Hör är ute delen
 
OMG kolla hur mycket fick vi igår
 
  • Mobilskärmdump visar ett stapeldiagram över elanvändning den 7 januari 2024, totalt 172,63 kWh.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker inte förbrukningen är anmärkningsvärd alls med ett stort gammalt hus och luftvattenvärmepump när det är rejält kallt. F2120-12 ger bara ca 6 kW värme med COP 2 vid -21 °C ute. El-patronen måste då fylla upp resten och så tillkommer ju driften av värmepumpen på 3 kW. Blir vanligtvis ännu högre förbrukning än ni sett nu men braseldningen har hjälpt till att sänka el-förbrukningen. F2120-12 är också något klent dimensionerad tycker jag, en lite kraftigare värmepump hade förmodligen varit bra.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 3 till
  • Laddar…
Tillägg: Om ni inte vill behöva elda så mycket som ni gör, kan man även sätta in en luftluftvärmepump i huset som komplement till luftvattenvärmepumpen. T.ex. Mitsubishi Electric Sumo RW35 som ger 5,3 kW värme vid -15 °C ute och 4 kW värme vid -25 °C. Då minskar man användningen av el-patronen i VVM 325 och som bonus får man även kyla på sommaren om man vill.
 
  • Gilla
Kardan79 och 1 till
  • Laddar…
L Linda Haj skrev:
Huset är helt renoverad inne och ute vi har ändrat allting
Det spelar tyvärr ingen roll för husets funktion eller uppvärmning om ni renoverar köket, badrummen eller målar om. Fönstren hjälper säkerligen lite, men även det är marginellt jämfört med om ni har isolerat taket/vinden, väggarna etc. Har ni isolerat huset ordentligt så kanske dessa 200+kwh som huset kräver per dygn är lite högt, annars är det säkert fullt normalt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Du skriver att huset är helrenoverat. Vad menas med det? Hur mycket isolering har ni lagt på på vinden och fasaden? Jag antar att huset från början var tämligen oisolerat?

Jag bor i ett hus på drygt 200kvm där enbart vinden är isolerad, inget i väggarna (byggår 1925) och här drar det ca 150kwh per dygn när det är såhär kallt. Luftvärmepump samt en del eldning i kaminer och kakelugnar står för uppvärmningen.
 
Lutar det inte bara åt att det är den här förbrukningen man kan förvänta sig med en luft/vatten värmepump när det är såhär kallt? Värmepumpen går med dålig COP när det är kallt och det tillsammans med husets höga värmebehov vid de låga utetemperaturerna gör att förbrukningen sticker kraftigt vid dessa temperaturer.

Som tur är så är det ju sällan såhär kallt och sällan några längre perioder. Hade det varit det hade ingen valt luft/vatten värmepumpar.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
F
K Kallens skrev:
Lutar det inte bara åt att det är den här förbrukningen man kan förvänta sig med en luft/vatten värmepump när det är såhär kallt? Värmepumpen går med dålig COP när det är kallt och det tillsammans med husets höga värmebehov vid de låga utetemperaturerna gör att förbrukningen sticker kraftigt vid dessa temperaturer.

Som tur är så är det ju sällan såhär kallt och sällan några längre perioder. Hade det varit det hade ingen valt luft/vatten värmepumpar.
Jag såg inte var huset står. Kikade lite i pappen för vår Ecodan. I -15 ska den ge 7.1kw och -20 4.9kw. Inte fy skam. Men de enstaka gångerna det händer i skåne är det bara att tända en brasa 😅


Ts: Det ser ut som på din bild att varmvattnet är 56 grader? Vet du vad ni har för maxgräns? Den kan du sänka till t ex 52 grader lätt.

Du har också så kallad designkamin. Så den är ju mest för mys och inte uppvärmning så ger inte supermycket. Har du golvfläkt kan du sätta den för att försöka blanda runt luften och värmen lite bättre.

Vad har ni för ventilation? Självdrag?
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
M Maledictus skrev:
Du skriver att huset är helrenoverat. Vad menas med det? Hur mycket isolering har ni lagt på på vinden och fasaden? Jag antar att huset från början var tämligen oisolerat?

Jag bor i ett hus på drygt 200kvm där enbart vinden är isolerad, inget i väggarna (byggår 1925) och här drar det ca 150kwh per dygn när det är såhär kallt. Luftvärmepump samt en del eldning i kaminer och kakelugnar står för uppvärmningen.
Jo, vi har isolerat köket och alla väggar i huset
 
F
L Linda Haj skrev:
Jo, vi har isolerat köket och alla väggar i huset
Mer än vad som fanns tidigare?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Mer än vad som fanns tidigare?
Jo
 
Hej

Har exakt samma pump som dig. Jag tror inte de e något fel på din pump.

Vi värmer nästan 300kvm 20-21grader vintertid. Dåligt isolerat hus förutom ovanvåningen som är nygjord och isolerad samt golvvärme. 3 glas fönster och klena radiatorer överallt annars.

Får hålla hög framledning, 44grader vid 0 grader utomhus och 49gradet vid minus 10 för att hålla temperaturerna.

När maskinen gör varmvatten till dusch och bad och när den avfrostar så får den spetsa med 2kw elpatron för att hjälpa till vid ca -5 imed vi håller så hög framledning.

Nu bor vi i södra Skåne, hade vi bott där du bor hade vi garanterat haft samma siffror som er.

Duscha mindre/snabbare. Skaffa större radiatorer så ni kan sänka framledning. Annars inget fel på ert hus (förmodligen inget fel, inte läst allt då du delat upp all info över hela tråden och inte i första inlägget som man bör)
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Men imorgon kommer elektrikern och den som har monterat pumpen och kollar igen, och han ska montera innegivaren inomhus så att när vi eldar känner pumpen att det är varmt i huset? Vad om den kan hjälpa
 
F
L Linda Haj skrev:
Men imorgon kommer elektrikern och den som har monterat pumpen och kollar igen, och han ska montera innegivaren inomhus så att när vi eldar känner pumpen att det är varmt i huset? Vad om den kan hjälpa
Det hjälper nog men det kommer bli kallt i rummen som kaminen inte når.

Vi har innegivare och bara 120 kvadrat, enplan. Såfort vi eldar så kallnar rummen längst bort rejält. Men då det är sovrum är det ok för oss, gillar sova svalt.
 
Redigerat:
Om de är hos er som i många andra äldre hus så medför flitigt eldande att ventilationen ökar i motsvarande grad. När ni börjar elda åker massor av kallluft utifrån in i ventiler/springor som värms upp innan den åker ut i skorstenen. Detta gäller såklart inte i lika stor grad om kaminen har separat luftintag.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.