Om det nu är så att branschen är i kris och att ROT-bidraget skapar lite extra administration så borde det vägas upp av möjligheten av mer jobb. Vid väldigt små jobb så kan det säkert vara så att adiminstrationen tar bort en del av vinsten av jobbet men man om det är så illa att man ändå inte är fullbokad så är väl alla jobb välkommna.

Misstolka mig inte när jag kritiserar ROT-bidraget men det är lätt att få uppfattningen här på forumet när olika hantverkare uttalar sig att de har fullt upp och att ROT därför verkar vara helt onödigt och bara skapar problem. Skulle det vara så att man inte kan fylla sin dag och ROT-kunder hör av sig så känns det inte utifrån vad flera hantverkare beskrivit här att det är någon förlust om man är lite flink med pappershanteringen. Skulle det vara så att man är fullständigt överbokad med jobb så är det väl OK att neka alla sugna ROT-kunder men då är frågan om det egentligen finns ett behov av att kasta in skattepengar på en marknad där många redan innan krisen upplever det svårt att hitta en hantverkare och det verkar inte blivit mycket lättare att idag att hitta en duktig och tillgänglig hantverkare.

För att anknyta till trådskaparens fråga så borde rimligtvis inte den extra hantering av ROT-kunder innebär betyda att man måste höja sina priser eftersom hela tanken med statliga bidrag är att fixa jobb till hantverkare som annars skulle stå utan dessa jobb.
 
Redigerat:
Mmm jag hör dig mr_bygg..

Problemet är nog inte och har aldrig varit den stora arbetsbristen utan snarar det stora överskottet på mer eller mindre inkopetenta och lycksökare i branchen som tyvärr både ger dåligt rykte och förstör marknaden för alla andra.
Lite samma grej blir det med att ta in öststatare mm till "våra" jobb. Ok självklar förstår jag att det svider att betala 5-1000kr timmen för en lokal förmåga men faktum är att det eg inte spelar ngn roll vad man betalar om det inte varit för våra gigntiska skatter och att en stor del av våra slantar hamnar i bryssel.
Om alla pengar stannat lokalt så hade det blivit ett naturligt cirkelopp där den där tusenlappen man betalade hantverkaren för att montera dörren idag hade kommit tillbaka när hantverkaren tog med familjen ut till sin resturang nästa kväll osv.
Som det blir nu så ska typ 80% av den skickas iväg till ngn annan som inte har med saken att göra alls
 
Om det stora problemet är mer eller mindre inkompetenta lyckosökare i branschen så löser knappst ROT-bidraget problemet med skojare i branschen utan det lockar väl tyvärr säkert till sig skojare som ser en möjlighet till snabba pengar genom att blåsa staten. Det finns uppenbarligen ganska många uppfattningar om utlänska hantverkare men jag har svårt att se att "öststatare" på något sätt skulle vara sämre än en vanlig hederlig svensk hantverkare och att möjligheten att anlita en hantverkare från "öst" finns kanske svenska hantverkare får vänja sig vid men den debatten kanske kan föras i en separat tråd. Samma sak gäller kanske också skattetrycket och vårt EU-medlemsskap och jag har lite svårt för din åsikt att alla pengar ska stanna lokalt i sverige när vi är väldigt beroende av export.

Att du upplever att någon tar 80% av inkomsten och att den skickas iväg till någon som du inte anser har med saken att göra är väl också en annan debatt. Det som diskuteras här är om hantverkare passar på att höja sina priser på grund av ROT-avdraget. Flera hantverkare har beskrivit att det inte är någon större apparat att hantera ROT-kunder och att det knappast motiverar några prishöjningar. Själva idén med ROT-avdraget är väl att se till att hantverkare som har svårt att få jobb ska klara sig och slippa gå i putten och inte att det ska bli dyrare för en vanlig Svensson att anlita en hantverkare. De som är tänkt att gynnas av avdraget är troligen hantverkare som inte har tillräckligt med jobb för att få vardagen att gå ihop och då är knappst lite pappersarbete i samband med ROT-avdraget så betungande utan det viktigaste är troligen att man tack vare ROT-avdraget får kunder som ser till att hålla företaget på fötter.
 
Fast man kan inte dela på frågorna och åsikterna eftersom det hänger ihop i slutänden, ROT-avdraget är onödigt om vi inte skickar bort våra pengar och arbetstillfällen, gjorde vi inte detta skulle det finnas tillrckligt med pengar kvar "pa marknaden" för det finns väl ingen hantverkare som är gynnad av ytterligare pappersarbete och spec inte om det ska göras på fritiden? Man får anta att inte heller ngn "svensson" är gynnad av att hantvrkare måste höja sina priser eller att flera blir ointresserade av dom som kunder?
Men som jag nämt tidigare så är det VISSA kategorier av hantvekare troligen enkelt och smidigt med ROT-jobb men för ett stort antal blir det oändligt mycket mer komplicerat som jag beskrivit tidigare. Det är naturligtvis inget jag bara hittar på utan fakta utan det är som verkligheten ser ut.

Personligen anser jag att "rätt" person ska betala så det blir fel om jag ska sänka lönerna för mina gubbar för att vi ska anställa en till för att hantera ROT-ärenden utan att få ökade intäkter och lika fel blir det om jag ska höja vår redan höga timdebitering rakt av för alla kunder bara för att ett fåtal ska utnyttja ett avdrag (vi har mest företagskunder) så det enda rimliga är väl då att man debiterar avdragskunderna denna merkostnad?
Kan man i vissa brancher hålla den nere till 10min per kund eller whatever så är det väl bra men det GÅR inte i min branch och den som påstår och kan visa ngt annat är välkommen att börja här på stående fot på provisionslön ;)
 
optimum
Ni kära företagare som tycker att administrationen med ROT-avdrag är betungande, ni har valfrihet att tacka nej till kunder som vill använda den möjligheten.

Och har ni inågon gång varit tvungen att varsla personal och provat på vad det krävs i arbete att tillsammans med fackförbund förhandla om varslet samt sedan verkställt uppsägningar? Är man riktigt tuff så känner man inget men är fortfarande en himla massa jobb.

ROT avdrag har en annan positiv sida för er företagare. Med höga kostnader för att renovera hemma brukar man ta in flera offerter från olika företag. Sedan blir det den som tagit mest på marginalerna som får jobbet. (lägst pris)
Med ROT-avdrag sjunker kostnaderna för arbetet rejält och vi kunder behöver inte plocka in offerter från så många för att sätta igång. Alltså får ni behålla rätt marginaler och behöver inte höja priserna utan kan få full täckning för alla kostnader.

Jag kan garantera att administratonen med ROT-avdragen är enormt mycket enklare än att åka ut och kika på massa hus som ni sedan får göra offerter för och där ni bara får vart femte jobb. (kanske ännu lägre)

Med rätt marginaler och minskat offertarbete så borde ni rimligen få så god ekonomi att ni kan anställa någon som kan sköta adminstratioen åt er om den nu är så jobbig. Anställ gärna någon av de tusentals personer som idag är arbetslösa och fått lämna bilindustrin och inte ens kommer på tanken att renovera hemma.

Se det positiva.
Jo jag har även varit med och startat ett företag. Vi var 4 stycken anställda (delägare) Visst är det tufft med administaration men ännu tuffare då jobben minskar.
/Roland
 
80% av pengarna hamnar utomlands ... vilken propaganda har du gått på egentligen?
 
Tossegubbe skrev:
Personligen anser jag att "rätt" person ska betala så det blir fel om jag ska sänka lönerna för mina gubbar för att vi ska anställa en till för att hantera ROT-ärenden utan att få ökade intäkter och lika fel blir det om jag ska höja vår redan höga timdebitering rakt av för alla kunder bara för att ett fåtal ska utnyttja ett avdrag (vi har mest företagskunder) så det enda rimliga är väl då att man debiterar avdragskunderna denna merkostnad?
Den omvända frågan borde snarare vara, om ROT-avdraget inte införts skulle ni eller andra företag behövt varsla personal istället? Svarar de flesta företagare nej på den frågan då kan man allvarligt fundera på varför man överhuvudtaget har infört den typen av stimulansåtgärder.

Uppenbarligen har ROT-avdraget inneburit att vanliga Svensson har anlitat hantverkare i större grad än om avdraget inte funnits. Hade inte avdraget funnits så hade helt enkelt en stor del av dessa jobb aldrig kommit till skott.

Att diskutera hur man ska debitera kunden för den extra administrationen kan säkert vara relevant. Men jag ser ingen större skillnad på ROT-administration jämfört med offertskrivande, vanlig administration och annan odebiterbar tid som en företagare har. När han/hon sätter sin timpeng så räknar man förhoppningsvis alltid med att man inte kommer att kunna debitera alla timmar utan viss svinn blir det mellan jobb och med administration, offertskrivande och annat. Om den extra tid ROT-avdraget tar är så betydande jämfört med alla andra icke-debiterbara kostnader och odebiterad tid så måste man naturligtvis höja sin timdebitering för att ekvationen ska gå ihop. Den enskilt viktigast faktorn brukar vara hur många timmar man som företagare kan debitera varje vecka.Frågan som man bör ställa sig är hur har den siffran påverkats av ROT-avdraget? Skulle den varit lägre om inte avdraget fanns och kan den ökade administrationstiden som kommer med avdraget till och med vara väl investerad tid? Eftersom debiteringsgraden i annat fall skulle varit lägre vilket troligen har en betydligt större inverkan på ekonomin i företget än en del extraadministration som man får på köpet när man fyller sin tid med ROT-kunder.

Av ren nyfikenhet, hur långa är i snitt dina ROT-uppdrag från privatkunder och hur mycket tid lägger du i snitt på den extra administration som avdraget innebär?
 
Redigerat:
Talmilan Ingen har väl skrivit att 80% hamnar utomlands?
Men inte betalar man in all skatt, moms, avgifter mm till ngn i byn heller prec? (om man iinte råkar bo i 08-land)

Jag varken kan eller vill föra talan för alla företag i landet men dom jag har god insikt i (dvs egna och där jag är delägare)
har inte varit behjälpta på ngt sätt av det tyvärr. För att vara ärlig så hoppades jag tom på att krisen skulle skapa lite fler arbetslösa som man kunde anställa men icke, vet inte riktigt var alla % arbetslöshet häromkring finns men det är då inte lätt att hitta personal iaf och jag vet andra firmor med samma problem.

Nu är det förvisso nyproduktion vi arbeter med huvudsakligen och det blir inte riktgt samma sak som tex takläggare eller inredningsnickare men vi har så gott som dagligen diskutionen med kunder om dom kan få sin friggebod eller garage som ROT och sedan ska man argumentera om hurtillvida det är möjligt, om man kan skriva mer arbetstid och mindre material, om man kan skriva ngt annat på kvittot än friggebod osv osv
Dessutom ska man då i alla gråzoner som när man river och bygger ett nytt garage som är hopbyggt med huset ringa skattemyndigheten, sitta i två timmar tel-kö för att få svar på om detta är ROT eller ej.
Så en uppskattningär att ett ROT-jobb för oss tagit i snitt 2timmar redan innan det ev ska krånglas med faktureringen och det blir div fel där.
 
Jag tror inte att ROT skapades för att rädda några hantverkare snarare för att fler skulle anlita VIT arbetskraft. Bara att få över en stor del till vitt ger mer än vad som betalas ut.

Nu tror jag ingen här kommer att säga att ja numera är det många fler som vill ha vitt jämfört med innan ROT.

Själv är jag inte hantverkare så jag kan inte jämföra.
 
Tar upp en gammal tråd, nu som Marlene Eskilsson här på bygga hushar skrivit om just Rotavdraget.
Man kan ju börja undra efter att ha läst hur rotavdraget har påverkat priserna vem som egentligen skulle dra nytta av avdragen. Var det för att konsumenterna skulle spara pengar på att fixa upp sina hus, eller var det för att hantverkarna skulle tjäna mer?

http://www.byggahus.se/bloggar/marlene+eskilsson/2879-hojda-hantverkarpriser-efter-rot.html

Jämförelsen som hon skriver om " 2009 låg timpriset på 390-450 kr. I dag kostar det i genomsnitt 450-570 kr per timma att anlita hantverkare i Stockholm" . Men man måste ju på 2 år räkna med lite ökning i priserna, men från ett max pris på 450 till 570, blir ju liksom 120 spänn i timmen på 2 år? Hur kan det försvaras? Jag har då sannerligen inte gått upp 60 kr i timmen vare år dom 2 siste åren. Då blir det ju helt fel att säga att man "Tjänar" på rotavdraget..

Skulle gilla att höra från andra om hur det har blivit för er som utnyttjat Rotavdraget.
 
Nej det är nog säkert bra för staten. Men nu tänkte jag mer på förbrukarna än på företag och stat..
 
Nu höjer hantverkarna timpriserna i det dolda, och inom en snar framtid sitter kunderna och betalar samma timpris som tidigare även när dom nyttjar ROT.
 
Mikael_L
Och då finns det väl utrymme för en svartmarknad igen. ;)

Som dessutom är bättre för utförarna, då dom snart kan få lika mycket svart, som dom fick vitt för några år sedan.
 
Thomas Lundquist
MrTim skrev:
Nu höjer hantverkarna timpriserna i det dolda, och inom en snar framtid sitter kunderna och betalar samma timpris som tidigare även när dom nyttjar ROT.
Berätta gärna för mig hur det kan höjas timpriser "i det dolda" då hantverkares timpriser publiceras konstant.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.