Nej, hyreslägenheten är inte en del i affären på det viset.

Utan enbart en "sak" som kom upp på tal när jag och säljaren skrev kontrakt, att säljaren då önskade att kunna ta över lägenheten om hyresvärden godkände det. Så därför skrev mäklaren ner det som en liten klausul i kontraktet.
 
Tidigare kunde hyreskontrakt användas som del i ett köp och hyresvärden kunde inte neka. Detta är dock ändrat nu så hyresvärden kan tvärvägra om h*n så vill. Jag har ingått i en sådan affär en gång så jag fick ett 1:a-handskontrakt och nu när vi köpte vårt hus var det inte ens idé att försöka eftersom hyresvärden hade anammat de nya reglerna.

Detta är dock inte något som berör TS problematik så detta inlägg får anses som en parentes.
 
Gillestugan skrev:
Nej, hyreslägenheten är inte en del i affären på det viset.

Utan enbart en "sak" som kom upp på tal när jag och säljaren skrev kontrakt, att säljaren då önskade att kunna ta över lägenheten om hyresvärden godkände det. Så därför skrev mäklaren ner det som en liten klausul i kontraktet.
Här undrar jag om mäklaren verkligen agerat rätt. Klausulen känns, som redan nämnts, lite tveksam och varför var det tvunget att ens skriva in det? Det hade ju kunnat lösas utanför kontraktsskrivningen...
 
Om man tänker sig att säljaren vill nyttja klausulen till att få avtalet hävt, så kan ju säljaren "straffa ut sig" mot hyresvärden. Om säljaren ex. kommer på mötet och deklarerar att lägenheten är tänkt att hyras ut i andra hand per timme till prostituerade, så lär inte värden skriva kontrakt. Och troligen kan man hitta på något lite mindre dramatiskt för att uppnå syftet.
 
hempularen skrev:
Om man tänker sig att säljaren vill nyttja klausulen till att få avtalet hävt, så kan ju säljaren "straffa ut sig" mot hyresvärden. Om säljaren ex. kommer på mötet och deklarerar att lägenheten är tänkt att hyras ut i andra hand per timme till prostituerade, så lär inte värden skriva kontrakt. Och troligen kan man hitta på något lite mindre dramatiskt för att uppnå syftet.
Det är detta jag undrar mest över, om säljaren kan/får göra så, och i så fall om det kan komma att "godkännas" som rätt för säljaren att kunna häva försäljningen av huset???
 
peternicklas
Gillestugan skrev:
Det är detta jag undrar mest över, om säljaren kan/får göra så, och i så fall om det kan komma att "godkännas" som rätt för säljaren att kunna häva försäljningen av huset???
Finns det ett avtal som bara ska skrivas på av säljaren så är din del avklarad. Vill inte säljaren, av någon anledning, skriva på avtalet så får ju säljaren stå för det. Svårt att häva ett kontrakt för den saken.
 
Ok, så om säljaren inte skriver på och väljer att ta över lägenheten så ska det inte kunna orsaka att vårat kontrakt ej gäller?
 
Kontraktet finns inte än, utan ska skrivas (var det tänkt) på Tisdag då jag, min hyresvärd och säljaren ska träffas.

Så jag är ju rädd för att jag inte kan få ett kontrakt skrivet på lägenheten till säljaren, eftersom säljaren antagligen kommer att strunta i att komma till mötet eller tex ringa hyresvärden och helt sonika säga att den inte vill hyra lägenheten som det var tänkt från början.

Om detta då kan tolkas som om att JAG inte kan styrka och fullfölja allt som står i vårat kontrakt för husköpet så blir man ju mörkrädd..
 
Du får väl bo kvar i lägenheten och sikta in dig på ett annat hus.
 
Ring hyresvärden och be att dem skriver ner att de accepterar att husägaren tar över kontraktet på lägenheten efter att ni flyttat. Hyresvärden kan ju skriva in att de accepterar övertagandet så länge husägaren klarar deras krav (brukar vara krav på inga skulder och en fast inkomst).
Kan ni få ett sånt papper så har ni ju löst er del av avtalet.
 
  • Gilla
Dizzy84 och 1 till
  • Laddar…
elmont skrev:
Du får väl bo kvar i lägenheten och sikta in dig på ett annat hus.
Eller som jag vill, flytta in i det huset jag har köpt och skrivit kontrakt på?
 
Jag hamnade i samma sits som er när jag skulle köpa en bostadsrätt för 2-3 månader sedan. Men eftersom köpekontraktet var påskrivet så sa mäklaren att det var jag som hade all rätt. Med ett påskrivet kontrakt och en seriös mäklare tror jag det är svårt att få köpet hävt. Som mäklaren sa till mig, de får stå sitt kast. Tror det kommer gå bra för er.
 
  • Gilla
Gillestugan
  • Laddar…
Problemet med upplägget är att det uppstår stora osäkerheter om tolkningen av köpeavtalet om säljaren vägrar hyra lägenheten, antingen direkt eller genom att få hyresvärden att vägra godkänna säljaren som hyresgäst.

Och om tolkningen blir osäker så kan det ta åratal att reda ut i domstsol.

En av mäklarens uppgifter ar att se till att köpekontraktet är tydligt, att det inte skall kunna uppstå svårtolkade situationer som den här. Här har han misskött sitt uppdrag.

Men vi får väl hålla tummarna för att säljaren tar sitt förnuft till fånga.
 
Ja jag håller helt med dig.
 
Dum som jag var så tänkte jag inte alls på att just den klausulen skulle kunna ställa till det om säljaren gjort som den nu gör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.