'sandviksliden', 'kulliden' eller 'avliden' kanske?
 
Även jag föreslår Varuhuset!

När mina föräldrar byggde till när jag var liten var det tvunget att tillbyggnaden var ett separat hus. Eftersom vi var tvungna att gå utomhus och det tyckte vi var kallt på vintern så fick det heta Sibirien.

Andra förslag är (Lilla) Uddebo och Uddekullan. Något som hänvisar till tomten och husets form?
 
Kan ju även kalla det för

Norrlandsstugan
Norrlands pärla
Northern paradiCE (initialerna.. Och det lär reta gallfeber på alla att det är felstavat :crysmile:)

Eller varför inte "schuup schuup" alltså vår stuga på norrländska? ;):thinking:
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Stickan56
VaruBo, VaruFrid, VaruRo, VaruSol, VaruDag, VaruBro, Sandviks Kulla, KullaTorp
Återkommer om jag kommer på nåt.

Stickan
 
Stickan56
useless useless skrev:
'sandviksliden', 'kulliden' eller 'avliden' kanske?
Avliden där bor Hälge.

Stickan
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Korvgubbe
Finns det någon lokal anknytning, något som ortsborna säger "i folkmun"?
Vet ett, i sammanhanget nybyggt sommarhus (>10 år), som heter "Kaffestugan", eftersom det ligger i det som bönderna en gång i tiden döpte till "Kaffedungen"; Vilket var en dunge på en åker som låg precis så långt från början som de hann att slå veteskörden innan det var dags för kafferast i trädens skugga, på den tiden man använde lie.
Sådant tycker jag är kul, utan historien bakom namnet hade det kanske inte varit något höjdarnamn, men när det finns en koppling till platsen och tidigare generationer lyfter det oerhört mycket i mina öron.
Så fråga runt i trakten, kanske finns det något i närheten som har ett namn som aldrig blivit nedskrivet!
Och personligen så tycker jag att man ska "hålla igen" lite, döp det till något som passar byggnadens karaktär. En stuga på ~50 kvadrat är ingen villa till exempel och det bör namnet återspegla, i mitt tycke.
 
K Kullan skrev:
Och ja Kullan hade en speciell betydelse då vi förut hade hus på en plats som kallades Kullen. Men detta är inaktuellt numer, så det känns inte riktigt rätt, men tack för bra förslag, du tänker i rätt banor (y)
"Nya Kullen"?
 
Träskbo? Fast det kanske är där Shrek bor? :oops:
 
Är det den unga sonen som börjar på E?
Tänker liten grabb: Lill-E, och kanske Bo som förlängning.
Lillebo.
Vittnar också om storleken på huset.
 
  • Gilla
marita08
  • Laddar…
Varuhuset
Varulyckan
Stugan fridfull
Lyckostugan
Lilla huset lugn
 
Stickan56
Stickan56 Stickan56 skrev:
VaruBo, VaruFrid, VaruRo, VaruSol, VaruDag, VaruBro, Sandviks Kulla, KullaTorp
Återkommer om jag kommer på nåt.

Stickan
Fortsätter med UddeTorp, Kullans Udde, Kullans Torp, Sandviks Torp, VaruTorp, Skogsudden, Talludden

Stickan
 
Varuberget
 
  • Gilla
b8q och 1 till
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Varuberget
Men hur ofta har man inte sett uppmaningen "Bygg inte varuberg!"?
 
  • Gilla
Enolf och 3 till
  • Laddar…
Du borde skicka en ritning på den blivande stugan, så att namnet du hittar passar bygget också, inte bara platsen. Men Uddabo, eller lugnabo eller något kan jag tänka mig även osett.
 
Sandis, eller kanske ” Gömställe” är unik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.