i HA så den kanske åker ut, och Somfyn anväds bara som en dum relästation (jag vet inte om det pratar RTS eller z* med markismotorn)
 
Någon som har tips på en plafond, gärna rörelsevakt, grund belysning och zigbee /wifi
Ska sitta i en källartrapp
Eller annan belysning som man kan styra lite (bara för att 🙂 )
 
nino nino skrev:
Någon som har tips på en plafond, gärna rörelsevakt, grund belysning och zigbee /wifi
Ska sitta i en källartrapp
Eller annan belysning som man kan styra lite (bara för att 🙂 )
I trappen har jag en vanlig LED-lampa (3.5W så ZBMINI-L2 blir glad), IKEAs rörelsevakt, och en ZBMINI-L2. Styrs via HA och inte direkt från rörelsevakten, och 2 fjädrade brytare som kan slå på även på dagen (den slår annars bara på då utebelysningen är på).
 
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
I trappen har jag en vanlig LED-lampa (3.5W så ZBMINI-L2 blir glad), IKEAs rörelsevakt, och en ZBMINI-L2. Styrs via HA och inte direkt från rörelsevakten, och 2 fjädrade brytare som kan slå på även på dagen (den slår annars bara på då utebelysningen är på).
Har bara kabel med direktström då det var rörelsevakt på plafonden och inga uttag där annars hade ju det varit bra.
Sen är det utanpåliggande kablar så inga dosor men det går ju iof att ordna
 
nino nino skrev:
Har bara kabel med direktström då det var rörelsevakt på plafonden och inga uttag där annars hade ju det varit bra.
Sen är det utanpåliggande kablar så inga dosor men det går ju iof att ordna
Ja, då förstår jag varför du skulle vilja ha en Zigbee plafond där. Jag har inte sett någon med inbyggd sensor däremot...
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Blev den i länken, får väl se om man får det att fungera 🙂 bra att få en router även i källaren 🙂
 
nino nino skrev:
Blev den i länken, får väl se om man får det att fungera 🙂 bra att få en router även i källaren 🙂
Annars finns IKEA Stoftmoln ;)
 
T
T tunellm skrev:
Det var fler som pratade om det också, kanske får försöka ett par gånger till sen testar jag Zigbee2MQTT och ser om det är större lycka. Om inte annat är det kanske nyttigt att testa något nytt för testandets skull även om jag varit nöjd med ZHA nu under det gångna året i övrigt
Svarar mig själv, gick över till Zigbee2MQTT, lite halvjobbigt att ställa in men när det väl var gjort så la jag till en äldre plug och den nya pluggen och då rapporterades att de hade olika firmwares. Efter att ha följt en guide för att manuellt nedgradera den nyaste pluggen (och cirka 25 minuter för själva flashningen) så fungerar ny strömmätningen på den nya pluggen också. Aningen irriterande men skönt att det löst sig, nu ska jag bara lägga till resten av enheterna och sen bygga automationen för den där motorvärmaren :D

Ohyggligt vad mycket tid man kan lägga på något sånt här ändå, tur att det är så löjligt roligt att hålla på :)
 
  • Gilla
Fumble och 3 till
  • Laddar…
T tunellm skrev:
Svarar mig själv, gick över till Zigbee2MQTT, lite halvjobbigt att ställa in men när det väl var gjort så la jag till en äldre plug och den nya pluggen och då rapporterades att de hade olika firmwares. Efter att ha följt en guide för att manuellt nedgradera den nyaste pluggen (och cirka 25 minuter för själva flashningen) så fungerar ny strömmätningen på den nya pluggen också. Aningen irriterande men skönt att det löst sig, nu ska jag bara lägga till resten av enheterna och sen bygga automationen för den där motorvärmaren :D

Ohyggligt vad mycket tid man kan lägga på något sånt här ändå, tur att det är så löjligt roligt att hålla på :)
Verkar vara mkt strrul med Aquara. Varför köper man dem, de är ju inte billiga direkt heller?
 
T
K karlmb skrev:
Verkar vara mkt strrul med Aquara. Varför köper man dem, de är ju inte billiga direkt heller?
Ptja de andra två pluggarna har fungerat felfritt i lite över ett år så det var därför jag köpte den tredje. Ska jag utöka mer fler liknande enheter så sneglar jag nog åt annat håll, det var rätt drygt att hålla på och flasha om mjukvaran.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.