Mikael_L
VVB har som regel ingen effektreglering, utan det är fullt spett tills termostaten tycker det är varmt nog och då går det plötsligt noll ampere istället.

Så det är verkligen inget märkligt att din VVB drar 3kW, det är helt normalt. Det som är intressant är om den går (i 3kW) 30 minuter per dygn eller 23 timmar per dygn.
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
VVB har som regel ingen effektreglering, utan det är fullt spett tills termostaten tycker det är varmt nog och då går det plötsligt noll ampere istället.

Så det är verkligen inget märkligt att din VVB drar 3kW, det är helt normalt. Det som är intressant är om den går (i 3kW) 30 minuter per dygn eller 23 timmar per dygn.
Ja jag förstår det . ..jag vred på termostaten och hörde klicket ..och eftersom den är inställd på 65-70° mellan där pendlar det

med dålig isolering så antar jag att den jäkeln går i tid och otid
 
Mikael_L
Och vred du åt andra hållet tills det klickade, så drog VVB'n noll watt.

Så den energi den tar beror ju alltså inte på effekten. Hög effekt betyder bara att det värmer snabbt och termostaten kan slå av tidigare.
 
Papphammar666 lilllasrne skrev:
med dålig isolering så antar jag att den jäkeln går i tid och otid
Var i huset står varmvattenberedaren? Är den märkbart varm på utsidan och är det extra varmt i rummet där den står? Det finns en säkerhetsventil på varmvattenberedaren. Om den läcker så kan du få en hög värmeförbrukning ut i avloppet. Men att det sipprar ut lite vatten ur den är normalt.

Att mäta effekten på varmvattenberedaren ger dig ingen information alls om energiförbrukning. Men om den läcker energi så kan det hamna på två ställen. Är den dåligt isolerad så hamnar det i rummet och blir i praktiken en mycket mindre förlust än det man ser om man mäter upp tomgångsförbrukningen. Detta eftersom värmen ändå hamnar i huset. Om det läcker så mycket värme genom isoleringen på varmvattenberedaren att det är varmare i rummet där den står än man annars skulle ha så är det avgjort värt att fundera på byte. Annars är det troligare att energiläckaget finns på annat håll.

Läcker det varmvatten någonstans så är det däremot helt bortkastad energi ut i avloppet. Detta oavsett om det läcker från säkerhetsventilen eller från en kran någon annanstans i huset. Så detta är klart värt att kolla upp.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och vred du åt andra hållet tills det klickade, så drog VVB'n noll watt.

Så den energi den tar beror ju alltså inte på effekten. Hög effekt betyder bara att det värmer snabbt och termostaten kan slå

Jag förstår ..a
A Avemo skrev:
Var i huset står varmvattenberedaren? Är den märkbart varm på utsidan och är det extra varmt i rummet där den står? Det finns en säkerhetsventil på varmvattenberedaren. Om den läcker så kan du få en hög värmeförbrukning ut i avloppet. Men att det sipprar ut lite vatten ur den är normalt.

Att mäta effekten på varmvattenberedaren ger dig ingen information alls om energiförbrukning. Men om den läcker energi så kan det hamna på två ställen. Är den dåligt isolerad så hamnar det i rummet och blir i praktiken en mycket mindre förlust än det man ser om man mäter upp tomgångsförbrukningen. Detta eftersom värmen ändå hamnar i huset. Om det läcker så mycket värme genom isoleringen på varmvattenberedaren att det är varmare i rummet där den står än man annars skulle ha så är det avgjort värt att fundera på byte. Annars är det troligare att energiläckaget finns på annat håll.

Läcker det varmvatten någonstans så är det däremot helt bortkastad energi ut i avloppet. Detta oavsett om det läcker från säkerhetsventilen eller från en kran någon annanstans i huset. Så detta är klart värt att kolla upp.

Intresant svar ...där den står är i tvättstugan långt bort från *boytan och i just det rummet är det inte alls varmt ... jag har inga kranar som står och läcker eftersom varmvattnet bara är till kök och 2 toa 1 dusch allt nytt ... säk.ventilen är gammal ser ut som en handgranat ...där kommer det vatten då och då rinnande ..
 
Papphammar666 lilllasrne skrev:
Intresant svar ...där den står är i tvättstugan långt bort från *boytan och i just det rummet är det inte alls varmt ... jag har inga kranar som står och läcker eftersom varmvattnet bara är till kök och 2 toa 1 dusch allt nytt ... säk.ventilen är gammal ser ut som en handgranat ...där kommer det vatten då och då rinnande ..

Ja den gick ner på 0 w när jag vred av
 
Läste om en boende i lägenhet som hade en tam ödla i badkaret och som motion stod det oftast på och spolade vatten som ödlan kunde simma motstöms i. Fastighetsägarn hade letat läckor pga svinhög förbrukning innan de hittade ödlan... du har ingen tonårig dotter som bor i duschen... eller en tam ödla? ☺
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
Papphammar666 lilllasrne skrev:
Intresant svar ...där den står är i tvättstugan långt bort från *boytan och i just det rummet är det inte alls varmt ... jag har inga kranar som står och läcker eftersom varmvattnet bara är till kök och 2 toa 1 dusch allt nytt ... säk.ventilen är gammal ser ut som en handgranat ...där kommer det vatten då och då rinnande ..
Då är det inte speciellt troligt att varmvattenberedarens isolering är en stor del av ditt problem. Kan du få in ett kärl som samlar upp vattnet som läcker från säkerhetsventilen? Om du kan det så låt det stå där några dagar och se hur mycket vatten som kommer. Kommer det litervis är det troligen något fel. Men en grundregel med varmvattenberedare är som sagt att de drar mycket el när man använder mycket varmvatten.
 
J JohanLun skrev:
Läste om en boende i lägenhet som hade en tam ödla i badkaret och som motion stod det oftast på och spolade vatten som ödlan kunde simma motstöms i. Fastighetsägarn hade letat läckor pga svinhög förbrukning innan de hittade ödlan... du har ingen tonårig dotter som bor i duschen... eller en tam ödla? ☺
Jag har 2 men dem är yngre och som jag skrev tidigare så kan vi inte duscha bort så mycke..tror jag iaf
 
A Avemo skrev:
Då är det inte speciellt troligt att varmvattenberedarens isolering är en stor del av ditt problem. Kan du få in ett kärl som samlar upp vattnet som läcker från säkerhetsventilen? Om du kan det så låt det stå där några dagar och se hur mycket vatten som kommer. Kommer det litervis är det troligen något fel. Men en grundregel med varmvattenberedare är som sagt att de drar mycket el när man använder mycket varmvatten.
Hade en bytta där ett tag säg 12ltr i mån
 
12 liter i månaden kommer inte att ruinera dig. Du bör söka värmeläckaget någon annanstans än varmvattenberedaren. Sedan kan det mycket väl finnas andra skäl att byta den. Till exempel att du inte får tillräckligt med varmvatten.
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
Skaffa och installera mätare på förbrukarna, de som går med vanlig plug, köp en billig flytta runt. 3-fas, köp en mätare för detta och låt elektriker installera. Kartlägg vad det drar. Om för dyrt installera mätare. Stäng av stora förbrukare en i taget tex 24h (ni klarar er utan dusch en dag! ) och läs elmätaren varje dag och identifiera vad som drar vad på ett ungefär.

Hade ni redan "nyare" fönster och isolerat vinden? Bekräftar isåfall bara det jag skrev tidigare. Man kan bara marginellt sänka förbrukningen med en åtgärd som att byta fönster, allt annat är marknadsföring av fönstersäljarna. Att lyfta ett helt hus till "modern" isoleringsstandard blir nog skitdyrt, plus man behöver sannolikt även se över ventilationen om man tillför tjock isolering och plast överallt, gamla hus "andas" ju genom att fukt både kan tas upp / avges i väggar mm, samt att de inte är helt täta.
 
J JohanLun skrev:
Skaffa och installera mätare på förbrukarna, de som går med vanlig plug, köp en billig flytta runt. 3-fas, köp en mätare för detta och låt elektriker installera. Kartlägg vad det drar. Om för dyrt installera mätare. Stäng av stora förbrukare en i taget tex 24h (ni klarar er utan dusch en dag! ) och läs elmätaren varje dag och identifiera vad som drar vad på ett ungefär.

Hade ni redan "nyare" fönster och isolerat vinden? Bekräftar isåfall bara det jag skrev tidigare. Man kan bara marginellt sänka förbrukningen med en åtgärd som att byta fönster, allt annat är marknadsföring av fönstersäljarna. Att lyfta ett helt hus till "modern" isoleringsstandard blir nog skitdyrt, plus man behöver sannolikt även se över ventilationen om man tillför tjock isolering och plast överallt, gamla hus "andas" ju genom att fukt både kan tas upp / avges i väggar mm, samt att de inte är helt täta.[/QUOTE

Jag bytte fönster av 2 anledningar

dem gamla var ruttna och otäta så man kunde höra grannen prata ... underhålla gamla fönster eller köpa nytt

Jag läste om att du prata om att täta huset inte var bra ..jag satt upp en f-system ..dvs all från luft sugs ut i en stam i en ljudfälla innan det går ut..när jag gjorde det så borra jag upp 5 fresh ventiler ...jag har mycke bättre självdrag nu än innan
 
Har du kollat så 1 förbrukad kw registreras som 1kw av din elmätare?
Ljuger din elmätare så får du betala för kilowattimmar som du aldrig har använt.
Det är steg 1 att kolla tycker jag.
 
Om värmepumpen drar 1 kw när den är igång. Så levererar den troligen max 2 kw värme till huset när det är rejält kallt. Luftvärmepumpar försämrar ju sin effektivitet ju kallare det är. Så en modernare pump som "fungerar" ned mot -20 grader levererar bara ungefär 1 kw värme för en 1 kw tillförd eleffekt, när utomhus temp närmar sig -20. Men den kanske ger 3 - 4 kw vid noll och en bit över noll utomhus.


Men med den totalförbrukning som ditt hus har, så skulle jag gissa att du borde har en eller flera värmepumpar med nominell effekt på totalt bortåt 10kw (alltså avgiven effekt, inte tillförd el). Och riktigt kalla dagar så kommer det inte att räcka, utan då behövs tillskott från vanliga elradiatorer eller tillkottselement i värmepumpen (avgiven effekt under riktigt kalla dagar från en luftvärmepump på 10 kw, kan mycket väl sjunka till under 3 kw). Så kallt är det dock kanske bara några dagar om året (om du inte bor i skidbacken).

Om du istället går på bergvärme, så måste du låta en firma dimensionera, de har program för det. Men jag gissar att du behöver typ 8kw bergvärme
.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.