Paul-Staffanstorp skrev:
Skulle vara intressant att läsa vilken formel ni använt för att räkna ut denna summa

:D;)

A x B + C = D

A=extra tid rotobjekt (snitt)

B=Timpeng för den person vilket det medför den extra tid som anges som A

C=Adimistrativa kostnader

D=Priset vi debiterar ROT-kunder
 
nino skrev:
URL="http://www.hamtplats.lm.se/fsok_alla/start.jsp"]http://www.hamtplats.lm.se/fsok_alla/start.jsp[/url]
här kan man kolla upp fastighetsbeteckningar om man vet adress och kommun

[länk][
här brukar jag kolla så personnummer stämmer med kontrollsiffror osv
Den första länken var ju bra för att få reda på fastighetsbeteckningen, men den andra för personnummer hjälper ju inte en speciellt mycket i detta fallet. ;)

Tackar för den första. :)
 
pappskallen skrev:
A x B + C = D

A=extra tid rotobjekt (snitt)

B=Timpeng för den person vilket det medför den extra tid som anges som A

C=Adimistrativa kostnader

D=Priset vi debiterar ROT-kunder
:D:D:D

Jo, den var ju bra...
Dock visar den ju inte att man får en snittsumma på 200:- i merkostnad för att det är ett ROT-jobb jämfört med ett arbete där man slipper fylla i blanketten och posta den till skatteverket.

Men visst.... jag ska inte vara kinkig... :rolleyes:
 
Paul-Staffanstorp skrev:
:D:D:D

Jo, den var ju bra...
Dock visar den ju inte att man får en snittsumma på 200:- i merkostnad för att det är ett ROT-jobb jämfört med ett arbete där man slipper fylla i blanketten och posta den till skatteverket.

Men visst.... jag ska inte vara kinkig... :rolleyes:
Merarbetet är givetvis mer än att bara posta blanketten.......

Diskussioner med kunden om hur allt fungerar, vi skickar en blankett som kunden ska skriva under där han försäkrar att denne är berättigad till rot-avdrag -blir ofta ett telefonsamtal kring detta osv............en halvtimme går fort.
 
pappskallen skrev:
Merarbetet är givetvis mer än att bara posta blanketten.......

Diskussioner med kunden om hur allt fungerar, vi skickar en blankett som kunden ska skriva under där han försäkrar att denne är berättigad till rot-avdrag -blir ofta ett telefonsamtal kring detta osv............en halvtimme går fort.
Skulle vilja påstå att 3-5 timmar går fort med när man först skall försöka få reda på om det aktuella jobbe är rot-berättigat eller inte och blir runtslussad till olika telköer mm
Sedan vill man ha en stund till att reda upp allt med kunden och ännu mer tid att försöka få sina pengar i näven när skattemyndigheten i eftrhand vägrat betala (utan att säga varför)
Vissa extremfall har vi lagt bortemot 15timmar på att reda ut och det är garanterat en förlustaffär 15*460=6900kr.
Tacka vet jag kontanta pengar i näven efter utfört arbete!
 
När det blir tal på ROT avdrag så:
1 Frågar jag mina kunder om dom äger fastigheten
2 Om dom har gjort nått jobb ROT-jobb under året
3 Om dom vet att det kan bli restskatt om dom drar för mycket
Tar 2min

Sen skriver jag ner personnr och fastighetsbeteckning 2min till
Är dom 2 ägare så frågar jag om / hur dom ska dela 1min till

Fakturerar där skriver jag i persnr och fast.bet. 1min
efter 3-5dagar när jag fått pengarna så skriver jag utbetalningslappen till skv tar 2min och postar den
10min max! brukar kolla så jag skrivit personnr rätt på ovanstående länk, talar iof bara om personnr är rätt skrivet inte att det är rätt person

Iof gör jag bara jobb som jag vet att är ROT avdragsberättigade, målning badrumsrenovering, mattläggning, golvslipning osv
 
nino skrev:
När det blir tal på ROT avdrag så:
1 Frågar jag mina kunder om dom äger fastigheten
2 Om dom har gjort nått jobb ROT-jobb under året
3 Om dom vet att det kan bli restskatt om dom drar för mycket
Bra extra service! En del vet nog inte att man kan dra av för mycket så att säga.

Skickar du en faktura med bägge personernas andel utskrivet, eller gör du två separata?
 
En faktura med total summan som kunden ska betala, där står inget om delning
det är i en annan del av programet (SPCS VISMA 500)
Skriver beloppen på blanetten till SKV, kunden får helt enkelt lita på mig :)
 
Jasså, kan man göra på det viset? Det låter ju smidigt i så fall. Hoppas det är kollat med SKV.
 
Nej jag har inte kollat med SKV.
Men jag har skickat in 2 olika ansökningar om utbetalning och pengarna har kommit inom 10 dagar
På fakturan till kunden är det väl ganska onödigt att skriva : Anders ANdersson ska dra av 10000:- och fru andersson ska dra av 20000 det vet dom ju redan.
På fakturan står det Totala beloppet 80000, avgår skattereduktion30000, Att betala 50000:- På SKV blanketten skriver jag det på 2 olika "kunder" med personnr fastightetsbeteckning osv
 
optimum
Men för katten, rot avdraget var till för att ni hantverkare skulle undvika att gå samma väg till mötes som många industriarbetare. Att era företag då har mage att ta ut en avgift för att fylla i en blankett måste väll vara i det sniknaste laget. Kan knappast tagit mer än 5 minuter att fylla i. Inse det omvända hur mycket tid ni skulle fått lägga på facklig förhandlingar mm för att göra er av med övertalig personal. Och sedan den ångest för att berätta för drabbade medarbetare att de måste lämna företaget. Jag lovar att många är sömnlösa inför sådant. Fick själv meddela flera av mina medarbetare att deras tid på företaget var över. Hade gladeligen fyllt i tusentals blanketter för att sluppit vara med om eländet och jag kan lova att mina medarbetare gärna hjälp till att fylla i blanketter.

Men ni era snikna stackare ska ta ut en avgift.

Och sedan till de som har mage att höjja kostnaderna, fy fa... för sådant.

Rot avdraget var för att behålla sysselsättning.
Sniket.

/Roland
 
I en marknadsekonomi sätts priset till vad kunden är beredd att betala. Om staten hjälper till med hälften så höjer säljaren naturligtvis priset. Inget konstigt med det.
 
För att vara helt uppriktig så har inte jag bett om ngt ROT avdrag heller för vi hade full beläggning utan det med men OM man nu ska göra merarbete för att en kund ska spara pengar på det så vet jag inte varför jag ska behöva förlora på det?
Handlar inte om att vara sniken på ngt sätt men om det nu är så att ngn blir hjälpt av att få fler arbeten pga ROT avdraget så står det dom helt fritt att inte ta ut ngn extraavgift för detta eller hur? Likaledes fritt för kunden att välja denna firma i första hand om dom anser dom lämpliga för arbetet och gör dom det inte så finns det troligtvis en orsak.
 
Det är väldigt intressant att följa debatten om ROT-bidrag. Många hantverkare verkar tycka att idén är ganska kass och hela historien bara besvärlig. Som det verkar så har de flesta hantverkare redan fullt upp och ROT-bidraget skapar bara extra problem. Känns spontant som att man kan kasta skattepengar efter någon som inte har så fullt upp och där "bidraget" bara känns som en extra börda.
 
Det är nog mest det korkade sättet det är utformat på som ställer till det mr_bygg.
Varför kunde inte "svensson" själva söka oc få det utbetalt genom att visa en kopia på fakturan bara istället för att blanda in hantverkaren och skapa en massa osäkerhet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.