Det som är lite intressant tycker jag har pratat med folk i städbranchen, som har haft rotavdrag längre, är att de välkomnar att avdraget dras på en gång. Vilka fördelar kan det vara som städbranschen ser som inte hantverkarna ser? Kan det kanske vara den ökade efterfrågan som kan komma med att köparna inte måste lägga ut pengarna ur sin egen ficka
 
Städbranchens fakturor kanske rent generellt är lägre än en snickares. Mindre risk för krångel.
 
JObbar själv mycket mot privatkunder som snickare/målare och renoverar fönster. Har man koll på sitt faktureringsprogram så vore det fan om det skulle ta mer än 30 minuter per faktura att administrera. Så en admin.avgift på 150-200+moms är nog vad som vore skäligt att debitera. Vi skickar bara in en lapp till skatteverket med 6 st rutor som fylls i och det går att lägga mängder med kunder på samma lapp.

Lagavulin som gillar ROT(frukter i ugn)
 
Mikael_L
Daniel_N skrev:
Jag tycker att problemet ligger lite i att det är skattebetalarna som bekostar ROT-avdraget. Och tanken var väl att hindra byggfirmor att kursa (visst, kursar de så blir det ännu dyrare för skattebetalarna). Då kan det kännas lite magstarkt att det istället innebär att hantverkarna kan höja sin debitering. Ur ett nationalekonomiskt perspektiv då.
En annan önskad effekt av ROT var att svartarbete skulle minska.
Om det vita arbetet går upp rejält i pris så finns det fortfarande ett utrymme för svartjobb.



Nu uppmanar jag alla som kan gräva fram reella och faktiska prisexempel att posta, både om exemplet visar på höjning eller inte.

T.ex. att man vet att firman man jobbar på har ändrat (eller inte ändrat) timdebiteringen.
Att samma sorts jobb som utfördes förra året nu kostade xxxx...
osv.
 
Jobbar också som hantverkare och har inte höjt min timdeb. ligger på 320:-+moms

håller helt med Lagavulin tar max 30min att skriva ut faktura och underlag till SKV
tar inget i admin.avg heller , har dock 10dagar netto till kund (får oftast pengarna efter 3-5dagar)
 
Det är ju inte så enkelt att "hantverkarna" kan välja att dubblera sina timdebiteringar. För jäklar vad nya hantverkare som bjöd under det skulle poppa fram.

Jag tycker det är bra att svartarbetet minskar, det gör mig inget om hantverkarna kan ta ut 5-10% extra, då kanske det blir fler hantverkare att välja på.
 
Det tar betydligt mer än 30 minuter om kunderna t ex oavsiktligt lämnat fel uppgifter och man skall försöka reda ut med skatteverket varför de inte betalade ut några pengar.

Skatteverket skriver nämligen inte varför i sitt brev utan det får man sitta i telefonkö för att få reda på *suck*

/Kent
 
snickarboden skrev:
Det tar betydligt mer än 30 minuter om kunderna t ex oavsiktligt lämnat fel uppgifter och man skall försöka reda ut med skatteverket varför de inte betalade ut några pengar.

Skatteverket skriver nämligen inte varför i sitt brev utan det får man sitta i telefonkö för att få reda på *suck*

/Kent
Visst kan det ligga lite i det du skriver, men samtidigt behöver de inte vara så svårt.

Det är totalt 13st rutor man ska fylla i på blanketten som ska skickas in.

1. Ansökningsdatum
2. Nummer på ansökan
3. Företagarens namn
4. Företagarens adress
5. Företagarens organisationsnummer
6. Kundens personnummer
7. Kundens fastighetsbeteckning
8. Betalningsdatum
9. Pris på arbetet
10. Belopp du fått betalt
11. Belopp du begär
12. Underskrift
13. Telefonnummer

De enda uppgifter du som företagare ska ta reda på av kunden är de två fetstilta, och jag får ju sannolikt hoppas att kunden kan sitt personnummer och fast.bet...:rolleyes:

I annat fall kan du ju alltid registrera dig på www.upplysning.se där du med lätthet kan ta reda på dina kunders personnummer genom att bara veta namn och adress.

Fastighetsbeteckningen kan man ju sedan ringa till skatteverket och få reda på.

Annars är det enklaste att man ber kunden från början om en kopia på lagfarten på vilken man kan utläsa båda dessa uppgifterna så att det verkligen blir rätt.
 
vi har räknat ut att självkostnadspriset ligger på ca 200 pix ink. moms, det är oxå vad vi debiterar vid ROT-jobb. Har aldrig ifrågasatts och dom vi pratat med tycker det är helt OK.
 
Paul>Det är exakt de sakerna som blivit fel vid några tillfällen, dvs uppgifter om fastigheten och personnr. Tro mig, det tar rätt mycket extra tid att reda upp det där.

Problemet är att systemet fungerar tydligen hyfsat under förutsättning att alla uppgifter är korrekta men det finns inga fungerande rutiner då något blivit fel.
Att behöva ringa skatteverket för att få reda på vilken uppgift som är felaktig är totalt vansinne.

/Kent
 
snickarboden skrev:
Paul>Det är exakt de sakerna som blivit fel vid några tillfällen, dvs uppgifter om fastigheten och personnr. Tro mig, det tar rätt mycket extra tid att reda upp det där.

Problemet är att systemet fungerar tydligen hyfsat under förutsättning att alla uppgifter är korrekta men det finns inga fungerande rutiner då något blivit fel.
Att behöva ringa skatteverket för att få reda på vilken uppgift som är felaktig är totalt vansinne.

/Kent
Ja ja, jag har ingen anledning att misstro dig, men tycker dock det är otroligt att det ska behöva bli fel på dessa två enkla uppgifter.
Kunden borde ju med lätthet kunna ta fram en kopia på sin lagfart tycker jag.

Jag är tacksam för att jag själv ofta slipper dessa ROT-jobb och extra strul. :D

Mängder av kollegor i min omgivning som jag pratat med vägrar att ta på sig ROT-jobb om de ska köra enligt fakturamodellen och förklarar istället för kunden att det är bättre de själv gör sina avdrag för att slippa få kvarskatt sen.
Det är nämligen så att merparten som utnyttjar detta med ROT kommer få en smäll i nacken...var så säkra... :cool:
 
pappskallen skrev:
vi har räknat ut att självkostnadspriset ligger på ca 200 pix ink. moms, det är oxå vad vi debiterar vid ROT-jobb. Har aldrig ifrågasatts och dom vi pratat med tycker det är helt OK.
Skulle vara intressant att läsa vilken formel ni använt för att räkna ut denna summa

:D;)
 
URL="http://www.hamtplats.lm.se/fsok_alla/start.jsp"]http://www.hamtplats.lm.se/fsok_alla/start.jsp[/URL]
här kan man kolla upp fastighetsbeteckningar om man vet adress och kommun

http://www.personnummer.nu/[
här brukar jag kolla så personnummer stämmer med kontrollsiffror osv
 
Det är märkligt att det finns så mycket svårigheter med ROT-avdraget. Jag har inte haft några som helst problem med felaktiga uppgifter från kunder. Den extratid det tar att administrera avdraget är försumbar för mig.
Vad det gäller bakslagen för kunderna när de vid deklarationen upptäcker att de tagit ut mer pengar än vad de betalat in under året så är det ju inte konstigare än att man ibland får restskatt.
Som hantverkare tycker jag dessutom att det inte är någon som helst nackdel med ROT-avdragsjobben i förhållande till andra jobb.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.