J
S sjoelund skrev:
Finns ganska många liknande på Aliexpress. Vissa listar strömmätningen och de ser identiska ut, men de som listar det kostar typ det dubbla. Och sedan är frågan om ZigBee-varianten kan läsa ström via ZigBee eller endast via WiFi... En del Tuya-saker implementerar vissa delar endast i deras app, etc...
Precis, det varierar. Är det inte listat så räkna inte med att den läser.
 
T
fam-lundborg fam-lundborg skrev:
Det kan vara svårt att veta utan att beställa. Tyvärr är mätning inte så vanligt som i alla fall jag skulle önska. Personligen skulle jag sedan vara lite skeptisk till CE-märkningen på Ali-prylar, en stämpel är lätt att sätta dit, men varför finns dessa prylar med CE-märkning bara på Ali och inte ger träff på någon annan ÅF i tex Tyskland eller Norden?


@tunellm - jag ställde precis samma fråga ett par inlägg ovanför och kammade noll, jag hittar inga på markanden, så det får bli puckar i eldosa/undercentral.
Ah jag kanske skulle kunna slänga in en puck, har en undercentral i garaget men kanske även rätt i den dosan. Har du köpt något du kan rekommendera?
 
T tunellm skrev:
Ah det är ju heller ingen dum idé! Gör du det via Home Assistant?

När jag tänker på det så kan det ju kanske vara toppen på lite längre sikt att ha koll på att exempelvis motorvärmaren drar X antal kWh/år när man kollar på sin årsförbrukning. Samma med typ spa-badet och lite såna ”lyxgrejer”.

För att särskilja det från husets normala förbrukning typ uppvärmning och matlagning ;)
Ja, jag har Nordpool integrationen och en helper som lägger på moms, elnät, påslag så jag har en sensor för elpris.

Sedan skulle man kunna ha någonting med Riemann integral, etc att räkna fram ett pris... Men jag listar sensorerna under Energy som Gas (eftersom jag inte använder gas) och får du förbrukning och kostnad per timme/dag/etc precis som med hela kostnaden för el (mäter via P1)
 
  • Gilla
tunellm
  • Laddar…
T tunellm skrev:
Ah jag kanske skulle kunna slänga in en puck, har en undercentral i garaget men kanske även rätt i den dosan. Har du köpt något du kan rekommendera?
Har inte beställt ännu, men det lär väl bli en
https://www.m.nu/rela-zigbee/inbyggnadsrela-16a-1-kanal-med-zigbee
eller
https://www.styrahem.se/p/693/infal...ektmatning-wifi-bluetooth-mjs-shelly-plus-1pm
då jag har både zigbee och wifi nära montagepunkten, jag skall bara ta mig tid att kika i undercentralen och se hur det ser ut med plats och slack på utgående så att det inte behöver skarvas mer än nödvändigt.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
T tunellm skrev:
Tror det får bli så, en rätt billig peng ändå för en Aqara :)
Återrapportera gärna om hur det fungerar.
 
  • Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
T tunellm skrev:
Hallå,

Det här är väl inte rent om Home Assistant men jag skulle behöva hitta en smart plug att sätta utomhus, föredrar Zigbee då jag har bra Zigbee-täckning nere vid garaget men kasst Wifi.

Har inte många krav utom att den ska kunna mäta energi och slå på/av, det är för att styra motorvärmaren på bilen.
Har kollat på Ledvance outdoor plug, verkar toppen utom att den inte kan mäta energi. Hittar dessvärre ingen annan liknande.

Kollade på en Aqara Smart plug (egentligen indoor, men uttaget sitter under tak i vedboden så det kan gå) men funderar på hur bra den klarar potentiella minusgrader, bor straxt utanför Göteborg så det är väl ingen vargavinter vi pratar om men ändå, tror ni kan man testa en sån i värsta fall? Ser också att den bara klarar 10A men när jag slår på motorvärmaren och kollar på min Pulse så ser det inte ut att vara över 2300W så den aspekten verkar OK.
Varför inte sätta en vanlig inomhusenhet inne i garaget på kabeln till eluttaget på utsidan?
 
T
K karlmb skrev:
Varför inte sätta en vanlig inomhusenhet inne i garaget på kabeln till eluttaget på utsidan?
Kanske kan vara ett alternativ, tänkte testa Aqaran först! Har du förslag på vilken typ av enhet du menar?
 
K karlmb skrev:
Varför inte sätta en vanlig inomhusenhet inne i garaget på kabeln till eluttaget på utsidan?
Det förutsätter att matningen av motorvärmaren i sig går att göra innefrån garaget, tex med lång skarvsladd. När vi hade garage skulle det inte ha fungerat då vi hade vanliga slagportar - antingen hade vi klämt söder kabeln eller varit tvugna att lämna dörrblad öppet. Med en modernare vipp-/takskjutport funkar det dock.
 
fam-lundborg fam-lundborg skrev:
Det förutsätter att matningen av motorvärmaren i sig går att göra innefrån garaget, tex med lång skarvsladd. När vi hade garage skulle det inte ha fungerat då vi hade vanliga slagportar - antingen hade vi klämt söder kabeln eller varit tvugna att lämna dörrblad öppet. Med en modernare vipp-/takskjutport funkar det dock.
Jag tror han mer far efter att göra en fast installation på kabeln som går från matningen till uttaget som är uppsatt på utsidan.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Jag tror han mer far efter att göra en fast installation på kabeln som går från matningen till uttaget som är uppsatt på utsidan.
Precis.
 
T
K karlmb skrev:
Precis.
Har du något förslag på sådan lösning? Undersöker gärna flera möjligheter om inte Aqaran håller i längden
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
Har en Shelly1 med addon som loggar lite temperaturer, bla utomhus.
Nu ser jag bara dagens temperatur i HA och i Shelly appen kan jag se 1 år tillbaka.
Går det att se längre tillbaka?
Skulle gärna vilja spara månadens max min och medeltemperatur, gärna i något diagram och fylla på allt efter månader och år går för att ha lite koll på vp och att den jobbar som den ska
 
nino nino skrev:
Har en Shelly1 med addon som loggar lite temperaturer, bla utomhus.
Nu ser jag bara dagens temperatur i HA och i Shelly appen kan jag se 1 år tillbaka.
Går det att se längre tillbaka?
Skulle gärna vilja spara månadens max min och medeltemperatur, gärna i något diagram och fylla på allt efter månader och år går för att ha lite koll på vp och att den jobbar som den ska
I HA har man som standard 10 dagar historik (alla värden) och längre tid tillbaka ligger det statistik.

Antingen kan du använda ett Statistics card. Eller så finns det i HACS history-explorer-card som du kan ha som en egen dashboard med 1 card.

Temperaturhistorik över tre månader som visar en nedåtgående trend från augusti till oktober.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
I HA har man som standard 10 dagar historik (alla värden) och längre tid tillbaka ligger det statistik.

Antingen kan du använda ett Statistics card. Eller så finns det i HACS history-explorer-card som du kan ha som en egen dashboard med 1 card.

[bild]
Provade HACS men får inte till det, kan man få se din kod? 🙂
 
nino nino skrev:
Provade HACS men får inte till det, kan man få se din kod? 🙂
Det är ingen kod inbladad. Bara ett kort och sedan gör man som i history och tittar på den sensor man vill titta på just då (väljer den och trycker på plus).

Om du vill ha ett permanent kort bara för att titta på en sensor skulle jag använda det inbyggda statistics kortet (som även visar min/max)

Temperaturdiagram, minsta, genomsnittliga, högsta värden, juni till oktober, nedåtgående trend.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kod:
chart_type: line
period: day
type: statistics-graph
entities:
  - sensor.temperature_telldus_sovrum
days_to_show: 160
title: Temperatur
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.