Tjenare!

Vi bor i ett hus med trekammarbrunn och markbädd. Markbädden verkar dock ha gjort sitt nu, vi har haft problem i några år med höga nivåer på trekammarbrunnen emellanåt och dålig avrinning av vattnet. Ett luftningsrör precis i slutet av markbädden har varit vattenfyllt till hälften ungefär. På senare tid har det stått vatten upp till kanten, och nu har det börjat rinna över. Hade ute en slamsugare som (igen) tömde och spolade i de rör som fanns för att "rensa" markbädden en smula. Då blev allting bra, men problemet återkom efter tre dagar.

Nu inser vi ju att det inte finns något att vänta på, vi behöver fixa något nytt så fort det går. Här är våra tankar:

* Skall vi välja att "bara" gräva om markbädden? Känns som det billigaste alternativet.
* Skall vi satsa på ett minireningsverk? Har fått vettig kontakt med en leverantör av Biovac. Det kostar ju dock desto mer, drygt 100 000 för allt.
* Vi planerar att flytta, kanske till våren eller sommaren. Skall vi tänka att ett minireningsverk höjer husets värde? Detta menar i alla fall entreprenören som erbjuder Biovac.

Alla idéer och förslag mottages med stor glädje! Hjälp! :eek:

Hej Conny

Några saker poppar upp i skallen när jag ser ditt inlägg, saker att tänka på.

- Du behöver kolla upp med kommunen vad som gäller map enskilt avlopp. Det är inte alls säkert att de tillåter trekammarbrunn med markbädd där du bor längre - de kanske kommer att kräva minreningsverk.
Och du kommer med stor sannolikhet att behöva anmäla till kommunen att du tänker fixa med ditt avlopp.

- Räcker det med markbädd och trekammarbrunnen fungerar som den skall hade jag nog valt det alternativet, enklare helt enkelt.

- Det kan vara värt att kolla upp varför du har ett vattenfyllt luftningsrör, om det går. Ändrad grundvattennivå? Något annan som påverkat vattenförseln?

- Du kan kolla med en eller flera mäklare när det gäller hur och om värdet på fastigheten förändras med olika avloppslösningar. Oavsett avloppslösning kommer de ev husspekulanter att gilla en ny avloppslösning.

Hur gammal är anläggningen?
> 100 000 för Biovac känns ganska normalt, förstås beroende på hur mycket grävjobb som behövs. 100 000 - 120 000 känns som ett riktmärke, man bör nog inte hoppas på att komma under det. Ca 45 000 nedgrävt o inkopplat har jag för mig någon säljare sa till mig tidigare i höstas. Men kolla du själv, det är nog bäst, kanske du känner någon som gräver.

Ha det bäst!

Jag tvivlar starkt på att det höjer värdet på huset. Enskilda budgivare kan eventuellt värdera en bra vatten och avloppsanläggning men generellt så förutsätts det att sådant fungerar.

Väljer man mellan två hushåll där ena har kommunalt vatten och den andra en bra anläggning så är dom likställlda.

Sorry :(

Om inte mäklaren säger att ett nytt avlopp höjer värdet kraftigt hade jag nöjt mig med att underhålla markbädden (dvs gräva om den något)

Jag skulle gissa att det är närmast rören bädden är som mest igengeggad så om du bara krafsar runt där med en korphacka borde avrinningen bli mycket bättre.

Jag hade också gärna provat några flaskor nitor bio avloppsrensare eller vad det heter. Med lite tur äter bakterierna upp gegget så att markbädden börjar funka igen.

Claes Sörmland
Om din markbädd är byggd enligt Naturvårdverkets gamla ritningar så håller jag med pelpet:

Principskiss för markbädd med slamavskiljare, spridarledningar och lag såväl som utlopp och beteckningar.

Det borde vara spridarledningarna/spridarlagret under dem som geggat igen pga bakterietillväxt. Troligen slamflykt från slamavskiljaren som ställt till det, överbelastning av anläggningen eller för högt grundvatten som tar sig in. Hur ser det ut med utloppet från markbädden - kommer vatten ut ordentligt, dvs är sista brunnen tom?

När du säger att "slamsugare" sög och spolade, hur exakt gjordde han ?

Har själv kört spolbil i många år och har fått igång en hel del bäddar efter att ha spolat rent dom,

Vet du vart utloppet ifrån bädden är ? Ett tips är att leta fram det och kontrollera att det är fritt,dvs att det inte är igenproppat i något fullt dike eller liknande. Hittas ej denna ledning ( utloppet) så skulle nog jag ta fram det meden maskin för att kunna fastställa om problemet ligger i bädden eller i utloppet

//Andreas

Det var sån här avloppsrengörare jag tänkte på. Nitor rena rör. Några flaskor sånt i avloppet kanske rensar upp markbädden en del.

ConnyN skrev:
Tjenare!

Vi bor i ett hus med trekammarbrunn och markbädd. Markbädden verkar dock ha gjort sitt nu, vi har haft problem i några år med höga nivåer på trekammarbrunnen emellanåt och dålig avrinning av vattnet. Ett luftningsrör precis i slutet av markbädden har varit vattenfyllt till hälften ungefär. På senare tid har det stått vatten upp till kanten, och nu har det börjat rinna över. Hade ute en slamsugare som (igen) tömde och spolade i de rör som fanns för att "rensa" markbädden en smula. Då blev allting bra, men problemet återkom efter tre dagar.

Nu inser vi ju att det inte finns något att vänta på, vi behöver fixa något nytt så fort det går. Här är våra tankar:

* Skall vi välja att "bara" gräva om markbädden? Känns som det billigaste alternativet.
* Skall vi satsa på ett minireningsverk? Har fått vettig kontakt med en leverantör av Biovac. Det kostar ju dock desto mer, drygt 100 000 för allt.
* Vi planerar att flytta, kanske till våren eller sommaren. Skall vi tänka att ett minireningsverk höjer husets värde? Detta menar i alla fall entreprenören som erbjuder Biovac.

Alla idéer och förslag mottages med stor glädje! Hjälp! :eek:
Det är lika bra att satsa på ett minireningsverk. En markbädd måste man gräva om med jämna mellanrum, och den lär inte vara godkänd av kommunerna så länge till. Kolla marknaden, det finns ett antal reningsverk som bara är en enda enhet = billig installation, med fem kammare eller mer, som är billigare än Biovac och ger både bättre rening och kostar mindre i drift.

Sigge

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
En grävare kan gräva fram bädden på ena sidan och bara spola rent den ordentligt. Sen är det bara att tuta och köra igen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.