David Wallin David Wallin skrev:
Fundering här...
Jag har länge letat efter ett bra sätt att få koll på mina återkommande hushållssysslor, tex vattna blommor, dammsuga osv. Använde tidigare en app som heter Tody, men de gjorde om sitt abonnemangssystem så jag lackade ur och kastade bort den. Så... Istället pillade jag in den i HA, där jag egentligen alltid har velat ha den. Men ett problem finns.

Eftersom jag vill ange ett antal dagar med vars mellanrum respektive sak ska göras och för att slippa en massa automations så har jag gjort en helper/counter per uppgift där jag sätter maxvärdet till det antal dagar jag vill att den ska repeteras på. Varje natt adderas 1 till alla räknarna.

För att visa endast det som behöver göras använder jag HACS-kortet "auto entities" där jag visar alla uppgifter vars räknare inte har ändrats på över ett dygn (eftersom värdet redan hade nått maxvärdet natten innan). Funkar utmärkt, förutom att alla värden "restoras" om HA startas om vilket betyder att efter varje omstart försvinner alla uppgifter i ett dygn. Inget megaproblem, men ändå rätt störande.

Ideer på hur man kommer runt det??
Kanske lite motvalls, men är inte en kalender enklare för att hantera sådant?
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Tack, provar det imorgon. Såg att Nordpool-entiteten såg lite skum ut.....
[bild]
Ja, där har du kanske ett fel i alla fall. Hur det sedan påverkar resten är mer osäkert.

mexitegel mexitegel skrev:
Kanske lite motvalls, men är inte en kalender enklare för att hantera sådant?
@David Wallin måste nog ställa mig lite frågande här också, precis som mexitegel. Vad är syftet med att få dem i HA just? Jag har tänkt tanken själv, men konstaterat att ”påminnelser” eller den vanliga kalendern på telefonen är bättre på just detta. Men det beror ju förstås på vad tanken är..
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Kanske lite motvalls, men är inte en kalender enklare för att hantera sådant?
@mexitegel & @tveksamt, nej själva poängen är att systemet ska hålla reda på hur många dagar det har gått sedan jag senast tex dammsög i vardagsrummet. En kalender säger bara "varje torsdag ska du dammsuga" men om jag gör det en dag för tidigt eller en dag senare så vill jag att systemet ska räkna om. Det ska alltså inte vara knutet till veckodagar utan till tidsintervall.
 
David Wallin David Wallin skrev:
Fundering här...
Jag har länge letat efter ett bra sätt att få koll på mina återkommande hushållssysslor, tex vattna blommor, dammsuga osv. Använde tidigare en app som heter Tody, men de gjorde om sitt abonnemangssystem så jag lackade ur och kastade bort den. Så... Istället pillade jag in den i HA, där jag egentligen alltid har velat ha den. Men ett problem finns.

Eftersom jag vill ange ett antal dagar med vars mellanrum respektive sak ska göras och för att slippa en massa automations så har jag gjort en helper/counter per uppgift där jag sätter maxvärdet till det antal dagar jag vill att den ska repeteras på. Varje natt adderas 1 till alla räknarna.

För att visa endast det som behöver göras använder jag HACS-kortet "auto entities" där jag visar alla uppgifter vars räknare inte har ändrats på över ett dygn (eftersom värdet redan hade nått maxvärdet natten innan). Funkar utmärkt, förutom att alla värden "restoras" om HA startas om vilket betyder att efter varje omstart försvinner alla uppgifter i ett dygn. Inget megaproblem, men ändå rätt störande.

Ideer på hur man kommer runt det??
Det verkar lite skumt, helpers skall inte reset:as av omstarter. Det bör inte spela roll vilken underliggande db som används. Jag har inget bra svar här och nu, kolla med community homassistant.io och se vad/om det står något där.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
@mexitegel & @tveksamt, nej själva poängen är att systemet ska hålla reda på hur många dagar det har gått sedan jag senast tex dammsög i vardagsrummet. En kalender säger bara "varje torsdag ska du dammsuga" men om jag gör det en dag för tidigt eller en dag senare så vill jag att systemet ska räkna om. Det ska alltså inte vara knutet till veckodagar utan till tidsintervall.
Bamses farmor städar en gång om året antingen det behövs eller inte 😂
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 5 till
  • Laddar…
fam-lundborg fam-lundborg skrev:
Det verkar lite skumt, helpers skall inte reset:as av omstarter. Det bör inte spela roll vilken underliggande db som används. Jag har inget bra svar här och nu, kolla med community homassistant.io och se vad/om det står något där.
Jo, jag läste om counter och det verkar som att den "återställs till senast kända värde" vid omstart. Och då anses den vara ändrad. Mycket dumt faktiskt...
 
David Wallin David Wallin skrev:
Ja, jag har sett att en del byter databashanterare. Men vad blir egentligen skillnaden?
Man har antagligen valt SQLite för att den är resurssnål och bra nog för ändamålet.
MariaDB är bättre och snabbare när databasen blir stor men är då inte lämplig att köra på en liten klen gammal Rpi...
https://theprivatesmarthome.com/how-to/use-mariadb-instead-of-sqlite-db-in-home-assistant/

En faktor som inte nämns i länken är slitage på disken och hur mycket utrymme den tar.
En databas sliter på disk, speciellt känslig är billiga uSD kort som inte tål så många skrivningar.
Sen är man kanske inte intresserad av all insamlad data från alla sina givare, elmätaren, utetemperatur mm efter månader eller år. Vad och hur man vill spara är nog lite individuellt.
Om kan slår ihop tex timmar till dagar och sen månader efter ett år och då medelvärdesbildar så krymper ju datamängden. Då kan det ju vara frustrerande om man rensar bort data men den tar lika mycket minne och disk i alla fall. (går iofs att krympa igen).
https://sqlite.org/forum/info/27445317e562aef41a4caafe17a8d3d486bdfb2ddfbd7bfc57fc444c2a7e8666

Men tänker man sig databasen som en relationsdatabas som skall snurra ett år till så är det inte ett dugg konstigt och spelar ingen roll. Minne och disk kommer ju att nyttjas igen.

Ska man lagra långa tidsserier finns bättre databaser för att lagra och läsa data, men inte lika snabba som SQL-databaser på att indexera och söka i tabeller.

Det optimala borde vara att ha både SQLite (eller MariaDB) för senaste 10 dagarna (HA default?) och InfluxDB för data som lagras längre tid. Har stött på diskussioner om hur man för över data veckovis till InfluxDB. Både MariaDB och InfluxDB finns som Add-On.

Optimize Your Home Assistant Database​

https://smarthomescene.com/guides/optimize-your-home-assistant-database/

Lekte lite på jobbet med InfluxDB och Graphana för många år sedan.
Snyggt men svårsålt...
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Så verkar det kommit en färdig HA för oss som kanske kan men inte har tiden att speca, bygga och installera en HA-burk utan skulle vilja köpa någon färdiginstallerad HW till bra pris!
HA green. Ska säljas för ca 1100 kr. (Dongel tillkommer)
Vad säger panelen, kommer äntligen HA ut i var mans/kvinnas hand nu, likt när Linux till sist hittade ut via Android genom ett enkelt och lätthanterat system för drivrutiner, installation och uppgradering?
https://www.home-assistant.io/blog/2023/09/17/home-assistant-green-your-entry-to-home-assistant/
 
K karlmb skrev:
Vad säger panelen, kommer äntligen HA ut i var mans/kvinnas hand nu, likt när Linux till sist hittade ut via Android genom ett enkelt och lätthanterat system för drivrutiner, installation och uppgradering?
Det är ju fortfarande ett Linuxsystem att underhålla, fast med mindre dokumentation än Ubuntu eller RPi. Och hårdvaran är inte så billig att man absolut vill köpa den heller.

När du köper en Zigbee dongle för att köra mer än typ IKEAs egna system och vill dra igång Z2M så kommer en nybörjare ändå att fastna.

Home Assistant själva tillhandahåller ganska lite av delarna i systemet. Det mesta får man ju med community support.
 
F
När det gäller att hålla koll på om någon är hemma eller inte så låter jag "Homekit" hantera det istället för HA-appen. (Om man kör iPhone). Har funkat betydligt bättre även om det inte är felfritt.

Skapa en boolean sensor i HA för varje person

Installera homekit-integrationen i HA och konfigurera så sensorerna dyker upp i homeappen

Skapa en automation i homeappen som slår av och på boolean sensorn när personen kommer och går
 
K karlmb skrev:
Så verkar det kommit en färdig HA för oss som kanske kan men inte har tiden att speca, bygga och installera en HA-burk utan skulle vilja köpa någon färdiginstallerad HW till bra pris!
HA green. Ska säljas för ca 1100 kr. (Dongel tillkommer)
Vad säger panelen, kommer äntligen HA ut i var mans/kvinnas hand nu, likt när Linux till sist hittade ut via Android genom ett enkelt och lätthanterat system för drivrutiner, installation och uppgradering?
[länk]
Se den mer som ett sätt att finasiera de anställda utvecklarna.

Att installera HA på "något" är inte det svåra om man håller sig till HA OS, det är ju bara frågan om att ladda ned en image och läsa in. Det är ingenting jämfört med den vägg som man behövet klättra upp för sedan gör att utnyttja potentialen samt hålla sig ajour med de konstanta ändringarna.

Det har hänt oerhört mycket för användarvänligheten (admin då, inte WAF som är upp till admin) under de ca fem år jag har kört, men är ändå långt ifrån ett svenssons-system. Som admin skall man vara beredd på att fundamenta ändras när som helst vilket innebär att man får konstant pilla på systemet.

Visst, det är Linux i botten på Android och det är Unix i botten på Mac-OS/IOS, men Unix/Linux verkar inte kunna slå mynt av det ändå...
 
David Wallin David Wallin skrev:
@mexitegel & @tveksamt, nej själva poängen är att systemet ska hålla reda på hur många dagar det har gått sedan jag senast tex dammsög i vardagsrummet. En kalender säger bara "varje torsdag ska du dammsuga" men om jag gör det en dag för tidigt eller en dag senare så vill jag att systemet ska räkna om. Det ska alltså inte vara knutet till veckodagar utan till tidsintervall.
Kalendern i HA då? Där bör man väl rimligtvis kunna
K karlmb skrev:
Så verkar det kommit en färdig HA för oss som kanske kan men inte har tiden att speca, bygga och installera en HA-burk utan skulle vilja köpa någon färdiginstallerad HW till bra pris!
HA green. Ska säljas för ca 1100 kr. (Dongel tillkommer)
Vad säger panelen, kommer äntligen HA ut i var mans/kvinnas hand nu, likt när Linux till sist hittade ut via Android genom ett enkelt och lätthanterat system för drivrutiner, installation och uppgradering?
[länk]
Nja, det är ju inte direkt att installera HA på valfri hårdvara som tar tid och kräver någon direkt expertis av användaren. Det är ju att sätta upp allt annat så att det ger något.
Att bara ha all prylar anslutna till systemet ger ju inte så mycket mervärde menar jag.
 
tveksamt tveksamt skrev:
Kalendern i HA då? Där bör man väl rimligtvis kunna
Inte som jag har sett. Om det bara fanns något sätt att förhindra att last_changed på mina helpers ändras vid omstart så hade allt varit frid och Freud...
 
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
ok, såhär då:
type: custom:apexcharts-card now: show: true label: NU graph_span: 48h apex_config: annotations: position: back yaxis: - 'y': 0.1987 strokeDashArray: 0 borderColor: green borderWidth: 0 chart: height: 300px legend: showForSingleSeries: true plotOptions: bar: borderRadius: 2 yaxis: decimalsInFloat: 2 tickAmount: 10 forceNiceScale: true xaxis: labels: datetimeFormatter: hour: HH all_series_config: show: offset_in_name: false header: title: ' ' show: true show_states: true colorize_states: true span: start: day offset: +0h series: - entity: sensor.nordpool_kwh_se3_sek_1_10_025 type: column color: green float_precision: 4 stroke_width: 2 name: Dagens timpris show: in_header: false legend_value: false extremas: true data_generator: | return entity.attributes.raw_today.map((start, index) => { return [new Date(start["start"]).getTime(), entity.attributes.raw_today[index]["value"]]; }); - entity: sensor.nordpool_kwh_se3_sek_1_10_025 type: column color: yellow float_precision: 4 stroke_width: 2 name: Morgondagens timpris show: in_header: false legend_value: false extremas: true data_generator: | return entity.attributes.raw_tomorrow.map((start, index) => { return [new Date(start["start"]).getTime(), entity.attributes.raw_tomorrow[index]["value"]]; }); - entity: sensor.nordpool_kwh_se3_sek_1_10_025 name: Timpris just nu color: green type: column show: in_chart: false float_precision: 4 - entity: sensor.nordpool_kwh_se3_sek_1_10_025 attribute: average type: column color: pink float_precision: 4 stroke_width: 2 name: Dagens snittpris group_by: duration: 2d show: in_chart: false legend_value: false - entity: sensor.nordpool_kwh_se3_sek_1_10_025 attribute: max type: column color: orange float_precision: 4 stroke_width: 2 name: Dagens högsta pris group_by: duration: 2d show: in_chart: false legend_value: false - entity: sensor.nordpool_kwh_se3_sek_1_10_025 attribute: min type: column color: green float_precision: 4 stroke_width: 2 name: Dagens lägsta pris group_by: duration: 2d show: in_chart: false legend_value: false
Tror det blev rätt
Egentligen en fråga till ursprungslänken, men varför gå omväg via nordpol-sensor när apex innehåller egna funktioner för nu, max, min och medel...?

Det är visserligen det sköna med programmering - det finns inte bara en lösning, men här är det lite över ån efter vatten kan jag tycka...

Som sagt tidigare här i tråden, oavsett vad man tycker om programering, med HA hamnar man där vare man vill eller inte. Mitt råd är att gilla läget, använd ursprungsdok och leta exempel för att förstå men bygg egna lösningar för att underhålla någon annans lösning i den egna miljön är svårt.
 
fam-lundborg fam-lundborg skrev:
Egentligen en fråga till ursprungslänken, men varför gå omväg via nordpol-sensor när apex innehåller egna funktioner för nu, max, min och medel...?
Jag är tvungen att ha Apex charts på en separat vy så man inte öppnar den på surfplattan. Riktigt slött är Apex...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.