fam-lundborg fam-lundborg skrev:
varför gå omväg via nordpol-sensor när apex innehåller egna funktioner för nu, max, min och medel...?
Hur hade du valt att göra? Här är det ju bara en sträng som ska hämtas, färdigräknad och klar.
 
Strip Strip skrev:
Hur hade du valt att göra? Här är det ju bara en sträng som ska hämtas, färdigräknad och klar.
Till att börja med tittar jag bara på innevarande dygn, och använder inbyggda funktionerna för nu, max o min
now:
show: true
label: Nu

respektive

series:
- entity:
...
show:
extremas: true

type: custom:apexcharts-card apex_config: chart: height: 400 graph_span: 24h header: title: Elpriser idag [kr/kWh] show: true show_states: true span: start: day offset: +0H now: show: true label: Nu all_series_config: stroke_width: 3 float_precision: 2 series: - entity: sensor.nordpool_kwh_se3 name: Idag type: column stroke_width: 6 color: lightblue extend_to: end data_generator: | return entity.attributes.raw_today.map((start, index) => { return [new Date(start["start"]).getTime(), entity.attributes.raw_today[index]["value"]]; }); show: in_header: before_now extremas: true

Vad gäller själva medelvärdet så ber jag att få rätta mig själv, jag hade för mig att det också var en show-parameter, men där jag hade gjort en apex-average på Nordpool-serien vilket i praktiken blir samma som att använda medelvärdet från sensorn...

- entity: sensor.nordpool_kwh_se3 name: AVG type: line group_by: duration: 24 hour func: avg color: darkblue data_generator: | return entity.attributes.raw_today.map((start, index) => { return [new Date(start["start"]).getTime(), entity.attributes.raw_today[index]["value"]]; });
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
Inte som jag har sett. Om det bara fanns något sätt att förhindra att last_changed på mina helpers ändras vid omstart så hade allt varit frid och Freud...
Jag tänker mig en kalenderentry som när den inträffar aktiverar en notis på valfritt sätt att det är dags att dammsuga. När denna bockas av (genom en input boolean kanske?) aktiveras en automation som skapar en ny kalenderentry om now()+X dagar.
Det måste ju gå att lösa med lite template-skrivande.
 
tveksamt tveksamt skrev:
Jag tänker mig en kalenderentry som när den inträffar aktiverar en notis på valfritt sätt att det är dags att dammsuga. När denna bockas av (genom en input boolean kanske?) aktiveras en automation som skapar en ny kalenderentry om now()+X dagar.
Det måste ju gå att lösa med lite template-skrivande.
Jo, det är klart. Men jag vill undvika att varje sak som ska göras behöver en massa automationer och sånt. Har tidigare använt räknare och bara jämfört med det antal dagar jag vill ha mellan påminnelserna men det blev rätt stökigt. Fördelen med den här (nästan fungerande) lösningen är att det bara behövs en helper per uppgift och ingenting annat.
 
Jag förstår. Har tyvärr inget annat tips sådär på rak arm..
Finns det inte någon bra påminnelse/todo-integration?
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Jag förstår. Har tyvärr inget annat tips sådär på rak arm..
Finns det inte någon bra påminnelse/todo-integration?
Jag har inte hittat någon. ☹️
 
David Wallin David Wallin skrev:
Jo, det är klart. Men jag vill undvika att varje sak som ska göras behöver en massa automationer och sånt. Har tidigare använt räknare och bara jämfört med det antal dagar jag vill ha mellan påminnelserna men det blev rätt stökigt. Fördelen med den här (nästan fungerande) lösningen är att det bara behövs en helper per uppgift och ingenting annat.
HA handlar om automater :)
Visst kan man säkert klara sig med bara sensorer och direkt i templaten försöka speca (återställnings-)vilkoren, men det är lite som att missbruka potentialen i ett system som HA. Med en vettig namngivningsmodell så är många automater inget problem.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
D
fam-lundborg fam-lundborg skrev:
Jag har oftast tagit det billigaste ESP8266 och det har inte varit några problem att blanda tillverkare

Sedan har varje tillverkare sin pin-layout, så just det det får man kolla lite...

m.nu har ESP8266 mini för ~130:-
electrokit.se har ESP32 för ~250:-
sedan kan man behöva experimentkort, 2.54mm stift/hylsor och entrådig kopplingstråd lite beroende på vad man har och pillar med (experimentkort, sift/hylsor och kopplingstråd har jag shoppat från electrokit.se - deras satser räcker till många ESP-byggen sedan).
Jag får börja med att tacka dig för inputen, jag var redan nere i hemautomationshålet men detta är en ny gren för mig, lär göra mer med detta framöver!

Körde in på Electrokit och kom hem med ett billigt Wemos-kort för 150kr, fått in det i HA, det var ju enkelt i verkligheten.

Men.. sen har jag ett bekymmer, mina sensorer är tvåtråds, *nu har jag hittat att dessa ska anslutas i parasitic mode, bara GND och dataport.

Dessa är rester av en tidigare lösning där jag mätte över serieporten så där är ett litet koppel med dioder och resistor, jag har inte rört detta ännu men frågan är om det är här problemet sitter. Borde kanske bara lagt resistorn mellan de två kablarna och kapat resten.

Redigerat vid * för att jag fann ledtrådar.
 
  • Öppen elektrisk strömbrytare med synliga anslutningar, resistor, skruvar och kablar mot vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
fam-lundborg
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Kalendern i HA då? Där bör man väl rimligtvis kunna

Nja, det är ju inte direkt att installera HA på valfri hårdvara som tar tid och kräver någon direkt expertis av användaren. Det är ju att sätta upp allt annat så att det ger något.
Att bara ha all prylar anslutna till systemet ger ju inte så mycket mervärde menar jag.
Säg det till nån som köper en Androidtelefon idag...
Klart många ser det som en stor fördel att kunna komma igång på samma tid som att skaffa en klockradio eller ännu enklare. En del är ju så livrädda för GW att de springer och köper wifi-puckar eller Plejd tom..
 
K karlmb skrev:
Säg det till nån som köper en Androidtelefon idag...
Klart många ser det som en stor fördel att kunna komma igång på samma tid som att skaffa en klockradio eller ännu enklare. En del är ju så livrädda för GW att de springer och köper wifi-puckar eller Plejd tom..
Öh? Va?
Vad skall sägas till Androidköparen?

Det @tveksamt och jag säger är att urmaningen med HA inte är server-HW eller att installera den, utan att bygga systemet med allt det innebär kring integrera enheter från olika plattformar och att få till template sensors, automations och inte minst WAF.

Vill man ha något så lättillgänglig som en klockradio, välj inte HA, välj en "färdig" kommersiell lösning från någon av stora drakarna, för den egna sinnesfridens skull.

Sedan var det kanske det du ville säga, men att det gick mig förbi, ber isf om ursäkt.
 
  • Gilla
tveksamt
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag får börja med att tacka dig för inputen, jag var redan nere i hemautomationshålet men detta är en ny gren för mig, lär göra mer med detta framöver!

Körde in på Electrokit och kom hem med ett billigt Wemos-kort för 150kr, fått in det i HA, det var ju enkelt i verkligheten.

Men.. sen har jag ett bekymmer, mina sensorer är tvåtråds, *nu har jag hittat att dessa ska anslutas i parasitic mode, bara GND och dataport.

Dessa är rester av en tidigare lösning där jag mätte över serieporten så där är ett litet koppel med dioder och resistor, jag har inte rört detta ännu men frågan är om det är här problemet sitter. Borde kanske bara lagt resistorn mellan de två kablarna och kapat resten.

Redigerat vid * för att jag fann ledtrådar.
Kul att det gav en knuff i rätt riktning 🤓

Jag har själv nästan aldrig pillat med digital elektronik i verkligheten, men lyckades bygga en ESP med två Dallas tempsensorer och tre energimätare som övervakar bergvärmepumpen. Genom hemautomationen kommer jag in på för mig helt nya domäner.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
fam-lundborg fam-lundborg skrev:
Till att börja med tittar jag bara på innevarande dygn, och använder inbyggda funktionerna för nu, max o min
now:
show: true
label: Nu

respektive

series:
- entity:
...
show:
extremas: true

type: custom:apexcharts-card apex_config: chart: height: 400 graph_span: 24h header: title: Elpriser idag [kr/kWh] show: true show_states: true span: start: day offset: +0H now: show: true label: Nu all_series_config: stroke_width: 3 float_precision: 2 series: - entity: sensor.nordpool_kwh_se3 name: Idag type: column stroke_width: 6 color: lightblue extend_to: end data_generator: | return entity.attributes.raw_today.map((start, index) => { return [new Date(start["start"]).getTime(), entity.attributes.raw_today[index]["value"]]; }); show: in_header: before_now extremas: true

Vad gäller själva medelvärdet så ber jag att få rätta mig själv, jag hade för mig att det också var en show-parameter, men där jag hade gjort en apex-average på Nordpool-serien vilket i praktiken blir samma som att använda medelvärdet från sensorn...

- entity: sensor.nordpool_kwh_se3 name: AVG type: line group_by: duration: 24 hour func: avg color: darkblue data_generator: | return entity.attributes.raw_today.map((start, index) => { return [new Date(start["start"]).getTime(), entity.attributes.raw_today[index]["value"]]; });
Glömde peta in mina två apex-kort, ett för översikten idag+imorgon och ett för dagens detaljer
 
  • Graf över elpriser för idag och imorgon i SEK/kWh, svängningar över dygnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmavbildning av app som visar elpris, förbrukning, och kostnad över tid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
fam-lundborg fam-lundborg skrev:
urmaningen med HA inte är server-HW eller att installera den, utan att bygga systemet med allt det innebär kring integrera enheter från olika plattformar och att få till template sensors, automations och inte minst WAF.
Det är detta jag menar också.
Om vi jämför hur Linuxcomunityt såg ut för 20 år sedan med hjälpsamma forum som kunde ge nybörjare hjälp om i princip allt, bara det att man fick ett radkommando som egentligen inte lärde en så mkt och som dessutom ofta inte gick att använda rakt av pga det o det o det. Detta pga av alla versioner och inställningar som fanns vilket gjorde ett utmärkt system som Linux till att få en även för datorintresserade ingenjörer (som kommit att hata Windows över allt annat pga det lilla de snappat upp från professionella Unix på jobbet), en allt för hög lärotröskel för att man skulle orka med att sitta kvällarna till ändå med att hitta drivrutiner och jox för musen eller ljudkortet som just den linuxversionen man råkade ha valt.
Om man tittar krasst på det så var det denna mångfald som samtidigt motverkade Microsofts välförtjänta undergång till förmån för det överlägsna Linux.
Det lyfte aldrig på hemma pc- fronten och det paradoxala blev att först när någon satte sig ned och standardisrade ett antal saker, som hur program och drivrutiner ska distribueras och installeras tex, som ett genombrott av kollosalnivå kunde äga rum.
Det råkade bli på mobilområdet men det hade lika gärna kunnat vara på PCsidan eller i bilar tex.

Det jag pratar om är förstås Android.
När Microsoft försökte ta en del av kakan vid smartphone-revolutionen så vet vi hur pinsamt det blev. Det tog några månader bara innan man fick se sig fullständigt förintade i konkurrensen.

Jag vet, det finns fortfarande folk som fnyser åt Android och vägrar porta sina program för annat än "riktigt" Linux. Så till den grad att de hellre upprätthåller en Windowsversion än nedlåter sig till att göra någon Android version.
Det gäller bla ett populärt mailprogram jag använder, som skulle kunna ge Gmail en match, bara man kunde ta med det i mobilen.

Mångfald och öppen mjukvara är det som gjort Android så populärt att nästan allting idag går att göra med en Androidburk.

Jag vill påstå att HA-community idag står vid ett liknande vägskäl. Antingen fortsätter man att grotta ner sig i långa pgogrammeringsorgier med rutiner och kommandon hit och dit, eller så inser man vad en liten, liten kursändring mot standardisering ala Android kan göra.
Istället för att fnysa åt Plejd och IKEA som lyckas bra med undermåliga halvmesyrer på hemautomation, så kan HA gå samma väg som några linuxnördar gjorde när de satte sig världen över och hackade ihop Android.

Hubitat är ett första exempel och jag vill påstå HA green är resultatet av det man lärt sig av Hubitat. Folk vill ha alla möjligheter till lågt pris om de kan, tex slippa molnet , men det måste vara hyffsat enkelt och möjligt för andra än hackers att ta till sig och bli duktig på.
Med HA green kan nästan alla komma igång (säger jag som ännu inte testat annat än en billig GW från Lidl/Tuya), men även bygga vidare utan några begränsningar den dag man kan och vill det.

Därför tror jag HA nu står inför ett massivt genombrott. Kom ihåg vem ni hörde det av...

Nu ska jag förbeställa en HA green tror jag...!😆
 
  • Gilla
Hylman och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Det är detta jag menar också.
Om vi jämför hur Linuxcomunityt såg ut för 20 år sedan med hjälpsamma forum som kunde ge nybörjare hjälp om i princip allt, bara det att man fick ett radkommando som egentligen inte lärde en så mkt och som dessutom ofta inte gick att använda rakt av pga det o det o det. Detta pga av alla versioner och inställningar som fanns vilket gjorde ett utmärkt system som Linux till att få en även för datorintresserade ingenjörer (som kommit att hata Windows över allt annat pga det lilla de snappat upp från professionella Unix på jobbet), en allt för hög lärotröskel för att man skulle orka med att sitta kvällarna till ändå med att hitta drivrutiner och jox för musen eller ljudkortet som just den linuxversionen man råkade ha valt.
Om man tittar krasst på det så var det denna mångfald som samtidigt motverkade Microsofts välförtjänta undergång till förmån för det överlägsna Linux.
Det lyfte aldrig på hemma pc- fronten och det paradoxala blev att först när någon satte sig ned och standardisrade ett antal saker, som hur program och drivrutiner ska distribueras och installeras tex, som ett genombrott av kollosalnivå kunde äga rum.
Det råkade bli på mobilområdet men det hade lika gärna kunnat vara på PCsidan eller i bilar tex.

Det jag pratar om är förstås Android.
När Microsoft försökte ta en del av kakan vid smartphone-revolutionen så vet vi hur pinsamt det blev. Det tog några månader bara innan man fick se sig fullständigt förintade i konkurrensen.

Jag vet, det finns fortfarande folk som fnyser åt Android och vägrar porta sina program för annat än "riktigt" Linux. Så till den grad att de hellre upprätthåller en Windowsversion än nedlåter sig till att göra någon Android version.
Det gäller bla ett populärt mailprogram jag använder, som skulle kunna ge Gmail en match, bara man kunde ta med det i mobilen.

Mångfald och öppen mjukvara är det som gjort Android så populärt att nästan allting idag går att göra med en Androidburk.

Jag vill påstå att HA-community idag står vid ett liknande vägskäl. Antingen fortsätter man att grotta ner sig i långa pgogrammeringsorgier med rutiner och kommandon hit och dit, eller så inser man vad en liten, liten kursändring mot standardisering ala Android kan göra.
Istället för att fnysa åt Plejd och IKEA som lyckas bra med undermåliga halvmesyrer på hemautomation, så kan HA gå samma väg som några linuxnördar gjorde när de satte sig världen över och hackade ihop Android.

Hubitat är ett första exempel och jag vill påstå HA green är resultatet av det man lärt sig av Hubitat. Folk vill ha alla möjligheter till lågt pris om de kan, tex slippa molnet , men det måste vara hyffsat enkelt och möjligt för andra än hackers att ta till sig och bli duktig på.
Med HA green kan nästan alla komma igång (säger jag som ännu inte testat annat än en billig GW från Lidl/Tuya), men även bygga vidare utan några begränsningar den dag man kan och vill det.

Därför tror jag HA nu står inför ett massivt genombrott. Kom ihåg vem ni hörde det av...

Nu ska jag förbeställa en HA green tror jag...!😆
Förstår lite hur du tänker, men för mig är Android fortfarande bara ett OS för mobiltelefon/padda, och inte en ersättare till Linux - inte ens en utmanare till, eftersom det är så mycket som är bortisolerat i Android för att skydda mobilanvändaren, dvs det är bara en av många högspecialicerade distros, och inte jämförbart med en hem-PC distro som Mint. Men, visst, har man inget behov av skrivare eller USB-portar eller annan kringutrustning än ett WIFI-kort så funksr kanske Android som dator-OS.

Sedan är HA Green bara HW, men har inget med Andriod-jämförelsen att göra, utan då är det HA-OS vi skall titta på, och det har ju funnits i 5-8 år om inte mer. Och precis som min tillämpning av fånen/paddan skiljer sig från andras genom vilka appar jag har så skiljer sig allas HA från varandra, och att komma från dagens pillande med templates till morgondagens Svensson-hantering tror jag är en bit bort - miljön som skall styras är helt enkelt för komplex. Matter kan vara ett steg iden riktningen, och kan liknas vid USB-protokollet, vilket inte ens det är oproblematiskt trots tämligen global uppstyrning...
 
K karlmb skrev:
Det är detta jag menar också.
Om vi jämför hur Linuxcomunityt såg ut för 20 år sedan med hjälpsamma forum som kunde ge nybörjare hjälp om i princip allt, bara det att man fick ett radkommando som egentligen inte lärde en så mkt och som dessutom ofta inte gick att använda rakt av pga det o det o det. Detta pga av alla versioner och inställningar som fanns vilket gjorde ett utmärkt system som Linux till att få en även för datorintresserade ingenjörer (som kommit att hata Windows över allt annat pga det lilla de snappat upp från professionella Unix på jobbet), en allt för hög lärotröskel för att man skulle orka med att sitta kvällarna till ändå med att hitta drivrutiner och jox för musen eller ljudkortet som just den linuxversionen man råkade ha valt.
Om man tittar krasst på det så var det denna mångfald som samtidigt motverkade Microsofts välförtjänta undergång till förmån för det överlägsna Linux.
Det lyfte aldrig på hemma pc- fronten och det paradoxala blev att först när någon satte sig ned och standardisrade ett antal saker, som hur program och drivrutiner ska distribueras och installeras tex, som ett genombrott av kollosalnivå kunde äga rum.
Det råkade bli på mobilområdet men det hade lika gärna kunnat vara på PCsidan eller i bilar tex.

Det jag pratar om är förstås Android.
När Microsoft försökte ta en del av kakan vid smartphone-revolutionen så vet vi hur pinsamt det blev. Det tog några månader bara innan man fick se sig fullständigt förintade i konkurrensen.

Jag vet, det finns fortfarande folk som fnyser åt Android och vägrar porta sina program för annat än "riktigt" Linux. Så till den grad att de hellre upprätthåller en Windowsversion än nedlåter sig till att göra någon Android version.
Det gäller bla ett populärt mailprogram jag använder, som skulle kunna ge Gmail en match, bara man kunde ta med det i mobilen.

Mångfald och öppen mjukvara är det som gjort Android så populärt att nästan allting idag går att göra med en Androidburk.

Jag vill påstå att HA-community idag står vid ett liknande vägskäl. Antingen fortsätter man att grotta ner sig i långa pgogrammeringsorgier med rutiner och kommandon hit och dit, eller så inser man vad en liten, liten kursändring mot standardisering ala Android kan göra.
Istället för att fnysa åt Plejd och IKEA som lyckas bra med undermåliga halvmesyrer på hemautomation, så kan HA gå samma väg som några linuxnördar gjorde när de satte sig världen över och hackade ihop Android.

Hubitat är ett första exempel och jag vill påstå HA green är resultatet av det man lärt sig av Hubitat. Folk vill ha alla möjligheter till lågt pris om de kan, tex slippa molnet , men det måste vara hyffsat enkelt och möjligt för andra än hackers att ta till sig och bli duktig på.
Med HA green kan nästan alla komma igång (säger jag som ännu inte testat annat än en billig GW från Lidl/Tuya), men även bygga vidare utan några begränsningar den dag man kan och vill det.

Därför tror jag HA nu står inför ett massivt genombrott. Kom ihåg vem ni hörde det av...

Nu ska jag förbeställa en HA green tror jag...!😆
Varför inte en HA Blue....
https://www.home-assistant.io/blue/

Sen det här med "OS wars", den tiden är över men uppskattar man en mjukvara man använder så finns det ju "Buy me a coffee". Sen konkret HA så finansieras då ett antal programmerare via inkomster från HA's molntjänst.
"Nothing is free" och alla måste ha en inkomst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.