Hej!

Vårt bostadshus är renoverat av tidigare ägare och fick då ny fasad, nya fönster, nya dörrar och nytt tak. Det har nu vaniljgul liggande panel med vita detaljer förutom en dörr som är vinröd. Taket är svart. Verandan återstår att göra ordning "fasaden" på, men det ska troligtvis bli samma panel som på huset. Ytterdörren från verandan är nu vit, men vi funderar på att ge den samma vinröda färg som den andra ytterdörren.

Våra uthus (en "minivilla" som ursprungligen var skomakeri och ett garage) behöver nu målas om. De har i dagsläget samma utseende som bostadshuset tidigare hade, vit stående lockläktspanel med blå detaljer. Vi vill behålla panelen då den är i bra skick och det känns bra att till viss del behålla det ursprungliga utseendet.

Problemet är att välja vilka kulörer vi ska använda. Samma kulör som på bostadshuset trots att de har olika paneler? Vitt som det är nu, men vilken kulör ska vi då ha på detaljerna? De blå detaljer som finns nu matchar inte bostadshuset alls. Helvitt blir väl för vitt? Funkar det att ta upp den vinröda dörren från huset på något sätt?

Vi uppskattar alla kommentarer, tips och idéer. Tanken är att skomakeriet ska målas om i sommar, då det börjar bli dags att välja färg.

Här är en bild på bostadshus och skomakeri. Fler bilder finns på Bilder/Trähus.

Hemmakatten
Jag tycker det blir snyggast med samma färger som på stora huset. Det blir lugnast och mest enhetligt. Dessutom är "skomakeriet" som du skriver en "minivilla" och passar inte att målas som ett "vanligt" uthus. Även garaget skulle jag måla i samma färger som bostadshuset. Att husen har olika typer av panel har ingen betydelse, färgen gör att det kommer att bli en enhetlig kulör.

PS. Jag skulle ta bort det lilla taket över entrén till skomakeriet. Det pasar inte alls in, möjligtvis kan man tänka sig något annat som regnskydd.

Taken till garage och skomakeri bör också vara svarta. För min del tycker jag bättre om papp än korrugerad plåt.

Redigerat:
Tack för svaret.

Vi har kommit fram till att det får bli samma färger som på bostadshuset. Ljusgul fasad med vita fönster och röd dörr. Vi tror (hoppas) att det blir bra, och blir det inte det är det ju bara att måla om.

Taket på skomakeriet är nästa års projekt, det ser riktigt illa ut men håller tätt.
Det tål att fundera på hur vi ska göra med entrén, det spelar ju faktiskt roll nu också. Den lilla extra väggen där ser nog skum ut utan tak, och man vill ju inte måla något i onödan..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.