Är man i stort sett helt tomhänt så skulle jag säga:
- En bra skruvdragare
- Ett par sortimentaskar med skruv, bits, borr och plugg så man klarar de enkla upphängnings-/monteringsjobben
- En bra pall/stege av nåt slag så man kan jobba upp till tak
- Skarvsladdar
- Arbetsbelysning
- De vanliga handverktygen: Hammare, (japan)såg, skruvmejslar, tänger, kniv, ...
- Hopfällbar arbetsbänk.
- Vattenpass

Sen kommer du säkert att behöva mer saker efterhand när du ska tapetsera, sätta lister, flytta nån vägg... Typ:
- borrmaskin med slag och/eller borrhammare
- krysslaser
- längre vattenpass
- cirkelsåg
- kap/gersåg
- ...
 
  • Gilla
saiter och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
- Hopfällbar arbetsbänk.
- ...
Alla har väl olika krav på sin ihopfällbara arbetsbänk, men jag tipsar ändå om att Clas Ohlson har halva priset på en Keter i plast som jag visserligen mest har packat upp, men som ändå verkar rätt stadig och bra. Man kan ju inte dra i skruv rakt i skivan som man kan på en med trä-topp, men jag har en positiv första känsla.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men samtidigt har jag ju också en del lågprisprodukter som har varit oerhört välfungerande och prisvärda, åtminstone för mig och mitt bruk.
Vilka lågprisprodukter tycker du i allmänhet har kvalitet nog för sparsamt användande?

När jag tänker efter minskar de i antal. Jag använder fortfarande ett ok stanley vattenpass 60cm, en ok slipmus från Ryobi, några stämjärn jag är missnöjd med,
 
Jag har en Bruksbo cirkelsåg från Rusta som är odödlig... Jag köpte den eftersom jag behövde en extra när jag skulle spöna om stugan och valde den för att den har stor klinga (180mm), men relativt liten motor, så den är ganska lätt och har bra sågdjup. Sen har den hängt med på diverse projekt och överlevt ett par klingbyten.
Kanske mitt bästa verktygsköp sett till pris/prestanda? Men å andra sidan måste man kanske köpa ett gäng dåliga saker innan man hittar de som fungerar...

Jag har hittills inte hittat något lågprismärke som har tillräckligt bra prylar rakt igenom. Det var nog mest tur den här gången.
 
useless useless skrev:
Jag har en Bruksbo cirkelsåg från Rusta som är odödlig... Jag köpte den eftersom jag behövde en extra när jag skulle spöna om stugan och valde den för att den har stor klinga (180mm), men relativt liten motor, så den är ganska lätt och har bra sågdjup. Sen har den hängt med på diverse projekt och överlevt ett par klingbyten.
Kanske mitt bästa verktygsköp sett till pris/prestanda? Men å andra sidan måste man kanske köpa ett gäng dåliga saker innan man hittar de som fungerar...

Jag har hittills inte hittat något lågprismärke som har tillräckligt bra prylar rakt igenom. Det var nog mest tur den här gången.
Jag tvivlar inte på att de finns, men som du säger blir nog vägen dit dyr.
 
Mikael_L
elpaco elpaco skrev:
Vilka lågprisprodukter tycker du i allmänhet har kvalitet nog för sparsamt användande?
Av det som jag såhär på rak arm kommer på som lyckade lågprisköp för mig, har varit en råbillig Kellen tigersåg (Kellen var coops eget budget-skräp-märke). Den gjorde precis vad den skulle, de tre gånger jag körde med den. Jag skulle troligen blivit galen på den ifall jag använde den varenda vecka. Men den har inga hyss för sig, typ tappa blad osv, men skakar och låter troligen mer än man står ut med vid yrkesmässig användning, samt saknar pendling.

Jag har också en Parkside 5J borrhammare (Lidl's märke), som har funkat perfekt det lilla jag använt den.

Krysslasrar har jag faktiskt 3 st, en fin Geofennel, som däremot är lite för stor och klumpig ibland för mig, så därför har jag även tjackat en billig liten clasohlson samt något billigt ebay-junk som ger ett kryss i taket, som komplement. Alla är ganska funkis på lite olika vis. Den från ebay har definitivt ingen känsla av byggkvalitet, men gör sitt jobb.
Nu är ju detta lite smålöjligt ändå, egentligen borde jag från början köpt en tillräckligt bra laser som utförde alla de sysslor jag önskar, och inte ha tre olika .... Men från början visste jag inte mina behov, samt på den tiden fanns det inte så många modeller som inte bara hade ett kors - rakt fram.

Jag har också en alpha tools kexmaskin (Bauhaus eget märke) som är mycket bra för sitt pris, men självklart har den en hel del att önska i jämförelse med 10ggr dyrare maskiner som blir nästa steg på kvalitetsstegen. Jag kexar så fruktansvärt lite att det steget är jag inte beredd att ta.

Ett par enhandstvingar från Lidl är de bästa enhandstvingar jag har. Dock har jag inga riktigt fina (Bessey m.fl), utan det som är mest "märkes" i övrigt här är Bachos, vilka är lite sådär, men ändå mina näst bästa.

Jag har också en billig noname 3/8" hylsnyckelsats (tror den är från Jula) som har fungerat ypperligt för mig, men numera skruvar jag inte lika krävande som förr, för 20-30 år sedan hade jag kanske lyckats sålla ut den från vetet.

Jag har också en liten billig skit-trappstege med 1 steg + plattform som har fungerat mycket bra i många år nu, den användes även under bygget, så den fick bekänna färg. Men under byggtiden köpte jag en likadan (eller åtminstone liknande) fast med några steg till, tror det var 3 eller 4 steg + plattform, men den är oangenämt ranglig. Så de billiga kan nog funka hyfsat så länge de är korta - blir min erfarenhet.

Det finns säkert något fler guldägg, men detta drog jag fram ur minnet såhär på en gång.


Men min lista över misslyckade köp är mycket längre.
Jag har 3 cirkelsågar
2 stegbockar
2 kap/ger-sågar
2 vattenpass
2 sticksågar
2 byggsågar, stationär cirkelsåg. (men den dåliga är dock såld)
som några exempel på när jag först köper billigt, sen något som fungerar.
Och listan är egentligen långt längre, jag har skänkt bort borrmaskiner, skruvdragare, osv, exemplar som inte höll måttet, och diverse annat junk har kastats, gått sönder, eller ligger och skrotar, eller används under stor plåga, typ en massa odugliga enhandstvingar, dåliga borrar och bits, en usel Bacho bågfil (deras billigaste budget), halvkassa hamamre och skruvmejslar osv osv.

Slutsats då ...
Ja, jag tycker det är svårt att lyckas plocka russinen ur kakan med något större träffsäkerhet, så idag väljer jag för det mesta att köpa dyrt och bli lycklig med att komma rätt med en gång.
 
  • Gilla
elpaco och 1 till
  • Laddar…
Fadai
För att återvända till frågan du började med, nej du behöver nog inte mer än så. Skulle fler behov uppstå är det bättre att låna av en kompis. Jag är själv sjukt svag för feta maskiner o verktyg, men var realistisk, mycket klarar man sig utan. Lycka till med flytten och hoppas du blir lycklig i nya huset!
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Fadai Fadai skrev:
För att återvända till frågan du började med, nej du behöver nog inte mer än så. Skulle fler behov uppstå är det bättre att låna av en kompis. Jag är själv sjukt svag för feta maskiner o verktyg, men var realistisk, mycket klarar man sig utan. Lycka till med flytten och hoppas du blir lycklig i nya huset!
Ja tills han flyttat in och upptäckt tipstråden för verktyg .. då är det dags att börja samla ..
 
  • Haha
Hammarfall och 1 till
  • Laddar…
Ja, frågan var ju vad som behövs inför flytten. Efter flytten kommer behovet att öka exponentiellt.
 
Du behöver förutom det du listat även 2-3 batterier till din dragare, gärna en 18V dragare till med slagfunktion, en liten söt borrhammare med SDS-chuck. Köp inget monster utan en liten söt sak, gärna B&D eller annat lågprismärke. Skall du bila golv så köp en beg Hilti av monstermodell men se till att vardagsmaskinen inte väger för mycket. Köp en kvalitetsdragare som har snabbladdning typ 30 minuter. Makita, Bosch Blå, Hilti, DeWalt, Milwaukee funkar allihop. Festool är bra men dyra, behövs inte riktigt för nybörjare.

Se till att stegen du köper kan förses med stödben om du har omäjm terräng, annars blir du vansinnig. Byggmas tror jag säljer märkesstegar billigt. Köp en liten och en stor. Samt 5-stegs trappsteger för inomhusbruk. Skottkörra behöver du samt sopsäckar med sopsäckshållare. Köp gärna en kvalitetsdammsugare för ett par tusen eller mer, det är en sak du använder hela tiden. Kolla priset på påsar innan du köper.

Sedan en laser med stativ, lägg lite pengar på en som har lite räckvidd och syns i dagsljus. Ett Hultafors 180 cm vattenpass och några mindre (kan vara Biltema). Skruvmejslar PH0, 1, 2, 3 PZ0, 1, 2, 3 samt spår 3-4-5-6 mm, köp Biltema 10års garanti.

Snickarhammare med klo 400-500 gram INTE FÖR TUNG. Stanley spikutdragare. Skall du måla och tapersera så köp tapetborg i papper, masonitlinjal och rullkniv (finns på Hornbach). Bågfil med kvalitetsblad, universaltång, rörtång. Några filar/raspar.
 
Om man ska följa trådens rekommendationer är nog det viktigaste ett kreditkort med hög gräns.
 
  • Gilla
  • Haha
Fadai och 3 till
  • Laddar…
Fulkemisten
Ja, alternativt en kappsäck med guldpengar. Pippis pappa tänkte nog att de skulle gå till Villa Villekullas renoveringsbudget.
 
K kioskdavid skrev:
Om man ska följa trådens rekommendationer är nog det viktigaste ett kreditkort med hög gräns.
Absolut inte. Det jag räknat upp kostar väl 10-20 tusen max. Och det jag rekommenderar är baserat på egna erfarenheter och inte "bra-att-ha"-tänkande. Visa gärna vad som är onödigt. Själv har jag köpt betydligt mer än så här, skall du inte slita ut dig med renoverandet så är bra maskiner A och O. Jag borde ha listat bordssåg och klyvsåg också. När jag köpte mitt hus var jag luspank och reglade upp två golv med passbitar som jag hyvlade ner med elhyvel, milda makter vad det tog tid. Men hade just då inte 4 tusen till en bordssåg. Hade inte pengar till EPS-betong heller så det blev att regla om källaren på traditionellt vis. Tog oerhört med tid även om det blev billigt. Har du bara pengar så köp kvalitetsmaskiner.
 
A Anders_Nilsson skrev:
Visa gärna vad som är
Laser har jag då aldrig behövt, och räcker gott med ett batteri i början. Brukar vara bra med en paus när det behöver laddas, eller så passar man på att mäta och sånt medan laddningen.
Tror mycket på att köpa på sig när man väl behöver.
 
Tycker det är en bra lista men långt ifrån alla behöver dom verktygen. Så tycker rådet att ha en lista med saker som planeras att införskaffas och bestämma vad dom ska användas till. Sen köper man verktygen när dom behövs
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.