En ytterligare reflektion är att Du funderar på att erbjuda det ena eller andra såsom friskrivningar, städning mm. Problemet är bara att du erbjuder nåt som ingen efterfrågat. Du tar Dig friheten att fantisera ihop ett antal saker som ev skulle få mig att sälja min vara till vad Du ander vara ett skäligt pris.

Tänk dammsugarförsäljare eller telefonförsäljare. "Om Du köper 3x av min grej så får Du 4nr av DN från 1987. Det generösa erbjudandet har jag bara idag!"

Jag har varan. Jag bestämmer alla villkor och tidpunkter för affären. Har jag en bra vara så kommer många att vilja ha den och priset att bli därefter. Med en bra vara kan jag också garanterat få alla saker Du vill erbjuda mig av någon annan.

Kom ihåg att bara för att Du gärna vill köpa just nu till ett tänkt pris inte har det minsta förankring i dagsläget. Det finns ett hus som sannolikt kommer ut på marknaden i närtid. Gott! Håll koll på det och köp det när det kommer ut om det är Ditt drömhus. Du löper uppenbar risk om Du är påstridig idag att säljaren snarast ogärna vill sälja till Dig även om Du skulle bjuda högst om han har anledning att tro att Du försökte pressa honom i första läget.

Är Du oerhört angelägen är det möjligen bäst att ge ett bud som ligger tydligt över marknadspris och säga att budet ligger i en vecka men även det är ju ämnat att pressa en person att sälja som inte är färdig med sitt eget beslut ännu och riskerar att slå bakut istället med irritation till följd.
 
Jag förstår och håller delvis med dig Quando. Ja, jag är absolut rädd för att någon annan ska buda över så pass mycket så att vi inte kan fortsätta buda. Det är väl ganska självklart när man har hittat sitt drömhus.

Ja, jag vill erbjuda han friskrivingar som exempel hjälp med städning och att han får lämna det som ska kastas. Det tog vi upp när vi var och kollade på huset och det uppskattade han väldigt mycket. I detta fall har jag uppfattat att ägaren tycker det ska bli fruktansvärt jobbigt att flytta och dessutom ha en massa nyfikna spekulanter som springer runt på visningar i hans hus, träffa flera mäklare, göra i ordning huset för fotografering, städa och fixa trädgården inför varje visning. Och sedan påbörja processen med att rensa och be sina anhöriga om hjälp. Jag tror att den största anledningen till att han vill sälja via mäklare är för att han (precis som vi) inte har någon erfarenhet att sälja privat och att det inte så vanligt i vår stad. Därför undrade jag när jag startade tråden, vilka som är hans fördelar med att sälja privat till oss? Hur ett privatköp går till med tanke på värdering, besiktning m.m? Om någon har erfarenhet att köpa hus privat och hur ni skulle göra i vår situation? Skulle ni ta chansen att köpa det privat, isåfall vad är bästa sättet att förmedla det till ägaren? Eller skulle ni rekommendera att vänta tills det går ut på marknaden? Det finns många fördelar och nackdelar med båda alternativen.

Jag kanske har varit otydlig för det verkar vara mycket fokus på att vi försöker lura säljaren och så är inte fallet. Självklart vill vi köpa huset till ett så bra pris som möjligt och få en snabb och smidig affär istället för att delta i en stressande och nervös budgiving. Men vi vill också att ägaren och hans anhöriga ska vara nöjda.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Att formulera det du säger om att köpa ditt drömhus gör att giriga personer vill pressa upp priset på huset...dvs det finns nu människor som har intresse av att pressa upp priset och du som vill pressa ned priset till som du säger ett accepterat pris...

Gör följande om du är seriös...
Erbjud det högsta pris du kan tänka dig betala...och eventuella tjänster som städning ev flytt av den gamles saker...

Fördelen med det är att om priset ligger rätt vid avstämning med Banken och att den gamle och hans ev arvingar kan se att dom har att göra med en seriös person och det bör göra att det blir affär.
Det blir inte till det lägsta priset men ett troligen ett lägre pris än vad en öppen budgivning gett säljaren
Säljaren kan få mer ut ur dina extrabonusar än av högsta priset ev så go for it?
 
Redigerat:
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Norrbotten91 skrev:
Därför undrade jag när jag startade tråden, vilka som är hans fördelar med att sälja privat till oss? .
Säljarens fördel är att det kommer ut på marknaden som marknadssituationen ser ut idag så att sälja till någon privat som troligen inte vill betala marknadspris är sällan en fördel. När det gäller städning, kasta/flytta möbler etc så borde barnen kunna hjälpa till (det blir ju dem som sedan ärver pengarna). Det mest troliga är nog att barnen kommer att råda fadern att låta en mäklare lägga ut det till försäljning. Förr hände det att en säljare kunde fatta tycke för en privatköpare och då välja detta, numer alltmer sällan.
 
Mäklare och bank o arvingar pressar ut så mycket att inga pengar blir över till vettig renovering tragiskt när det går att erbjuda mervärde till de gamle som ju behöver tid tillsammans och lugn o ro
 
Som vanligt tolkas allt som skriva här väldigt olika men det här är min tolkning: TS vill köpa huset och det till ett väldigt skäligt pris. De vill inte lura någon. De vill ha huset så mycket att de kan erbjuda sig att ta hand om sådant som, för säljaren, kan vara jobbiga moment. Säljaren sparar både tid och energi.

Genom sig själv känner man andra och ni som anklagar TS för att vara girig ser själv ganska giriga ut. Är det månne så att era föräldrar är på ålderns höst och ni är oroliga för att de ska sälja sina hus utan budgivning? Och lämna er med mindre pengar?

När vi köpte vårt hus låg det ute på Hemnet, såldes av ett par som var 65+ med dålig hälsa. Vi bokade visning innan den ordinarie och la bud på 200' över utgångspris som de tog utan att tveka. För dem var det viktigt att huset gick till en ung familj och de ville ha en snabb smidig affär. Så om jag var TS hade jag tittat på vad hus i området gått för och lagt ett bud lite över det. Alternativt att man ordnat med en mäklarvärdering och lagt bud över det.
 
  • Gilla
4integration och 4 till
  • Laddar…
För övrigt, har man bott i ett hus sedan det byggdes har man sällan stora lån som ska lösas. De flesta som bor så blir oavsett miljonärer på sina försäljningar.
 
Vi köpte vårt nuvarande hus privat. Stor timmerkåk byggd 1874 (ca 320kvm + full källare)Säljarna hade tänkt lägga ut huset hos mäklare men lät bli efter dom hörde att vi sökte hus i området. Istället tog dom kontakt med oss för att se hur intresserade vi var. Frugan hade suktat efter det huset i många år men alltid fått höra att det aldrig skulle säljas. Hade varit i samma släkts ägo sen det byggdes. Vi blev jätteglada och åkte och tittade på huset. Dom ville helst sälja till en barnfamilj (vi har 3 barn) och nån som verkligen uppskattar den här typen av hus.
Huset hade knappt renoverats invändigt sen 70-talet men det var rätt ny bergvärme och utvändigt nytt tak och fräsch fasad.(värt mkt på så stort hus😊) Allt invändigt var dock väldigt bra underhållet, om än gammalt(inte slitet)
Vi tog dit en mäklare för värdering då det kändes omöjligt att uppskatta värdet.
Säljarna ville sen ha 150k mer än värderingen baserat på att den här typen av hus är eftertraktade och inte dyker upp så ofta.
Vi var ärliga och sa att det är det dels inte värt och vi kommer också behöva renovera väldigt mkt. Efter lite diskussion accepterade dom vårt resonemang och bud. Vi lät banken ordna alla papper och sen var det klart.
Vi gick efter samtal med villaägarnas jurist med på att avsäga oss rätten till dolt fel då det aldrig skulle kunna hävdas iaf pga åldern på el, vvs mm.
Blev ett långt inlägg men det går att köpa privat och alla tänker inte alltid på att maximera vinsten. Iaf ibland är vem som köper viktigare än för hur mkt😊
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
FruJosefsson skrev:
Är det månne så att era föräldrar är på ålderns höst och ni är oroliga för att de ska sälja sina hus utan budgivning? Och lämna er med mindre pengar?
När mina föräldrars hus såldes fick vi ett bud innan visning som låg strax över utgångsbudet.
Två olika mäklare hade gjort varsin värdering som bara skilde några hundra tusen.
Så budet kändes ganska bra.

Men vi valde att ändå gå vidare med normal visning och budgivning.
Det slutade med att vi fick drygt en miljon mer för huset än vi skulle fått om vi accepterat första budet.

Man kan lugnt säga att vi är glada att vi inte accepterade första budet.


FruJosefsson skrev:
Genom sig själv känner man andra och ni som anklagar TS för att vara girig ser själv ganska giriga ut
Att säga att en säljare är girig för att de väljer en normal och trygg försäljningsprocess och låter marknaden avgöra priset är lite ... radikalt (milt sagt).

Det är tragiskt när en svag och kanske ensam säljare skänker flera årsinkomster eller ännu mer till okända människor bara för att de verkar vänliga och trevliga.
 
  • Gilla
moperandi
  • Laddar…
Set är väl kanske det som är skillnade på den äldre generationen och den lite yngre. Det finns saker som är mer värt än årslöner och kronor hit och dit.
 
FruJosefsson skrev:
Set är väl kanske det som är skillnade på den äldre generationen och den lite yngre. Det finns saker som är mer värt än årslöner och kronor hit och dit.

Tror nog inte det spelar någon roll vilken generation det gäller om skillnaden är en miljon, då föredrar nog även en äldre generation miljonen på.bekostnad av att dom ska visa sitt hus via en mäklare.

Dom kan för övrigt köpa många städtjänster för den miljonen och även få pengar över.
 
Redigerat:
FruJosefsson skrev:
Set är väl kanske det som är skillnade på den äldre generationen och den lite yngre. Det finns saker som är mer värt än årslöner och kronor hit och dit.
Absolut, det finns saker som inte går att värdera i kronor.
Men dit räknar jag hellre familj och vänner, än okända människors vänlighet.

Och detta har inte med ålder eller generation att göra.
Här handlar det om utsatthet som jag ser det.
 
oceanis skrev:
Tror nog inte det spelar någon roll vilken generation det gäller om skillnaden är en miljon, då föredrar nog även en äldre generation miljonen på.bekostnad av att dom ska visa sitt hus via en mäklare.

Dom kan för övrigt köpa många städtjänster för den miljonen och även få pengar över.
Var kom det fram att TS tänkte bjuda en miljon under marknadsvärde?
Det har jag missat...
 
Vi har köpt vår två senaste hus med "privat" bud. Samma dag det dök upp på Hemnet ringde vi och bad om en förhandsvisning med löfte om bra bud. I båda fallen fick vi det och sedan lade vi bud med ca. 10% över utgångs/acceptpris och vi fick köpa båda gångerna...
Det är ju en risktagning från bådas sida men facit om vad det skulle blivit på öppna marknaden får man aldrig veta.
En visning är ju också en chansning, är det mitt i allt 30 grader varmt och sol så uteblir många...
 
anders07 skrev:
Var kom det fram att TS tänkte bjuda en miljon under marknadsvärde?
Det har jag missat...
ingenstans....:D Det var ett svar till inlägget precis innan mitt svar som i sin tur var ett svar på en som fått en miljon mer genom att lägga ut till försäljning.

Läs igen.... inlägg 54,55,56 ;)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.