Någon sa till mig att ROT-avdraget på 50% av arbetskostnaden aldrig blir 50% eftersom hantverkarna nu passar på att höja sina priser (mer än vanligt...) så att den egentliga besparingen kanske bara blir 15-20% jämfört med innan ROT. Nån som har koll på prisläget före och efter?
 
N
Jag har faktiskt inga i min närmsta krets som höjt sina priser speciellt mycket som det påstås att många gjort...
Det rör sig om småpengar för att kunna täcka upp merkostnaderna för att göra det arbete som krävs i och med ROT-avdraget.
Själv har jag nyligen höjt min timdebitering med 25:- +moms, men detta är inte enbart med tanke på ROT-avdraget utan detta är den första höjning jag gjort på över fyra år så den svarar ju bara för en normal höjning egentligen.

Mvh

Köksmontören
 
Takläggaren jag använt har i allafall gjort det.
Det kan man se på att två likartade jobb från samma firma stigit med ungefär 100 % på 3 år
 
Ganska övertygad om att de tar chansen till "prisjustering!"
 
Klart man gör det, det är ju inte för inte det alltid är hantverkare anslutna till byggnads som står utan job senare bara för man har en sådan kortsiktighet i sina lönepolicys etc och vi har byggkriser etc. Ocker heter det ...
 
Rot-avdrag är till för att öka efterfrågan på tjänster. Efterfrågas det mer än vad som kan erbjudas så visst höjs priserna. Ganska logiskt.
 
Förstår inte heller problemet, konkurrensen är väl i grunden oförändrat, att det sedan blir högre tryck på marknaden höjer naturligtvis priserna priserna.
och är man inte nöjd med att Svenne snickare höjt sin timdebitering är det väl bara att gå till någon annan??
 
Priserna kommer helt säkert att öka. Det har varit likadant vid tidigare, liknande skatterabatter. Dels så innebär det att efterfrågan ökar, dels kommer uppdragstagarna att höja sina priser av det enkla skälet att de kan.

Detta får naturligtvis en del konsekvenser ur fördelningssynpunkt. En person som inte har särskilt hög lön, och därigenom inte har samma möjlighet till skattereduktion, kommer i framtiden att ha ännu mindre möjlighet att anlita hantverkare.
 
Kan också vara så att materialpåslaget händelsevis vandrat över lite till timdebiteringen. 50% på ett ställe kan fort bli 100% på det andra utan att konsumenten drabbas ;)

Vet inget bara spekulerar :)
 
Precis, i en uppgörelse med kunden kan man ju, rent hypotetiskt givetvis, sälja materialet till nettopris och istället driva upp timdebiteringen så kunden får mer att kvitta mot.
 
Man kan också, helt hypotetiskt, mer eller mindre skänka bort materialet, och sedan lägga på mer arbetstid.
Det blir också, rent praktiskt, bättre att använda produkter som är så lite prefabricerade som möjligt. Dvs köp inte färdigmålade lister, utan köp omålade och måla dem på byggarbetsplatsen.
 
Detta kanske inte hör till denna tråd, men jag postar den iaf.
Jag var och kompletteringshandla lite virke på Beijer, och när jag skulle betala såg jag en stor skylt vid kassan: "Priserna på virke har ökat med 30% den 1/7 p.g.a höjda importpriser" Detta tycker jag är mycket konstigt när varken byggmax eller bauhaus har höjt...? det råspontade virket jag köpte blev 900: dyrare än vad som stod på deras hemsida...
Jag hade redan lastat kärran och jag hade lite brått, så jag betalade och sa inget. Men jag kommer nog inte handla där mer, jag känner mig lite lurad, eftersom inga andra har höjt.
 
pappskallen skrev:
Förstår inte heller problemet, konkurrensen är väl i grunden oförändrat, att det sedan blir högre tryck på marknaden höjer naturligtvis priserna priserna.
och är man inte nöjd med att Svenne snickare höjt sin timdebitering är det väl bara att gå till någon annan??
Jag tycker att problemet ligger lite i att det är skattebetalarna som bekostar ROT-avdraget. Och tanken var väl att hindra byggfirmor att kursa (visst, kursar de så blir det ännu dyrare för skattebetalarna). Då kan det kännas lite magstarkt att det istället innebär att hantverkarna kan höja sin debitering. Ur ett nationalekonomiskt perspektiv då.
 
andersmc skrev:
Man kan också, helt hypotetiskt, mer eller mindre skänka bort materialet, och sedan lägga på mer arbetstid.
Njaaa...jag som beställare skulle absolut inte gå med på detta,vill inte råka ut för att få bakslag på hela summan. Men det gamla ofoget med låga timpriser och saltning av materialet kan man jue hoppas att det försvinner
 
Nej, det är möjligt att du inte går med på det. Men det finns tusentals andra som säkert tycker att det är en lysande idé. Och det är faktiskt inte förbjudet att sälja prylar till underpris. Lika lite är ROT-avdraget kopplat till någon specifik timdebitering. Så vill rörmokaren ta 800 kr/h i fortsättningen så är det i alla fall ingenting som skattemyndigheterna kan göra mycket åt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.