Mye nytt i versjon 1.10. skal titte på dette imorgen

Release notes
Release 1.10
Improvements
Wizard
- Added a new wizard page for duct pressure sensor setup.
- Toggle for activization is now visible both under wizard and peripherals when preheater is set
to electric.
Peripherals
- Added sensor ID to alarm popup when pressure sensor during lost communication. - Fixed issue where communication with Modbus sensors could behave erratically.
- Improved hysteresis for Heat pump(Q5) when activated.
Temperature
- Max supply setpoint temp is set to 40°C if electric heater is used, otherwise 60°C. - Optimized temperature reading on all temperature sensors.
- Fixed issue for T5 temperature to avoid false triggering of alarm.
Filter
- Fan speed increase now has correct max limit 50%, previously 500%.
- Period can now be set in interval 1-12 months.
- Fixed bug where filter measurement mode in Service/Setup could get stuck at "Period".
- Filter alarm reminder now has button to go to Service/Setup.
Communications
- Fixed issues regarding the cloud communication that could cause restarts.
- When switching from DHCP to Static, only IP is reset (to 0 or previously stored static IP),
Gateway, mask and DNS is kept from DHCP.
- Added network toggle to Installation/Communication page.
Note: Network settings are visible if network is activated or if Modbus is set to TCP/IP.
- Changing Modbus baud rate via Modbus TCP/IP no longer breaks communication.
Operation info
- Operation Info page rework.
- Info rows for afterheater and preheater is only visible when selected.
- Operation Info page no longer block additional display units with popup.
General
- Dashboard functions will get yellow border if functions with higher priorities is running.
- Imperial units are now correctly shown on lock screen.
- More help texts are now added and can be find under the ?-button.
- Away toggle is now yellow during Extended operation.
- Extended operation toggle is now yellow during Overpressure.
- A complete popup will now appear when using load/save functions.
- PID regulation menu on Fan regulation page are now hidden when not used i.e., when
regulation mode is set to '%'.
- Preheater temperature setpoint setting moved from Temperature regulation to Alarm
parameters.

- Improved hysteresis when switching between regulation registers.
- Regulation mode Room S/W know use correct regulation mode during summer and winter
changeover.
- If boost or away is active when unit has been restarted (e.g. after power loss), CPC regulation
will run in standard mode until setpoint is reached (within 10%) before returning to boost or
away. (Startup 2nd phase)
- Memory optimizations for better performance on display units.
New functionality
- Critical settings are checked if set at device start-up request.
- Menu locked popup is now shown while trying to enter a service menu that is prohibited.
- Added a popup informing if critical settings aren't set at device start-up.
- Added handling of alarm popup clearing.
- Added a new function to load default values set from factory.
- Function extended operation can now be activated in the display and operation time is
visible under Service/Setup.
- Now possible to switch between overpressure or extended operation function on home
screen. Option toggle in general settings menu determines whether overpressure or extended operation button is shown on home screen (default=overpressure)
Modbus improvements/changes
Added range limit on modes possible to set via Modbus.
For more information about functions, see the Modbus register document.
- 0x00007 now expose extended operation status.
- 1x00008 now displays ext sum/win switch status.
- 1x00009 now displays ext stop switch.
- 1x00031 now displays effective recovery status.
- 1x00035 is now showing pump alarm (heating) status.
- 1x00036 is now showing pump alarm (cooling) status.
- 1x00037 now displays active VOC control (previously displayed on 1x00039)
- 3x00030 now displays value in the range [-255, 255], depending on heat/cold recovery. - Display active changeover correctly in modbus 3x00034: 1 during active changeover,
otherwise 0.
- 4x00030 is now correctly limited to 0-2 (None, NO, NC)
- 4x00034 is now correctly set as RFU (=0)
- 4x00138 & 4x00139 now RFU (previously illegal)
- 4x00910 - 4x00914 display and set service menu prohibit settings. - 4x00920 - 4x00925 now display value x100 (2 decimals)
- 4x00926 - 4x00937 now display value x10 (1 decimal)

Made alarms visible as active in Modbus until alarm is reset (e.g. via GUI/display). Affected Modbus registers:
1x00010 1x00020
1x00011 1x00021
1x00013 1x00022
1x00014 1x00023
1x00015 1x00024
1x00018 1x00025 1x00019
 
Toppen, ska prova detta, jag har ett problem frostlarm och temperaturernas givare. Jag pratade länge med supporten och de sa att kanske kan det vara löst med 1.10.
 
Redigerat:
Tack för en mycket informativ tråd! Fick precis ett Heru 200 T installerat och en hel del nya rör runtom i huset (och lite efterarbete med avborrade kabelrör i betongbjälklaget mellan garage och fd poolrummet i källaren...:seenoevil:). Totalt ventilerad yta ca 310 m2, med 114 l/s in och 118 l/s ut nu.
Industriellt ventilationssystem med flexibla luftkanaler, isolering, och en stor metallaggregatenhet i ett utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det här är en arkitektonisk ritning eller installationsplan som visar VVS-layout för en byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Arkitektonisk ritning, husplan, märkningar för ventilation och rör, måttsatt layout, flera rum och funktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Även om det inte var helt enkelt att bara få in allt i HA så börjar det arta sig nu, tack vare många goda tips här i tråden som jag lyckades sy ihop till en fungerande konfiguration. (Inte helt enkelt när Modbus-registren dessutom hade uppdaterats längs vägen, insåg lite väl sent att jag skulle läsa tråden bakifrån :cool:)
Bland det första jag gjorde var att stänga av eftervärmaren, känns tämligen onödigt nu på sommaren?

Instrumentpanel med mätare och diagram för övervakning av uppvärmningssystem eller liknande teknisk anläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men en fråga jag har kvar: Hur ska man tolka "Verkningsgrad" respektive "Effekt"?
Verkningsgraden verkar enligt formel jag snodde någonstans här i tråden räknas ut som (rotor - outdoor)/(extract - outdoor) * 100, vilket gör att den antar ganska extrema värden. Tycker heller inte de har stämt med det jag har sett på enhetens egen display...?
Graf med spikar, visar statistik eller data över tid, kanske server- eller datormonitorering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Denna kommer direkt från aggregatet, så jag antar att man borde ha en mätare på den som går mellan -100 % och 100 % för den? Ska man tolka det som att 100 % är att den kör rotorn för fullt?
Graf som visar historisk data för värmeåtervinning, med plötsliga peakar nedåt och uppåt, markerat över tidsaxel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skulle även vilja ge mig på att räkna ut elförbrukningen.
Är det nåt i stil med detta man borde räkna på?
Ptot = (ftx_current_supply_fan_power/100 +ftx_current_exhaust_fan_power/100) * 303 W + ftx_current_heating_power * 2300 W + [motor till rotorn] + [elektronikens förbrukning i tomgång]
 
Redigerat:
Hej alla Heru+Home Assistant-fans! :) Jag såg just den här dyka upp i HACS:
https://github.com/toringer/home-assistant-heru

Är det någon som testat den? Jag har inte provat själv, den säger att den kräver 1.09i eller senare (pga decimalerna), och jag har inte vågat uppdatera min (if it ain't broken, don't fix it...).
 
  • Gilla
spuun
  • Laddar…
@skelleftejonas :
1. Du behöver inte stänga av eftervärmen i sommaren, om det är varmt ute den ska inte vara på.
2. Ekvationen du gav "(rotor - outdoor)/(extract - outdoor) * 100" borde vara rätt.
3. Jag vet inte riktigt vad ftx_current_heat_cold_recovery_power är. EDIT: Det måste vara rotorn elförbrukningen (för positiva värden), så vi kan använda den för den totala elförbrukningen.
4. För elförbrukningen, jag använder nåt som är liknande. Supporten sa till mig att det var rätt.

Jag tror att du får gärna kontakta Östberg supporten om du har några frågor. De har varit super hjälpsamma åt mig.

@magicus:
Tack för länken, jag ska kolla. För mjukvaran, jag måste säga att versionen 1.10 fixerade mina problem med temperaturgivarna.(gjorde uppdateringen ca kl.7 på nedan grafen)

Grafer visar temperatur och fläktkraft över tid för ett HVAC-system.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De sa till mig att problemet orsakades från en bugg med deras implementation of Modbus.

Om ni har samma problem jag hade, ni kan höra fläktarna sänka deras hastighet helt slumpmässigt.
 
Redigerat:
C christian-nils skrev:
@skelleftejonas :
1. Du behöver inte stänga av eftervärmen i sommaren, om det är varmt ute den ska inte vara på.
2. Ekvationen du gav "(rotor - outdoor)/(extract - outdoor) * 100" borde vara rätt.
3. Jag vet inte riktigt vad ftx_current_heat_cold_recovery_power är. EDIT: Det måste vara rotorn elförbrukningen (för positiva värden), så vi kan använda den för den totala elförbrukningen.
4. För elförbrukningen, jag använder nåt som är liknande. Supporten sa till mig att det var rätt.

Jag tror att du får gärna kontakta Östberg supporten om du har några frågor. De har varit super hjälpsamma åt mig.
1. Tyckte att det såg ut som om värmaren gick redan första natten, men hade 21 graders börvärde och bara typ 19 grader på frånluften (en stor del tas från suterrängplanet där det inte varit så varmt nu).
3. Det låter rimligt att det är % av maximal rotation på rotorn som anges av ftx_current_heat_cold_recovery_power. Däremot kan värdet variera mellan -100 % och +100%, så det är nog så att -100% är full rotation men när börvärdet är lägre än uteluften (vilket det var några av de fina dagarna tidigare i veckan). Nu när det blivit kyligare ute kör den på full återvinning konstant). Eller så är det bara nån glitch i min mätkedja.
Graf över effekt över tid, visar varierande positiva och negativa värden, mörk bakgrund, tidsaxel från 12 maj till 17 maj.

4. Frågan är dock hur man ska läsa ut effekterna här? (låter som om det blir att kontakta supporten om ingen här redan har svaret...?)
  • 321 W / 2 per fläkt antar jag = 160,5 W per fläkt
  • 2300 W för värmaren är ju uppenbart iaf
  • 29 W kvar (2650 W - 321 W - 2300 W), funderar på om det då är motorn som driver rotorn (alltså multipliceras med absolutbeloppet av ftx_current_heat_cold_recovery_power) eller om det är summan av maxeffekt på den motorn + elektronikens förluster...?
Tabell med tre rader som visar effektförbrukning i watt för okända enheter.
 
1. Du kan kolla om eftervärmen aktiverades via
Data-tabell med "Current heating power", värden 0 och 255, 255 motsvarar 100%.
Kontrollerar du tempen baserat på frånluften eller tilluften?
3. Jag frågade Östberg om registrer 3x00030, de sa:

Teknisk text om värmeåtervinning, registerstatus och rotorns rotationshastighet på svenska.

Jag är inte säker om rotorn är på när det är negativt. Vad betyder "cold recovery"? Jag är inte säker om det är rotorn som gör nåt här, går den på motsatt riktning?
Apropå värden, om du har nån glitch då har jag också nån glitch.

Graf som visar lufttemperaturer och energidata från HVAC-system över flera dagar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


4. Jag tror att du har rätt. Jag frågade tidigare Östberg (för Heru 100S EC) om ekvationen nedan var rätt:

instantaneous_power(W) = supply_fan_power * 100/100 + exhaust_fan_power * 100/100 + heater_power * 1200/100

De sa att det saknade bara 20W som var controller kortets samt rotormotorns förbrukning (det kan vara 29W för Heru 200).
 
Ny app til østberg med alle funksjoner
 
  • Skärmavbild av ventilationssystem-app visar utomhus/avluftstemperatur, tryck, fläkteffektivitet och CO2-sensorstatus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
christian-nils
  • Laddar…
H HenrikNilsen skrev:
Ny app til østberg med alle funksjoner
Ser mycket bättre ut efter uppdateringen! Men det är ändå trevligare att koppla upp den mot t ex Home Assistant så man får kurvor på temperaturerna osv :geek:
 
Hej,
Ber allra ödmjukast om er hjälp här.
Har ganska nyligen installerat en Heru200 och håller på att lära mig Home assistant.
Har än så länge bara lagt till enheter som det finns färdiga integrationer för och jobbat med Home Assistants vanliga UI.
Efter att ha plöjt hela denna tråd provade jag att installera HACS och köra denna användarskapade integration;
https://github.com/toringer/home-assistant-heru/
Har lyckats ställa in aggregatet att ta emot modbus över tcpip och lyckas nu styra det via HA.
Har byggt scenarion för hemma och borta som jag triggar via larmsystemet och då låter aggregatet gå ned i borta-läge resp startar upp det fullt igen.

Men kom snabbt till insikten att jag a) Inte har koll på vad jag håller på med
och b) kör någon annan kod som jag inte riktigt har koll på.
Det är ju lite läskigt eftersom integrationen också innehåller en massa kommandon för nattkylning, elvärme osv.

Frågor:
Vad skiljer ovan integration från den kod som tex Spuuns och kotoma delar med sig av i tråden?
Bara en annan författare som gjort ungefär samma sak eller är det helt olika sätt att integrera aggregatet i HA?

Tips för att undvika att göra bort sig med kodandet?
Förstår hur aggregatet funkar, men inte programmeringsspråken.


Jag är idel öra!
 
Hej,

Jag programmerade för Toringers integration och jag har inte sett några konstigheter i koden. Att använda Modbus konfiguration istället är helt okej också, du får mer flexibilitet än att använda integrationen (men det är mycket mindre user-friendly förstås).

Båda alternativ använder Modbus protokollet, men det är ju två olika sätt av integration i HA. Om du är nybörjare med Home Assistant, jag tror att använda Toringers integration är lättare om du får alla funktioner du behöver med den.

Ha det fint!
 
Hej! Kanske halvt OT, ursäkta.. Jag var precis uppe på vinden för att koppla in nätverkskabeln i aggregatet, men jag får inte igen luckan efter. Det spänner så det känns som jag skall förstöra något. Hade ni samma problem eller hur löste ni det? Vinklad nätverkskabel? Måste man ha luckan på, eller funkar det lika bra utan?
 
R rosenpling skrev:
Hej! Kanske halvt OT, ursäkta.. Jag var precis uppe på vinden för att koppla in nätverkskabeln i aggregatet, men jag får inte igen luckan efter. Det spänner så det känns som jag skall förstöra något. Hade ni samma problem eller hur löste ni det? Vinklad nätverkskabel? Måste man ha luckan på, eller funkar det lika bra utan?
Ännu mer OT, men ser dessa siffror OK ut? 80% verkningsgrad. Värmeväxlare avstängd. Nybörjare både på HA & FTX
 
  • Skärm med temperaturinformation: utomhus, avluft, rotor, tilluft, rumstemperatur och flödesriktning indikerad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Smart hem-app som visar temperatur och luftfuktighet i olika rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!

Jag har valt att köra via en esp för att slippa dra kabel till aggregatet. Valde en LilyGO T-CAN485 och kör en extern antenn till denna.
Delar med mig av konfigurationen här ifall det är någon som är intresserad.

https://github.com/martenhellberg/heru100gw/
 
  • Gilla
magicus och 3 till
  • Laddar…
M M Hellberg skrev:
Hej!

Jag har valt att köra via en esp för att slippa dra kabel till aggregatet. Valde en LilyGO T-CAN485 och kör en extern antenn till denna.
Delar med mig av konfigurationen här ifall det är någon som är intresserad.

[länk]
Så kan man ju också göra. Jag skaffade en ethernet<->wifi-brygga och pluggade in istället. Oklart vilket som är smidigast/billigast/stabilast.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.