Ser ut som att Tommib sammanfattar på ett bra sätt och uppenbarligen är det inte lätt för Nisse att uppfatta nyanserna i myndighetens språkbruk. Tyvärr.

Men, man kan också strunta i detta ordklyveri och bara konstatera att en försiktighetsprincip inte är orimlig.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
tommib
Absolut, det är väldigt rimligt i de flesta fall och exakt vad myndigheten (och jag) förespråkar.

Problemet med det hela, och anledningen till ordklyveriet, är att personer som Nissens och andra extrapolerar till andra situationer från något som inte ens är belagt. Det skapar problem.
 
  • Gilla
martin.sveg och 9 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Ser ut som att Tommib sammanfattar på ett bra sätt och uppenbarligen är det inte lätt för Nisse att uppfatta nyanserna i myndighetens språkbruk. Tyvärr.

Men, man kan också strunta i detta ordklyveri och bara konstatera att en försiktighetsprincip inte är orimlig.
Tyckte snarare att man inte kan tolka åt något håll när det gäller säkerhet...


Där har vi en bra sannolikhet
 
tommib
Han är rolig, men helt fel ute. Anlägger man det synsättet på risk så blir man helt paralyserad och oförmögen att leva. Allt innebär en risk. Människor är otroligt dåliga på att hantera denna typ av risker.

Vi kan ta ett enkelt motexempel. Observera valfri badstrand på sommaren. Vi vet att solen orsakar cancer, i en betydligt högre grad än magnetfält eventuellt gör det. Ändå ligger folk där och pressar.

Jag lyssnar på medicinare när det gäller medicin, kärnfysiker när det gäller kärnkraft och komiker om jag vill skratta lite. Det svåra är ibland att lista ut vilken domän en fråga hör till, och att göra avvägningar mellan olika domäner som överlappar i en del frågor.
 
  • Gilla
  • Älska
-MH- och 9 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Men, man kan också strunta i detta ordklyveri och bara konstatera att en försiktighetsprincip inte är orimlig.
Det är ju tyvärr lätt att klyveriet drar igång igen då kring vad som är gränsen till försiktigheten. I fall som TS och för all del i stort alla nutida anläggningar av den typen är redan försiktiga x försiktig.

De som vill gräva lite i frågan kraftfrekventa växelfält och orkar är intresserade rekommenderar jag att gå lite i österled till gamla Sovjet och flera av deras anslutna stater. Finns väldigt mycket där och med sedvanlig okänslighet sett till mänsklig hänsyn är det vad man kan kalla ren fakta som kommer fram. Både stålverksarbetare med helt vansinniga nivåer magnetfält och ställverksarbetare fast stationerade med både mycket kraftiga elfält i deras högsta nivåer för transmission och på samma sätt magnetfält utan försök att bygga mer avpassat mot dem år ut år in på arbetsplatsen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Jag lyssnar på medicinare när det gäller medicin, kärnfysiker när det gäller kärnkraft och komiker om jag vill skratta lite. Det svåra är ibland att lista ut vilken domän en fråga hör till, och att göra avvägningar mellan olika domäner som överlappar i en del frågor.
Hur kom du fram till att kärnfysiker har med kärnkraft att göra? Pratar du med en biokemist när det handlar om oljekraft?
 
  • Ledsen
  • Arg
TommyC och 2 till
  • Laddar…
tommib
Jag tror, eller vill åtminstone tro, att du förstod vad jag menade.
 
  • Gilla
dhlagerstrom och 5 till
  • Laddar…
Detta med att korrelation och kausalitet är det många som faller på.

Ta detta med att äta kött och ändtarmscanser:
https://www.expressen.se/kronikorer/agnes-wold/halsoskracken-for-kott-ar-totalt-overdriven/

eller varför inte denna meme(om autism och grönsaker)
Graf som visar korrelation mellan ekologisk matförsäljning och antal autismdiagnoser över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen har vi detta med myndighetssvenska ... det är fan en 40p universitetskurs bara i sig självt.
 
  • Gilla
nb. och 3 till
  • Laddar…
Kärnfysik och reaktorsäkerhet är två helt olika områden.
 
D Daniel 109 skrev:
Hur kom du fram till att kärnfysiker har med kärnkraft att göra? Pratar du med en biokemist när det handlar om oljekraft?
Kärnfysiker som jobbar med kärnkraft.
https://www.uniper.energy/sverige/nyheter/sa-blev-malin-expert-pa-kaernavfall/

Många fysiker var det...
juli 1950 skapades en fysikavdelning med Sigvard Eklund som chef genom avsöndring av försvarets forskningsanstalts sektion för kärnfysik. Samtidigt inrättades en kemiavdelning under Erik Svenke. Ett år senare tillträdde Harry Brynielsson som VD. Nästan alla av de tidigare anställda i kärnfysiksektionen fördes över till Atomenergi.
https://www.karnteknik.se/karntekni...historia/karnkrafthistoria-den-svenska-linjen
 
tommib tommib skrev:
Absolut, det är väldigt rimligt i de flesta fall och exakt vad myndigheten (och jag) förespråkar.

Problemet med det hela, och anledningen till ordklyveriet, är att personer som Nissens och andra extrapolerar till andra situationer från något som inte ens är belagt. Det skapar problem.
Ja jag håller helt med om att det är viktigt att uppfatta dessa "nyanser" på rätt sätt för att dra rätt slutsatser. Men, jag orkar inte riktigt ge mig in i den debatten så jag tar genvägen och konstaterar bara att en försiktighetsprincip bör råda. Och råder.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Tyckte snarare att man inte kan tolka åt något håll när det gäller säkerhet...
Är din slutsats att en försiktighetsprincip inte bör råda?
 
Det beror ju på vad man menar med det. Vissa vill ju förbjuda allt med den motiveringen. Man måste ju gå på vad vetenskapen säger om risker och nyttor också.
 
D Daniel 109 skrev:
Det beror ju på vad man menar med det. Vissa vill ju förbjuda allt med den motiveringen. Man måste ju gå på vad vetenskapen säger om risker och nyttor också.
Det är redan tydligt vad man menar. Rekommenderade avstånd från kraftledningar osv utgår just från en försiktighetsprincip.
 
Har inte läst hela tråden. Är fråga om en transformatorkiosk eller ett ställverk? Vilka spänningar är det som gäller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.