T
Karlia Karlia skrev:
Eftersom jag jobbat mycket med psykiskt sjuka brukar mitt första alternativ alltid vara att tro att det är psykiskt när jag får fysiska problem av något slag. Psyket kan påverka rejält.

Med det sagt går det också att vara överkänslig mot mycket, även sånt som inte visar sig på allergitest. Har kroppen väl börjat reagera på något kan det spilla över så att kroppen reagerar på annat den inte borde reagera på. Jag tänker att du behöver sätta en gräns för hur mycket/hur länge ni ska hålla på att försöka åtgärda problemet. Någon gång behöver ni fundera på att sälja och flytta, du ska inte behöva gå omkring och må dåligt i ditt hem.
Tack. Vi har väl 1-3 åtgärder kvar att testa. Sen får ju ett beslut fattas.
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Karlia
Skulle ni sälja tycker jag inte att du ska ha dåligt samvete - din fru reagerar ju inte.

En vän som är superallergisk flyttade in i lägenhet där de tidigare ägarna hade haft katt - han klarade inte det utan fick sälja ganska snabbt. Den nye köparen fick inga problem, han reagerade ju inte på katt.
 
T Tomte_i_hus skrev:
Japp, asbestsanering har vi också gjort :)

Vad som talar emot psykologispåret är att jag i några andra hus helt plötsligt börja känna av vissa saker. I de flesta fall är det gammal plastmatta jag verkar reagera på. Det talar ju för att det är den klibbiga tapeten som jag kanske reagerar på hemma.
Precis, det är ju så allergi funkar. Har man känslighet mot ett ämne, haft allergi mot något..någon gång.. ja då har man lättare att utveckla alla möjliga allergier.

Jag själv har bytt längs vägen/åldern.. är allergisk/känslig mot flertalet saker (men de är inte samma som när jag var yngre, vissa saker tål jag nu och andra har hamnat på ”tål-inte-listan”). De i sin tur utlöser ju eksem , magproblem, astma och migrän...

Psykologiskt blir det dock också.. för att man inte kommer tillrätta med problemet! Dvs vad som utlöser sitt dåliga mående..

Så det är framförallt det som blir psykiskt.. inte nödvändigtvis att du inbillade dig att du var sjuk från början! Utan bara det att nu är du uppstressad över hela situationen så blir det värre och du reagerar på mer..och snabbare..
 
Det du omedelbart borde göra är att montera några sådana där mini FTX så verkligen får en fungerande ventilation i huset.
Det är ju mikroskopiska kostnader mot alla andra kostnader ni lagt ner på huset som ändå inte gjort verkan.
Inomhusklimatet blir så mycket bättre.
Själv monterade jag två Pax Calima som snurrar hela tiden, och blåser upp luften genom skorstenen, visserligen aldrig några problem tidigare under som 25 år vi bott i huset. Men luften känns så mycket fräschare och nyvädrat när man kommer in i huset.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Det finns ämnen som man tål ett tag, men när man fått i sig tillräckligt så fungerar det som en proppfull tillbringare. Varje liten molekyl får bägaren att rinna över. Epoxiallergi är ett exempel. Den som utvecklat epoxiallergi mår fint så länge inga epoximolekyler andas in. Epoxiallergi är huvudsakligen en kontaktallergi. Epoxi avger väldigt lite emissioner, men trots det så kan allergin blomma upp för en drabbad bara genom att gå in i en lokal där epoxi används.
Hur mycket man tål innan tillbringaren för just det ämnet är full är helt individuellt. Problemet är att man måste veta vad man letar efter för att kunna testa sig själv eller byggnaden.

Om du inte redan sökt och hittat all tänkbar info om "problemhus" så kan du söka på SBS (Sick House Syndrome) eller på svenska sjuka hus. Det grasserade under 80- och 90-talet om jag kommer ihåg rätt.
Tror aldrig att de riktigt fick helt utrett vad det var som orsakade alla problemen (hos de drabbade individerna) mer än att det i allmänhet var fuktrelaterade skador. Det var alltså reella fel på husen, vilket gav olika typer av hälsoskadliga emissioner från olika byggmaterial. Har följaktligen för mig att det inte primärt var mögelrelaterat.

I sammanhanget kan det påpekas att alla material avger emissioner, och mest i början av dess existens. Typ de första åren. Dessutom så brukar rivande i material vara den största och värsta emissionssmäll man kan åka på.
 
  • Gilla
Edgarsven
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Om du inte redan sökt och hittat all tänkbar info om "problemhus" så kan du söka på SBS (Sick House Syndrome) eller på svenska sjuka hus. Det grasserade under 80- och 90-talet om jag kommer ihåg rätt.
Tror aldrig att de riktigt fick helt utrett vad det var som orsakade alla problemen (hos de drabbade individerna) mer än att det i allmänhet var fuktrelaterade skador. Det var alltså reella fel på husen, vilket gav olika typer av hälsoskadliga emissioner från olika byggmaterial. Har följaktligen för mig att det inte primärt var mögelrelaterat
På mitten av 80-talet jobbade jag med att besiktiga dessa fuskbygda hus.
Hus byggda bara för några år sedan. De flesta var grupphusbebyggelser. Byggda med platta på mark och överisolerade flytande golv. Där kan man snacka om riskkonstruktion med allt sågspån som oftast låg kvar på betongplattan under plasten som endast var lagd på plattan innan frigoliten lades på. Inneväggssyllarna stod direkt på betongen.
Husen var ofta byggda på gammal åkermark eller annan blöthåla.
Själv blev jag allergisk mot jordnötter på kuppen, de kan ofta vara lite mögliga. Men det har helt gått över sedan många år.
Flera av husägarna var drabbade av SBS.
 
GoC GoC skrev:
På mitten av 80-talet jobbade jag med att besiktiga dessa fuskbygda hus.
Hus byggda bara för några år sedan. De flesta var grupphusbebyggelser. Byggda med platta på mark och överisolerade flytande golv. Där kan man snacka om riskkonstruktion med allt sågspån som oftast låg kvar på betongplattan under plasten som endast var lagd på plattan innan frigoliten lades på. Inneväggssyllarna stod direkt på betongen.
Husen var ofta byggda på gammal åkermark eller annan blöthåla.
Själv blev jag allergisk mot jordnötter på kuppen, de kan ofta vara lite mögliga. Men det har helt gått över sedan många år.
Flera av husägarna var drabbade av SBS.
Fast att lämna kvar sågspån betyder inte riskkonstruktion det är montagefel. Allt kan gå h-vete om struntar i monteringsanvisningar.
 
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Fast att lämna kvar sågspån betyder inte riskkonstruktion det är montagefel. Allt kan gå h-vete om struntar i monteringsanvisningar.
Snarare byggfel och slarv. De hus med värst mögellukt hade självklart mest byggrester under plasten, Mysigt grogrund för mögeltillväxt. Eller rättare sagt så visste man inte bättre då även innerväggssyllarna stod direkt på betongen utan någon fuktspärr. Men det rör sig om hus byggda under kanske max en femårsperiod.
De första bostadsområdena med hus med med flytande golv rörde det sig om.
Men du kanske var med och byggde dessa hus i slutet av 70- börja 80-talet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.