I allmänhet så bör man hålla ett köpeavtal helt ordagrant efter något rekommenderat standardavtal, och tilläggsklausuler som ex. besiktningsvillkor skall man hålla ordagrant efter formuleringar som rekommenderas av ex. mäklarsamfundet. Så fort man gör minsta avsteg från standardformuleringarna, bör man låta en advokat granska.

Även om man håller sig till standard så är det inte helt safe, det finns möjligheter till strul då också, men man har iallafall rensat bort de flesta möjligheter till oklarhet.
 
  • Gilla
Sir Duke och 1 till
  • Laddar…
God dag,

Jag har nu suttit i ett flertal samtal under dagen med både mäklare och advokat/jurist.

Det hela ser lite ljusare ut just nu, och efter det sista samtalet med mäklaren för 5min sedan, så fick jag reda på att säljaren "lät mer spak" och att efter denne nu har pratat med en jurist antagligen har fått en lite mer klar bild över vad hon håller på med egentligen, och att hon antagligen bara kan förlora mer om hon inte ger med sig.

Så vi sa nu att vi skulle avvakta ett par dagar (jag och mäklaren) och höras senare i veckan och se om säljaren kanske då har kommit till en annan insikt?
 
Då håller vi tummarna.
 
  • Gilla
Marcus_L och 2 till
  • Laddar…
Då kommer nästa "kalldush"... Min hyresvärd ringer mig och berättar att säljaren har ringt honom och förklarat hur dåligt denne mår och att den ej har råd att hyra lägenheten utav honom. (Vilket var lite väntat, då säljaren kanske tror/vill/försöka kunna utnyttja klausulen i köpekontraktet om att hyresvärden skriftligen måste godkänna säljaren som ny hyresgäst efter mig och min familj)

Men hyresvärden är bra och känner med oss, och vi diskuterade om att det borde väl räcka att han kommer till lägenheten och det mötet vi har bestämt imorgon (detta möte blev till för att skriva kontrakt med säljaren på lägenheten) och om säljaren inte dyker upp (vilket hon inte lär göra) så måste väl det räcka för oss i sammanhanget? då vi (jag och hyresvärden) finns i lägenheten på mötets tidpunkt och har kontrakt osv redo för att hussäljaren ska kunna skriva på och bli den nye hyresgästen... men när säljaren inte dyker upp så blir det väl denne som bryter köpekontraktet på husaffären???????

Snälla detta är invecklat men är det någon här som vet och kan hjälpa mig i detta så är jag oerhört tacksam.
 
Om det räcker vågar jag inte uttala mig om. Men se till att dokumentera mötet med hyresvärden. Det är ju solklart något som talar till er fördel.
 
  • Gilla
Gillestugan
  • Laddar…
Glöm nu inte bort att du skriver på ett publikt forum.
Din motpart kan likväl som vi andra vara inne och läsa denna tråden. Det finns gott och väl tillräckligt med information i tråden för att säljaren (eller säljarens barnbarn, granne, etc) skall känna igen sig.
Skriv inget som du inte vill att denna skall ta del av.

Jag känner med er och hoppas att allt ordnar sig till det bästa.
Lycka till!
 
  • Gilla
Gillestugan
  • Laddar…
C
Att ha erbjudits möjligheten att deltaga på ett möte där kontraktet var tänkt att skrivas är ju inte riktigt samma sak som att "hyresvärden skriftligen medgivit att säljaren får överta hyreskontraktet" som det står i avtalet. Notera särskilt att det uttryckligen står skriftligen.

I sådana här situationer är det alltid bra att ha så torrt på fötterna som möjligt. Låter ju som att du har goda möjligheter att skaffa ett sådant skriftligt medgivande. Eventuell "prövning" av säljaren har väl värden redan gjort - det var väl knappast tänkt att detta skulle ske på mötet? Fixa pappret och skicka till säljaren så slipper du fundera på om inbjudan till mötet är tillräckligt eller inte! Skriv inte heller på någon överlåtelse av kontraktet förräns detta är utrett! I detta läge handlar det ju bara om ett medgivande från värden, inget annat.
 
Redigerat:
Kan tänka mig att hyresvärden inte vill bli ekonomiskt drabbad av er affär. Så för att underlätta kanske du kan erbjuda dig att ev stå för månadskostnaden en månad eller två om inte säljaren tar över lägenheten. (så hyresvärden hinner hitta en ny hyresgäst). Med detta erbjudande kanske hyresvärden kan skriva ett intyg om att säljare får överta kontraktet?

Om inte månadshyran är så hög kanske det kan vara värt det för att kunna släppa "hyreskontrakts klausulen" helt
 
  • Gilla
Mudde200
  • Laddar…
Jah puhh! .... ... .
 
Om medgivandet ska skickas till säljaren, tänk på att skicka det rekommenderat som någon redan nämnt i tråden. På så sätt kan säljaren aldrig säga att brevet kommit bort. Väljer hon att inte hämta ut det så är ju det ett bra tecken på att hon inser att det är hon som har fel i affären.
 
Tänkte mer om det i en ev kommande rättegång, skulle hålla för säljaren att häva köpet pga att denne själv valt att göra sig "omöjlig" gentemot hyresvärden?

Pratade med en jurist nu, och han menar på att hela saken med "hyresvärden" blir en ren tolkningsfråga i en rättegång.
 
Säljaren har ju redan gått ut med att denne INTE vill ha eller kommer flytta in i hyreslägenheten.
 
Gillestugan skrev:
Säljaren har ju redan gått ut med att denne INTE vill ha eller kommer flytta in i hyreslägenheten.
Fast det borde ju inte påverka kontraktet. Det står ju ingenstans att köpet ska återgå ifall säljaren inte vill flytta till aktuell lägenhet, det står ju bara att köpet ska återgå ifall hyresvärden inte godkänner säljaren som hyresgäst...

Nu ska jag inte påstå att jag vet bättre än juristerna du pratat med men för mig känns det som att du som köpare uppfyllt din del av kontraktet, inklusive den lite märkliga klausulen. Om sen hyresvärden uppfyller resten av klausulen så kan ju inte säljaren hävda kontraktsbrott. Men, som sagt, jag är ingen jurist...
 
Gillestugan skrev:
Säljaren har ju redan gått ut med att denne INTE vill ha eller kommer flytta in i hyreslägenheten.
Spelar ju ingen roll!
Det är inte avtalat om att hon måste flytta in, bara att hon ska få hyra (om hon vill). Skaffar köparna ett SKRIFTLIGT intyg på att hyresvärden är villig att hyra ut till säljaren så är det ju klart där. Då har köparen uppfyllt alla de villkor som finns i kontraktet och det finns inget som säljaren kan göra för att få kontraktet att återgå.

Alltså, gå på mötet med hyresvärden, ta en selfie tillsammans i lägenheten och få hyresvärden att skriva på ett papper där det står att säljaren får hyra lägenheten om hon så önskar. Sen är allt fix och färdigt enligt köpeavtalet!
 
  • Gilla
MagicFingers och 1 till
  • Laddar…
Ja jag ska ordna ALLT som är min del i kontraktet, tack för era svar!
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.