Lycka till och återkom med hur det gick!
 
  • Gilla
Gillestugan
  • Laddar…
Jag hade försökt fixa ett eget avtal med hyresvärden där hyresvärden ger er möjlighet att fortsätta hyra lägenheten ifall säljarna inte flyttar ut ur huset och skickar ett skriftligt medgivande till säljaren om att dessa är godkända, med kopia till er. Som motprestation erbjuder ni er att ersätta värden för hyresbortfall under några månader ifall lägenheten står tom. Då slipper ni riskera att stå utan bostad, och värden får ett incitament att snabbt fixa ett skriftligt godkännande.
 
  • Gilla
Enolf och 1 till
  • Laddar…
Gillestugan skrev:
Då kommer nästa "kalldush"... Min hyresvärd ringer mig och berättar att säljaren har ringt honom och förklarat hur dåligt denne mår och att den ej har råd att hyra lägenheten utav honom. (Vilket var lite väntat, då säljaren kanske tror/vill/försöka kunna utnyttja klausulen i köpekontraktet om att hyresvärden skriftligen måste godkänna säljaren som ny hyresgäst efter mig och min familj).

Jag tycker det låter som om säljaren ångrar klausulen och kanske är rädd för att denne måste flytta in i en lägenhet som denne inte har råd med. Säljaren har tydligt visat att denne inte ämnar fullfölja den delen av avtalet och eftersom det inte är någon belastning för er att ta bort den klausulen så tycker jag att den ska bort och resten av avtalet gäller. Säljaren har satt sig en prekär situation och ni har övertaget i förhandlingen. Antingen så skrivs inget tilläggsavtal och då gäller avtalet som det är skrivet eller så är ni "snälla" och befriar säljaren från sin "boja" att ta över hyresrätten med ett tilläggsavtal där det framgår att denne avsäger sig hyresrätten.

Jag tycker att det är dags för mäklaren att visa framfötterna och lösa den här situationen. Det är ingen rocket science och det borde vara vardagsmat för en mäklare att dels hantera ångerfulla personer och skapa tilläggsavtal. Hur som helst så ska ni ha huset på det tillträdesdatum som står i kontraktet.
 
Ja det är ju ett sidospår som jag inte riktigt tänkt på, att det kan vara så att säljaren inte vill ha lägenheten och ser just det som en stor börda, iom att denne tidigare bett om just det, att få ta över lägenheten...

Detta ska jag kolla/ta upp med mäklaren fortast möjligt imorgon!

Tack
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Jag har idag pratat med bla mäklaren, och han menar på att säljaren försöker använda sig utav den klausulen i kontraktet > "medgivandet av min hyresvärd för att hon ska få ta över lägenheten" som ett skäl till att kunna häva köpet.
 
Jag sa att vi inte kommer att gå med på det (så att hon är medveten om det), jag sa även att när jag och hyresvärden sitter och väntar på henne med kontraktspapperen för lägenheten i handen och hon inte dyker upp, så kan väl det inte vara ett skäl för henne att kunna dra sig ur husförsäljningen???
 
Börjar bli rent förbannad (igen) !
 
Har ni fått reda på varför säljaren ändrat sig?
 
Gillestugan skrev:
Jag sa att vi inte kommer att gå med på det (så att hon är medveten om det), jag sa även att när jag och hyresvärden sitter och väntar på henne med kontraktspapperen för lägenheten i handen och hon inte dyker upp, så kan väl det inte vara ett skäl för henne att kunna dra sig ur husförsäljningen???
Nä, då har du uppfyllt kontraktet till fullo. Har du kopia på kontraktet från hyresvärden så är det ju ännu bättre.
 
pelle242 skrev:
Har ni fått reda på varför säljaren ändrat sig?
Säljaren har, enkelt uttryckt, bara ångrat sig.
 
anders07 skrev:
Nä, då har du uppfyllt kontraktet till fullo. Har du kopia på kontraktet från hyresvärden så är det ju ännu bättre.
Ja inte ska man kunna häva ett kontrakt för en sådan simpel (idiotisk) sak.

Ska prata mer med hyresvärden i veckan och lösa "allt på papper".
 
Eller ska man gå den vägen att man stämmer säljaren på ett visst belopp (vad är skäligt?) och försöker hitta sig ett annat hus?

Men saken är ju den att både jag och de i min familj redan har flyttat in i detta huset mentalt.
 
Som jag tolkar det är det ju inget krav att säljaren skall överta kontraktet på hyresrätten för att köpet skall gå igenom utan endast att ni skall möjliggöra detta med hjälp av hyresvärden. Om hon sedan väljer att inte hyra lägenheten har hon ju i och för sig begått ett kontraktsbrott, men den enda som förlorar på det är ju hyresvärden som i så fall blir utan hyresintäkter. Hon kan alltså inte ångra hela köpet genom att välja att inte hyra lägenheten, då den delen är en fördel för henne samt att hon har skrivit in paragrafen i kontraktet och därmed skall den tolkas till er fördel.
 
  • Gilla
Gillestugan
  • Laddar…
Ja så tänker jag oxå, sunt helt enkelt.

Hyresvärden är inte orolig, och håller sig smidig mot oss, så det känns inte som ett problem just nu, vi skulle i värsta fall kunna bo kvar lite längre, eller om möjligt flytta lite tidigare (om en annan godkänd hyresgäst skulle kunna ta över snabbt och smidigt)
 
Säljaren kommer inte ur det här utan att det kostar rejält. Att de motverkar övertag av lägenheten får ju även de anses som kontraktsbrott och kommet inte göra dem fria från affären.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.