vanhaniemi skrev:
Var lite försiktig med att buda alldeles för mycket.
Du säger att det är ert drömhus men varför? Är det läget? Planlösningen? storleken?
Du kallar dig Norrbotten91, är det kanske så att du är född 91? Det kanske är första huset för dig och din sambo?
Läs lite i denna tråd i hur det kan bli om man råkar buda lite för högt för att sedan inse att man inte kontrollerat objektet nog bra: [länk]
Det är läget, väldigt nära till dagis, förskola, mataffär och centrum. Söderläge. Planlösningen är jätte bra med generösa sällskapsytor. Lagomt med många rum för barn i framtiden. Det är första huset för mig och min sambo. Vi har gått på flertal visningar genom åren för att försöka lära oss vad vi ska kolla efter. Så nu när vi har hittat vårt drömhus är vi spända och nervösa eftersom vi inte har någon erfarenhet när det gäller husköp. En stor tröst vad gäller renovering är att vi har rörmokare, snickare, elektriker och markarbetare i familjen. Så vi får köpa det mesta till inköpspris och dom gör arbetet så det är fackmannamässigt utfört, min sambo har erfarenhet med dränering (via jobbet) så maskiner m.m är inget problem. Men visst, vi räknar såklart fortfarande på en stor renoveringskostnad och extra utgifter. Men som sagt, husköp (och lån överhuvudtaget) helt nytt för oss så vi försöker läsa på så mycket som möjligt och även höra andras erfarenheter och råd.
 
Låter trevligt! Ta med snickar'n på nästa husbesök. Det är svårt om man inte har erfarenhet av att bo i ett gammalt hus att veta vad man skall kika på och hur inför köp.
 
Huset ska så klart besiktigas. Om man inte vet vad man kollar efter kan det bli dyrt. Många som har blivit lurade när man hittar sitt drömhus och glömmer bort det viktiga. Kolla att fasad, våtrum och tak är i ok skick.
 
Hur ställer du/ni er till om era föräldrar skulle sälja till en person som kontaktar utan att lägga ut på marknaden? Det är ju trots allt så att den som betalar högst får köpa. Vill man inte att andra ska få en chans beror det väl alltid på att man är rädd att det ska bli dyrare än man själv vil betala. Säljaren och hans barn vill säkert precis motsatsen. Problemet är mer etiskt än något anat tror jag.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
F
Du sa att du tänkte bjuda på möjligheten att lämna kvar saker dom tänkte kasta. Du har inte funderat på att köpa dessa saker som invetarier? Det blir liksom lite mer skattefritt då och det kan ibland ses som positivt.
 
Dom har bott där i 50 år men huset är från 1970-talet?
Den ekvationen går inte ihop...

Har jag missat någon här?
 
  • Gilla
Snål-Jocke
  • Laddar…
BirgitS
Fagerfjäll skrev:
Hur ställer du/ni er till om era föräldrar skulle sälja till en person som kontaktar utan att lägga ut på marknaden? Det är ju trots allt så att den som betalar högst får köpa. Vill man inte att andra ska få en chans beror det väl alltid på att man är rädd att det ska bli dyrare än man själv vil betala. Säljaren och hans barn vill säkert precis motsatsen. Problemet är mer etiskt än något anat tror jag.
Jag skulle tycka det vore jätteskönt om jag slapp att hjälpa min gamla pappa med att träffa flera mäklare, skriva avtal med mäklaren, göra i ordning huset och trädgården för fotografering, städa huset inkl. trädgård inför varje visning osv. Det blir många timmars jobb och det vore definitivt värt en hel del pengar att slippa det. Pengar som pappa inte skulle ha någon nytta av att få och jag är tillräckligt gammal för att klara mig själv utan att ärva lite till samt uppskattar min fritid.

Se gärna tråden https://www.byggahus.se/forum/kopa-salja-hus/275064-lagga-intresselapp-i-brevlada.html för lite fler åsikter om ämnet, bland annat några som köpt på detta vis.
 
ErrkaPetti skrev:
Dom har bott där i 50 år men huset är från 1970-talet?
Den ekvationen går inte ihop...

Har jag missat någon här?
Mattematik är svårt att förstå nuförtiden.....Fridolin (tillika utbildningsminister) hade ju jobbat med Kaplan i över 20år trots att han själv bara är 32 år :wow: :D
 
  • Gilla
mexitegel och 3 till
  • Laddar…
Jag förstår inte riktigt problemet med att använda mäklare? Att en mäklare hanterar försäljningen innebär INTE att det måste vara en offentlig grej med visning, budning och utläggning på hemnet. Det är många mäklarförmedlingar som går görs upp mellan två intressenter utan inblandning av budgivning och hemnet.

Det viktiga är att säljaren anlitar någon att göra en oberoende värdering och att ni som köpare gör en besiktning så att ni vet vad ni har att vänta er vad gäller renoveringar i närtid och sådant. Om det sedan görs via en mäklare eller inte spelar ju ingen roll.
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
ErrkaPetti skrev:
Dom har bott där i 50 år men huset är från 1970-talet?
Den ekvationen går inte ihop...

Har jag missat någon här?
1966 började huset byggas. Ca 1967-1969 flyttade båda in. Så 47-49 år har dom bott där för att vara exakt därför avrundade jag till 50 år!
 
Redigerat:
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Att säga att ni vill betala marknadspris och samtidigt inte vill att huset går ut till öppen försäljning är en motsägelse.

Jag tycker det är lite motbjudande att frågan gäller hur man manipulerar en säljare, som dessutom är i ett sårbart läge.

Dessutom är det inte omöjligt att ni kan få huset till ett LÄGRE pris om det blir en budgivning. Vid en budgivning får ni facit på vad marknaden tycker just detta huset är värt, vid just denna tidpunkt.
 
Norrbotten91 skrev:
1966 började huset byggas. Ca 1967-1969 flyttade båda in. Så 47-49 år har dom bott där för att vara exakt därför avrundade jag till 50 år!
Norrbotten91 skrev:
Huset ligger som sagt i ett attraktivt område och inget är renoverat sedan huset byggdes i början av 70-talet.
Antagligen därför "ErrkaPetti" undrade..........;)
 
Jag förstår inte var problemet är, är säljaren "klar i knoppen" och ni tar in en mäklare för oberoende värdering (alltså inte för försäljning) och sen kommer överens sinsemellan är det ju inte några problem. Äger han huset och vill sälja måste han väl få göra som han vill. Tänk på att en 85-åring kanske värdesätter en enkel och smidig affär betydligt mycket mer än ett ett eller par hundratusen extra vid en "publik" försäljning.

Vill ni vara schyssta så erbjud att ni tar in en mäklare för värdering (brukar kosta runt 2000 kr) och ni får en skriftlig värdering. Den lär ni ändå behöva inför förhandling med banken om det inte går via vanliga marknaden.
Risken är att ni förlorar de pengarna om han inte sen vill sälja, eller om ni tycker värderingen är för hög, men har ni gjort så kan ingen sen komma och hävda att det sålts till för lågt pris (ex. eventuella arvingar).
 
  • Gilla
Norrbotten91 och 1 till
  • Laddar…
Fagerfjäll skrev:
Hur ställer du/ni er till om era föräldrar skulle sälja till en person som kontaktar utan att lägga ut på marknaden? Det är ju trots allt så att den som betalar högst får köpa. Vill man inte att andra ska få en chans beror det väl alltid på att man är rädd att det ska bli dyrare än man själv vil betala. Säljaren och hans barn vill säkert precis motsatsen. Problemet är mer etiskt än något anat tror jag.
Beror väldigt på situationen och vad som sägs, om någon skulle erbjuda mina gamla föräldrar ett vettigt bud i paritet med vad liknande hus i området gått för och en friskrivning för dolda fel så att man slipper problem i framtiden så ser jag inte problemet.

Med dagens bostadsmarknad så vet man ju inte riktigt vad det kan dra iväg, de senaste husförsäljningarna här i kommunen har ju dragit upp mellan 20-40% över utgångspriset som i mina ögon varit tämligen högt redan där.

Jag hade nog lagt med kortet om friskrivning för dolda fel, det kan vara värt mycket att som äldre veta att man släpper huset och inte riskerar att få några problem framåt.
 
anders07 skrev:
Jag förstår inte var problemet är, är säljaren "klar i knoppen" och ni tar in en mäklare för oberoende värdering (alltså inte för försäljning) och sen kommer överens sinsemellan är det ju inte några problem. Äger han huset och vill sälja måste han väl få göra som han vill. Tänk på att en 85-åring kanske värdesätter en enkel och smidig affär betydligt mycket mer än ett ett eller par hundratusen extra vid en "publik" försäljning.

Vill ni vara schyssta så erbjud att ni tar in en mäklare för värdering (brukar kosta runt 2000 kr) och ni får en skriftlig värdering. Den lär ni ändå behöva inför förhandling med banken om det inte går via vanliga marknaden.
Risken är att ni förlorar de pengarna om han inte sen vill sälja, eller om ni tycker värderingen är för hög, men har ni gjort så kan ingen sen komma och hävda att det sålts till för lågt pris (ex. eventuella arvingar).
Som även andra sagt: en mäklares värdering är bara en *gissning*. Desto mer så, när det handlar om ovanliga objekt.

Min egen erfarenhet är att det kan slå kraftigt åt båda hållen oavsett hur erfaren värderingsmannen är.
25% uppåt eller nedåt är inte helt ovanligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.