Hej alla!

Jag skulle gärna vilja ha er kreativa hjälp, guldstjärna till vinnande förslaget :D
Jag har köpt en tomt vid en större sjö (Varuträsket) och har nu strax klart för byggstart.
Det kommer bli en 50m2 stort (litet ;) ) fritidshus.
Jag skulle, av några anledningar, vilja namnge denna stuga.
Tex ifall det blir ett instagram för att följa bygget, om man vill ha en skylt för att folk ska hitta, om man vill göra platstaggning på sociala medier osv.

Men det är tomt i idébanken :thinking:´
Vill ni hjälpa mig?
Fråga på bara om ni vill ha mer info för att knyta an till.
 
Gammelnörden
När man tittar på kartan finns det ju namn på platser runt sjön, så det kanske ligger närmast till hands att namna det efter platsen det ligger på plus en liten ändelse?
Eller så kanske det kan kallas Kullanbo eller Lilla Kullanbo om ditt alias här har en speciell mening för dig? :)
 
  • Gilla
elpaco
  • Laddar…
Kanske finns det något unikt på tomten , en ek, häftig stenbumling eller nåt man kan spinna vidare på? Vår kallar vi tex Villa Ekbacken då en gammal ek sprider skott i backen...
 
En gammal tradition är ju att något mindre ska sluta på "-bo", så kanske "varuträskbo"? Eller något med lokal anknytning. Vill du vara lite mer prententilös och/eller har något mer ståndsmässigt så lägg "villa" framför, som tex "villa varuträsket". Bara några halvdåliga tips...
 
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
När man tittar på kartan finns det ju namn på platser runt sjön, så det kanske ligger närmast till hands att namna det efter platsen det ligger på plus en liten ändelse?
Eller så kanske det kan kallas Kullanbo eller Lilla Kullanbo om ditt alias här har en speciell mening för dig? :)
Stugan ligger på det som kallas Sandviksudden. Mellan byn Norra Bergfors och byn Varuträsk. Jag tänkte nåt lite mer personligt för just min stuga liksom, men absolut kan det ha koppling till detta.

Och ja Kullan hade en speciell betydelse då vi förut hade hus på en plats som kallades Kullen. Men detta är inaktuellt numer, så det känns inte riktigt rätt, men tack för bra förslag, du tänker i rätt banor (y)
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kanske finns det något unikt på tomten , en ek, häftig stenbumling eller nåt man kan spinna vidare på? Vår kallar vi tex Villa Ekbacken då en gammal ek sprider skott i backen...
Så bra med idéer att spinna vidare på, är lite sånt här jag är ute efter (y). Dock kan jag inte tänka på en enda grej som finns på tomten i den stilen, som skulle kunna vara något att ta fasta på :oops::thinking:.

Men du är också inne på helt rätt spår så att säga. Ekbacken var ett jättefint, personligt och inte fööör cheesy namn, som just hade en speciell anknytning till platsen också.
 
Y Yaken skrev:
En gammal tradition är ju att något mindre ska sluta på "-bo", så kanske "varuträskbo"? Eller något med lokal anknytning. Vill du vara lite mer prententilös och/eller har något mer ståndsmässigt så lägg "villa" framför, som tex "villa varuträsket". Bara några halvdåliga tips...
Alla förslag är bra! Brainstorming är ju det bästa, brukar komma nåt bra ur det i slutändan.
"-bo" som avslut gillar jag. Låter mysigt och hemtrevligt. Som jag hoppas det kommer bli.
Villa före, måste jag smaka på lite mer isf. Då det är en väldigt enkel stuga på 50m2, kanske det känns malplacerat...? Fast inte ovanligt att man går all in och skriver "palats" eller likande, liksom "over-the-top" och det kan funka det med.
 
  • Gilla
Yaken
  • Laddar…
Är jag och min ganska unga son som just nu ingår i familjen, som kommer husera där. Våra förnamn börjar på E och C. Om man möjligtvis vill koppla namnet till oss.
 
Det är ju en strandtomt, så varför inte ”Costa Schorta”? ;)
 
  • Gilla
ghoti och 2 till
  • Laddar…
K Kullan skrev:
Dock kan jag inte tänka på en enda grej som finns på tomten
'Ödebo' kanske då... ;)
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Varukorgen?
Kan vi få se en bild förresten, för lite inspiration?
 
K Kullan skrev:
Stugan ligger på det som kallas Sandviksudden. Mellan byn Norra Bergfors och byn Varuträsk. Jag tänkte nåt lite mer personligt för just min stuga liksom, men absolut kan det ha koppling till detta.

Och ja Kullan hade en speciell betydelse då vi förut hade hus på en plats som kallades Kullen. Men detta är inaktuellt numer, så det känns inte riktigt rätt, men tack för bra förslag, du tänker i rätt banor (y)
Om det ligger mellan Bergfors och Varuträsk så varför inte "villa Bergträsk" Eller då E.C Bergträsk kanske?
 
  • Gilla
Kullan och 1 till
  • Laddar…
Varuhuset!
 
  • Gilla
Hjulius och 7 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Det är ju en strandtomt, så varför inte ”Costa Schorta”? ;)
Namnet går ju för övrigt att variera; "Costa Mera", "Costa Bra'va?", "Costa Mucho"...
 
  • Gilla
Kullan
  • Laddar…
Nu vet jag inte vad ni heter mer än e och c, men här nere i Skåne är det rätt så vanligt med gatunamn i stil med "Anders Påls väg", "sven Görans gränd" osv.

Så varför inte "Erik christoffers hydda"? (bara tog 2 namn med de första bokstäverna)


Eller
Erik christoffers strandhus
Erik christoffers stuga

... Kanske :crysmile:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.