Jag har en fråga angående hjälpmedel för att hänga upp whiteboards och tunga skåp på väggen. I mitt arbete gör jag detta ofta ensam och skulle behöva någon form av hjälpmedel, kanske ett smart stativ eller dylikt, för att dels avlasta tyngden och dels för att få den rak och på rätt höjd. Någon som har ett bra tips?

Det finn riggar för att använda när man sätter fönster, en sådan skulle nog funka bra, Smartlift har jag för mig att de heter. men de är ju inte de smidigaste som finns. tittar man på dem kanske man kan göra en egen lösning

Har man möjlighet att påverka vad som skall hängas upp så är det ju en bra ide att välja sådant som upp mha skena eller typ "fransk upphängning". Men då hade du kanske inte behövt ställa frågan.

Jag gör samma sak - i princip aldrig - men de få gånger det hänt så har jag funderat på att man kanske skulle kunna fixa till något med hjälp av en eller två domkrafter. Tack och lov så brukar jag ta mitt förnuft till fånga och inse att det är bara att sluta fundera och göra jobbet istället annars hade det inte hänt mycket. Jag har alltså inte kommit längre än så i mina tankar. Men jag tycker att det borde finnas någon som tänkt längre och producerat ett sådant hjälpmedel.

En slags vertikal skivlift?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.