Har en nästan ny hydrofor där rörmokaren inte fyllde med luft eller instruerade hur man skulle göra det, men att det ska göras fick jag lära mig i efterhand. Påfyllningsventil finns dock så jag följde den här videon för att bygga upp en luftkudde:

• Stängde av vattenpumpen
  • Tappade ur vatten ur kranen i källaren tills nivån i hydroforen var ca 2/3 (gjorde ett streck på nivåröret i förväg)
  • Fyllde med luft till frånslagstrycket
  • Slog på vattenpumpen

Nu till frågan. Under tiden lufttrycket byggdes upp sjönk vattennivån ytterligare några centimeter. Hur går det till egentligen? Vatten sägs ju vara okomprimerbart (inkompressibelt, som de säger i videon). Vart tar vattnet vägen?

Funktionsmässigt tror jag allt är okej, trycket i kranarna känns jämnt och fint nu. Så frågan är väl mest av nyfikenhet, men också lite av rädsla för att jag gjort nåt fel. Kan nämligen otroligt lite om VVS!

Tillvägagångssättet låter helt rätt. Och även slutsatsen att vattnet måste ta vägen någonstans. Det finns ett par alternativ. Det kan vara att vatten kommit ut någonstans. Antingen läckage eller att någon använt vatten under tiden. Ett annat alternativ kan vara att kranarna till vattenståndsglaset inte är helt öppna så att nivån i glaset släpar efter när nivån sjunker i tanken. Finns det ett läckage så kommer trycket på manometern sakta att sjunka så att pumpen startar då och då utan att du använder vatten. Gör den inte det har du ingenting att oroa dig för.

• Gilla
Trollet
  • Laddar…
Orkar du förklara det där med kranarna på röret så gör hemskt gärna det. Kan som sagt obefintligt mycket om det här.

Skulle ändå gissar att det inte är orsaken, för nivån stod still vid strecket mellan att jag stängde kranen och tryckte i luft. Tänker att det borde sjunka undan under den tiden om det "laggar" så att säga?

Kan inte svära på att ingenting förbrukade vatten men jag var ensam hemma, tvättmaskin och diskmaskin inte igång och inga kranar öppna. Så det borde inte vara det. Samt att samma sak hände två gånger i rad.

Kan också tillägga att manometern brukar stå helt still när man kollar på den (förutsatt att inget vatten förbrukas förstås). Tror (inte vet) att jag hade märkt om den sjönk av sig själv.

Det enda jag inte riktigt vet om det påverkar är att vi har ett vattenfilter inkopplat efter hydroforen (tar bort kalk).

Det brukar finnas en kran i varje ände av vattenståndsglaset. Stänger du båda så kan du byta glaset utan att tömma tanken. Om en av dem är nästan stängd så sjunker nivån i glaset långsammare än nivån i tanken. En annan idé är om det finns en till hydrofor eller hydropress i systemet. Då kan nivån påverkas utan vattenuttag när du ändrar trycket.

• Gilla
Trollet
  • Laddar…
B
Pem slang har ju en tendens att expandera något vid ökande tryck. Har man 60m pem slang till pumpen som sitter i botten av brunnen, kanske det inte är helt försumbart.

• Gilla
Trollet
  • Laddar…
Ingen annan hydrofor eller hydropress i huset iallafall. Grejen är också att nivån slutar sjunka så fort jag slutar fylla luft, vore det läckage borde väl nivån fortsätta sjunka?

Bästa svaret

Då är det bara något som är elastiskt någonstans. Det låter inte oroande.

• Gilla
Trollet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.